گفت و گو با مدیر کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات درباره سامانه طوبی

هدف ما تسریع در صدور مجوز برای تشکل­های دینی است

6 ارديبهشت 1396 ساعت 9:21

تشکل­های دینی که مجوز سازمان تبلیغات اسلامي را دارا هستند از همراهی حاکمیت بهره­‌مند مي­شوند


فهیمه ابراهیمی:‌سامانه طوبی یا همان بانک اطلاعات تشکل­های دینی و مداحان است که از هشتم اردیبهشت سال 95 زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. رضا معممی مقدم که مدیر کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی است هدف از تشکیل این سامانه را تسریع در ثبت نام و صدور مجور برای تشکل­های دینی و مداحان عنوان کرد و از تمامی هیت­ها و تشکل­های دینی خواست که برای سازماندهی هر چه مطلوب­تر جامعه در این سامانه ثبت نام کنند.

سامانه­ طوبی که از اوایل اردیبهشت سال گذشته راه­اندازی شده است و نزدیک به یک سال است از فعالیتش می­‌گذرد با چه هدف و انگیزه‌­ای تاسیس شده است؟
 هدف اصلی از ایجاد سامانه طوبی تسهيل و تسريع در فرآیند­های ثبت نام و صدور مجوز فعاليت برای تشکل­های دینی (هيئات مذهبي، مداحان و شعراي آئيني، انجمن­هاي اسلامي و كانون­هاي فرهنگي و تبليغي) مي­‌باشد. تاكنون تمامی مراحل ثبت و صدور مجوز به صورت فیزیکی و دستی انجام می­‌شد. یکی از اهداف ما تسريع در انجام ثبت نام بود. پیش از این، هر تشکل باید برای انجام این فرآیند چندبار به سازمان مراجعه می­‌کرد. هدف دیگر ما این بود که از رفت و آمدهای مکرر به سازمان جلوگیری کنیم. سرعت در پردازش اطلاعات، بهره برداری و گزارش­گيري نيز از اهداف ديگر شمرده مي­شود. سابقا اگر ما با توجه به کمبود نیروی انسانی در سازمان برای انجام وظایف و ماموریت­های محوله، استعفاء، عزل و فوت مسوولان تشکل­های دینی دارای پرونده در سازمان مواجه می­شدیم، باید مجددا تمام مدارک بایگانی شده را با ورود مسوول جدید تغییر می­دادیم و دوباره کپی می­گرفتیم و در پرونده­ها بایگانی می­کردیم و این فرآیند صرفه اقتصادی و زمانی مطلوب را نداشت. هدف نهایی ما فقط جمع آوری اطلاعات نبود بلکه پردازش و اخذ گزارشات آماری و ترکیبی از اطلاعات داده­ای تشکل­های دینی در سامانه طوبی است که این مهم نیز در این سامانه لحاظ گردیده است.

چه تعداد تشکل در سامانه طوبی ثبت نام کرده اند و میزان استقبال از این سامانه را چگونه ارزیابی می کنید؟
تا تاریخ 23 فروردین ماه سال 96 که آخرین آمار را از سیستم اخذ کرده­ایم تعداد 312 انجمن اسلامی، 1331 کانون فرهنگی تبلیغی، 12254 هیئت مذهبی و 38883 مداح و شاعر آیینی در سامانه طوبی ثبت نام كرده­اند. میزان استقبال با توجه به پروسه­‌ای که برای ثبت نام تا اخذ مجوز یک تشکل دینی در سامانه طوبی در نظر گرفته شده است متوسط می­باشد.
اما در بخش مداحان اهل بیت (ع) و شعرای آئینی، استقبال خوب بوده و اگر بخواهیم درصد تقریبی این استقبال را بگوییم باید گفت که سامانه طوبی یک سامانه نوپا است که كمتر از یک سال است که راه‌دازی شده است و در این مدت توانسته بیش از 50 درصد مداحان شناسايي شده را ثبت نام کند و نزدیک به 15 درصد از هیئات مذهبی شناسايي شده و بین 20 تا 25 درصد از انجمن­های اسلامی شناسايي شده و 30 تا 35 در صد کانون­های فرهنگی شناسايي شده نیز در آن ثبت نام کرده ­اند.

اگر هیئت یا مداحانی در این سامانه ثبت نام نکنند از چه مزایایی محروم می شود؟
 اصولا گرفتن مجوز، برای تشکل­ها و سمن­‌ها جزء احکام دائمی برنامه­‌های توسعه پنج ساله است و برای اخذ امتیاز و بهره­مندی از مزایا نیست. وقتی کسی خودرویی می­‌خرد هزینه‌­هایی پرداخت می­کند و از دولت شناسه و پلاک می‌گیرد تا بتواند رانندگی کند که البته ممکن است جان فردی را هم بگیرد حال چگونه ممکن است افرادی که با ایمان و اعتقادات مردم سر و کار دارند نباید شناسایی شوند و صلاحیتشان تایید شود؟ با هماهنگی­‌هایی که ما با دستگاه­‌ها و بخش­‌های دیگر انجام خواهيم داد، نیاز به اخذ مجوز در آینده  بیشتر حس خواهد شد. تشکل­های دینی که مجوز سازمان تبلیغات اسلامي را دارا هستند از همراهی حاکمیت بهره‌­مند مي­شوند. به عنوان مثال برای دسته روی در روزهای تاسوعا و عاشورا این تشکل­ها از سوي نيروي محترم انتظامي با مشکلی روبرو نخواهند شد و می­توانند با مراجعه به سازمان معرفي­‌نامه خود را بگیرند.
اینها همه با استفاده از مصوباتی است که در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت­های مذهبی که ریاست آن از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده، تنظیم شده است، یا هماهنگی­‌هایي با سازمان حج و زيارت در خصوص اعزام مداحان اهل بیت (ع) به عتبات عالیات و حج، یا انتخاب مداحان براي ديدار با رهبر معظم انقلاب می­باشد يا در حال تصويب فرايندي با سازمان ثبت و اسناد كشور هستيم كه كد شناسايي تشكل­هاي سازمان نقش شناسه ملي را ايفا كند و ... موارد دیگری نیز هست که به صورت راهکارهای ارائه شده از سوی مرکز به ادارات کل سازمان در سطح استان و شهرستان­های تابعه ابلاغ گردیده است ولی در حال حاضر هدف این است که ثبت نام و تشکیل پرونده تشکل­ها در سامانه طوبی تسهیل و تسریع گردد.

 توصیه خاصی برای مداحان وتشکل­‌هایی که تا الان در این سامانه ثبت نام نکرده­‌اند دارید؟
 تمامی تشکل­های دینی سه گانه و قشر تاثیرگذار مداحان اهل بیت (ع) و شعرای آئینی را به ثبت نام و تشکیل پرونده و در نهایت اخذ مجوز فعالیت از این سامانه توصیه نموده و از این عزیزان برای برنامه‌­ریزی، سازماندهی و ساماندهی هرچه بهتر و مطلوب­‌تر جامعه که هدف ما همین عزیزان هستند، یاری می­‌طلبیم.
از نکاتی که شاید برای تشکل­‌های دینی در حین ثبت نام و ورود اطلاعات حائز اهمیت باشد این است که حتما پیش از شروع به ثبت نام و ورود اطلاعات صفحات اولیه و راهنمای ثبت را که در صفحه اول سامانه طوبی و در هر بانک با عنوان صفحه صفر لحاظ گردیده است، مطالعه نمایند و ضروریات ذکر شده در این صفحات را آماده نموده و سپس اقدام به ورود اطلاعات نمایند تا پرونده ایشان در حین ورود اطلاعات ناقص نماند و مجبور نباشند برای تکمیل مجدد پرونده به سامانه مراجعه نمایند.
از دیگر موارد این است که تشکل­هایی که قبلاً از سازمان تبلیغات اسلامی کد 9 رقمی شناسایی دریافت نموده‌­اند از معافیت­‌هایی در زمینه سن مسوول تشکل دینی و عدم محدودیت در مدرک تحصیلی برخوردار خواهند بود. بنابراین توصیه می­شود که حتماً کد 9 رقمی خود را در خلال ورود اطلاعات در محل مربوطه به درستی ثبت نمایند تا بعداً دچار مشکل ثبت نام نشده و کد شناسایی که سال­های سال است به ایشان تعلق گرفته است به تشکل دیگری واگذار نگردد. زیرا صدور کد شناسایی 9 رقمی برای تشکل­ها کاملاً مکانیزه و هوشمند از سوی خود سیستم انجام خواهد شد و هیچیک از کاربران دخل تصرفی در اختصاص کد شناسایی ندارند بنابراین کدی که برای تشکلی صادر می شود غیرقابل تغییر خواهد بود.
در پايان از كليه مداحان و شعراي آئيني و همچنين تشكل­‌هاي ديني كه پيش قدم شده و تا كنون اقدام به ثبت نام در سامانه نموده­اند تشكر مي­نمايم و اميدورام كه ساير اين عزيزان نيز هرچه زودتر در سامانه طوبي ورود اطلاعات نمايند تا شاهد سازماندهي هرچه مطلوبتر اين مجموعه‌­هاي ديني مردمي باشيم و با استعانت از باريتعالي جهت حمايت از آنها و ارتقاء سطح آگاهي ها و كيفيت برنامه‌­هايشان گام­هاي مؤثر و مفيدي برداريم.
 


کد مطلب: 31647

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31647/هدف-تسریع-صدور-مجوز-تشکل-های-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir