ناگفته‌های غریب‌پور از بی‌توجهی به هنر نمایش در ایران

بر خلاف ادعاها به اشاعه فرهنگ شیعی توجهی نمی‌شود

26 مهر 1388 ساعت 15:31

بهروز غریب‌پور کارگردان و نمایش‌نامه نویس پس از اجرای اپرای عروسکی عاشورا در رم، از کم‌توجهی رسانه‌ها و مسئولان نمایشی کشور نسبت به این اتفاق گلایه کرد.


این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه قصد شکوه کردن ندارد گفت:«با تمام ادعاهایی که مسئولان نسبت به ترویج فرهنگ غنی اسلامی و شیعی دارند در عمل، اجرای یک نمایش قوی با مضمون شیعی و استقبال کم سابقه مخاطبان ایتالیایی از این اپرا، چندان مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد.»

وی ادامه داد: «اگر تیم فوتبال ایران چند گل بزند با حلقه‌های گل به استقبال آنها می‌روند و جشن ملی اعلام می‌کنند اما یک رویداد فرهنگی مثبت «انگار نه انگار» تلقی می‌شود.»

غریب‌پور که چندی پیش اپرای عروسکی عاشورا را در یک اجرای عمومی و برای شهروندان عادی ایتالیایی به روی صحنه برده بود، گفت : «برای اینکه مخاطب با موضوع نمایشنامه ارتباط بر قرار کند، برخی از دیالوگ‌های مهم را زیر نویس می‌کردیم و در بروشورهای نمایش هم توضیحاتی برای درک بیشتر نمایش داده شده بود.»

او تماشاگران اپرای عروسکی عاشورا را آگاه و پر مطالعه خواند و گفت: «‌بسیاری از تماشاگران، مطالعات گسترده‌ای درباره عاشورا کرده بودند.»

این کارگردان در ادامه گفت: «من به اجرای این اپرا و گروه «آران» می‌بالم که اینچنین فرهنگ عاشورایی را به ایتالیایی‌ها معرفی کردیم. این برای من یک افتخار ملی تلقی می‌شود.»

پیش از این ماریو روبینو، کارشناس امور تئاتر و سینما در ایتالیا در مورد این اثر گفته بود: «این اثر فاخر بسیار زیبای ایرانی، تماشاگران را کاملا مجذوب خود کرد و موجب برانگیخته شدن احساسات آنها شد.»

غریب‌پور با اشاره به اینکه این فرهنگ نمایش ایران رشد فوق‌العاده‌ای داشته است، اجرای اپرای عاشورا را اتفاق مبارکی برای عاشورا و برای جامعه فرهنگی ایران به حساب آورد.

اپرای عروسکی عاشورا نهم و دهم مهر ماه در سالن کویرینو که یکی از مهم‌ترین سالن‌های شهر رم است، بر روی صحنه رفت و مورد استقبال گسترده شهروندان ایتالیایی قرار گرفت.

این سالن قدمتی۱۵۰ ساله دارد و دقیقا از روز افتتاحیه خود که یک اپرای عروسکی بر روی صحنه داشت تاکنون میزبان هیچ نمایش عروسکی دیگری نبوده است.

مهر ماه امسال، پس از یک و نیم قرن کویرینو، ایتالیایی‌ها را برای تماشای دومین نمایش عروسکی با مضمون عاشورا و فرهنگ ایرانی به سالن‌های خود دعوت کرد.


کد مطلب: 9514

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/9514/خلاف-ادعاها-اشاعه-فرهنگ-شیعی-توجهی-نمی-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir