مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب حوزه های علمیه مطرح کرد؛

توجه پژوهش‌های حوزوی با رویکرد به موضوعات هیئات مذهبی

25 ارديبهشت 1401 ساعت 16:10

 مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب حوزه های علمیه از توجه پژوهش‌های حوزوی با رویکرد به موضوعات هیئات مذهبی خبر داد.
 


به گزارش آرمان هیأت و به نقل از خبرگزاری حوزه،  هیئت تراز انقلاب و رویکرد تربیتی آن و نقش «توسل،دعا،مناجات و هیئات مذهبی» در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه دو موضوعی است که از ۵۰ عنوان پژوهش پیشنهادی، دو عنوان مربوط به موضوع هیئت های مذهبی در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام مهدی عبداللهی، مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب حوزه طی گفت و گویی به تشریح اهداف و سیاست‌های این اداره در تقویت فضای علمی و تربیتی طلاب پرداخت و گفت: از اهم اهداف و رویکرد پژوهش های مد نظر حوزه می توان به جهت‌دهی پژوهش‌های حوزوی در راستای نیازها و مسائل کلان و راهبردی تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه، تشویق و ترغیب پژوهشگران و واحدهای پژوهشی حوزه در جهت انجام پژوهش‌های نو، کارآمد و روزآمد تهذیبی، ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش‌های تهذیبی حوزه، مسئله‌محور و ناظر به حل چالش‌ها و نیازهای حوزه علمیه و نظام اسلامی، رعایت رویکرد و ویژگی‌های پژوهش های تربیتی، ترویجی و تألیفی و شناسایی و ساماندهی پژوهشگران و استعدادهای طلاب نخبه در عرصه تهذیب و تربیت اشاره کرد.
وی با اعلام این خبر افزود: این پژوهش ها پس از ارائه طرح تفصیلی و طرح در شورای علمی جهت حمایت به دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی ارسال می شود.
مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب بیان کرد: از ۵۰ عنوان پژوهش در نظر گرفته شده، ۱۳ عنوان مربوط به تألیف کتاب می باشد که در فرایند چاپ می باشد.
 
وی تصریح کرد: عناوین ۵۰ گانه پژوهش های تهذیبی عبارتند از:
 
۱. کتاب تاریخ حوزه و روحانیت
 
۲. کتاب راهکارهای انس با امام زمان علیه السلام
 
۳. کتاب جهاد اقتصادی در سیره علما و بزرگان
 
۴. کتاب نیم نگاهی به سبک زندگی علما
 
۵. کتاب الگوی اهتمام جمعی
 
۶. کتاب معادله الزام و اختیار
 
۷. کتاب حوزه در عصر معصومان
 
۸. کتاب شرح حال عالمان نقش آفرین تاریخ حوزه
 
۹. کتاب اداره اراده‌ها ؛ سازکار انسان‌سازی
 
۱۰. کتاب تمدن اسلامی در مکتب امام و رهبری
 
۱۱. کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی
 
۱۲. کتاب راه آسمان
 
۱۳. کتاب مردمی سازی تربیت
 
۱۴. نظام اندیشه اسلام شناسان
 
۱۵. چرایی و چیستی نظام اندیشه
 
۱۶. فلسفه اسلام‌شناسی
 
۱۷. روش تحقیق شناخت نظام واره اسلام
 
۱۸. چیستی تربیت انقلابی و بیان مولفه های آن
 
۱۹. نقش گرایش‌های انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن
 
۲۰. نقش ساختارها و نهادهای اجتماعی در تربیت انقلابی
 
۲۱. نقش رفتار و کنش انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن
 
۲۲. مدرسه علمیه مطلوب
 
۲۳. نظام صنفی حوزه و طلبه
 
۲۴. هویت طلبگی و بحران هویت
 
۲۵. رسالت اجتماعی حوزه و طلبه
 
۲۶. درآمدی بر مشاوره اسلامی
 
۲۷. هندسه معرفتی طلبه عصر انقلاب
 
۲۸. مکتب و اندیشه تربیتی امامین انقلاب
 
۲۹. ارزیابی اخلاقی، معنوی و تربیتی
 
۳۰. دوره پیش‌حوزوی
 
۳۱. هیئت تراز انقلاب و رویکرد تربیتی آن
 
۳۲. حوزه و اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب
 
۳۳. نظام اندیشه آیت الله خامنه ای
 
۳۴. حوزه تمدن ساز از نگاه رهبر معظم انقلاب
 
۳۵. نظام اندیشه امام خمینی ره
 
۳۶. راهبردها و راهکارهای مردمی سازی تهذیب و تربیت
 
۳۷. تجربیات و ایده های نو (راهبردها و راهکارهای تربیتی)
 
۳۸. طبقه‌بندی و اولویت گذاری در نظام مفاهیم تهذیب و تربیت
 
۳۹. بایسته‌ها و الزامات تهذیب و تربیت در ساختار، سیستم مدیریت، رویکردها و فرآیندهای سازمانی
 
۴۰. مسئولیت اجتماعی حوزه و طلبه
 
۴۱. آسیب شناسی خانواده(در مرکز مشاوره)
 
۴۲. بایسته های اخلاقی و تربیتی حضور در فضای مجازی(زیست بوم طلاب درفضای مجازی)
 
۴۳. نظریه جامع تربیتی ؛ تربیت ولایی
 
۴۴. جریان‌شناسی مکاتب و روش‌های تربیتی
 
۴۵. جریان‌شناسی نهادها، اشخاص و محصولات تهذیبی و تربیتی
 
۴۶. فقه المشاوره
 
۴۷. سیرهای مطالعاتی
 
۴۸. کاربست قرآن در تربیت
 
۴۹. گروه‌های جهادی تهذیب و تربیت
 
۵۰. تحول دروس اخلاق
 
حجت الاسلام عبداللهی همچنین افزود: به دلیل برگزاری «همایش بین‌المللی سده حوزه» در آبان‌ماه ۱۴۰۱، موضوعات ۱۳ گانه‌ای در این رابطه برای ارسال مقالات در نظر گرفته شده که عبارتند از:
 
۱. «برنامه‌های تهذیبی» حوزه‌علمیه قم در سده اخیر
 
۲. «گونه‌شناسی روش‌های تهذیبی_تربیتی حوزه» در سده اخیر
 
۳. برترین «محصولات،منابع،کتب،رسائل و تقریرات» تهذیبی و تربیتی سده اخیر
 
۴. نقش «حوزه و عالمان وارسته» آن در تطورات معنوی جامعه و حاکمیت در سده اخیر
 
۵. تهذیب و تربیت اسلامی «حوزه‌های علمیه خواهران» سده اخیر حوزه‌علمیه قم (ایجاد،حفظ و بسط)
 
۶. نقش «فرهنگ جهاد،شهید و شهادت» در ارتقای تهذیبی و تربیتی طلاب و اساتید
 
۷. نقش «انقلاب اسلامی» در تهذیب و تربیت طلاب و اساتید حوزه‌علمیه قم
 
۸. آسیب‌شناسی رویکرد تهذیب و تربیت حوزه‌علمیه قم و روحانیت در «ارتباط با جامعه و حکومت»
 
۹. نقش «فعالیت‌های اجتماعی و جهادی و خدمت‌رسانی» در ارتقای تهذیب و تربیت حوزه و جامعه
 
۱۰. نقش «توسل،دعا،مناجات و هیئات مذهبی» در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه
 
۱۱. نقش ارتباط تهذیبی و تربیتی حوزه با مردم و «مردمی شدن» آن در ارتقای معنوی حوزه و جامعه
 
۱۲. نقش تربیت‌ یافتگان حوزه در مقابله با «معنویت‌گرایان دروغین»
 
۱۳. آسیب‌شناسی تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم در «ارتباط با روحانیت،جامعه و حکومت»
 
حجت الاسلام عبدالهی خاطرنشان ساخت: دبیرخانه برنامه‌ریزی مقالات در اداره مطالعات و برنامه ریزی می باشد و داوطلبان می توانند مقالات و پژوهش های خود را حداکثر تا سه موضوع ارسال نمایند؛ همچنین مهلت ارسال مقالات تا ۳۱ خردادماه می باشد و از مقالات و پژوهش های برگزیده، بهره وری و حمایت به عمل خواهد آمد.
 
پژوهشگرانی که تمایل به همکاری داشته باشند می توانند با اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت از طریق شماره تماس ۰۲۵۳۲۱۳۵۵۷۷ و یا شناسه @srat۱۱۴ در پیام رسان ایتا ارتباط داشته باشند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 35116

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/35116/توجه-پژوهش-های-حوزوی-رویکرد-موضوعات-هیئات-مذهبی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir