تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۵۲
۰
کد مطلب : ۱۰۱۸۱

نگرانی از افزایش دخالت عربستان در یمن

نگرانی از افزایش دخالت عربستان در یمن

در حالی که بیش از پنج سال از شروع درگیری‌های داخلی در یمن می‌گذرد، با ورود عربستان به این جنگ داخلی، اردن نیز در حمایت از عربستان، به مرزهای یمن نیرو می‌فرستد.

خبر دخالت اردن در جنگ مرزی میان عربستان و شیعیان الحوثی یمن دیروز در حالی منتشر شد که مدتی است عربستان، مناطق شمالی یمن که شیعیان این کشور در آن ساکن بوده و در عین حال مشغول جنگ داخلی با دولت هستند را، هدف حملات خود قرار داده است. 

عربستان با ادعای حمله نیروهای الحوثی به ایستگاهی در خاک این کشور، بمباران هوایی را در مرز یمن به سوی مناطق شیعه‌نشین آغاز کرد و در حال حاضر بنا به اخبار منتشر شده از سوی اردن، این کشور نیز در حمایت از عربستان به مرزهای یمن، نیرو اعزام می‌کند.

منابع ديپلماتيك به پايگاه خبری «نهرين نت» گفته‌اند كه ملك عبدالله دوم پادشاه اردن به يگان‌های كماندويي ويژه ارتش اين كشور دستور داده است تا در دو مرحله از روز دوشنبه برای همكاری با ارتش عربستان به سمت اين كشور حركت كنند. منابع مطلع تعداد نيروهای اردنی كه براي كمك به عربستان اعزام می‌شوند را ۴۵۰ سرباز و افسر از نيروهای ويژه ارتش اردن اعلام کرده‌اند و انتظار می‌رود این تعداد تا انتهای هفته به ۱۵۰۰نفر برسند. 

عبدالله دوم، در گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه خود با پادشاه عربستان گفته بود: اردن همه امكانات لجستيكی و اطلاعاتی خود را در اختيار عربستان قرار خواهد داد. وي افزود: جنگي كه عربستان عليه حوثی‌ها انجام می‌دهد جنگ اردن نيز است و از هرگونه كمكی در اين زمينه كوتاهی نخواهد كرد. 

منابع مطلع اعلام كردند بزودی نشستی بين ملك عبدالله پادشاه عربستان و حسنی مبارك رئیس جمهور مصر و عبدالله دوم پادشاه اردن در اين زمينه برگزار خواهد شد. در همين حال اين منابع از نگرانی عربستان از ورود درگيری‌های يمن به منطقه شيعه‌نشين نجران خبر می‌دهند.  

خاطر نشان می‌شود مناطق شيعه نشين نجران و عسير در عربستان، بيشتر زيدی و اسماعيلی هستند و با يمنی‌هاي صعده روابط بسياري دارند. در عین حال آنها از تبعيض شديد دينی دولت عربستان رنج می‌برند. در كنار اردن برخی كشورها مانند امارات ، مصر و كويت نيز از عربستان در این مورد تلویحا حمايت كرده‌اند. 

یادآور می‌شویم ابتدای هفته جاری منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به آنچه دخالت همسایگان در امور داخلی یمن نامید ابراز نگرانی کرده بود.  

به عقيده تحليلگران مسائل سياسی، دخالت عربستان در درگيری‌های يمن نه تنها به اين جنگ پايان نخواهد داد بلكه باعث شعله‌ور شدن اين درگيری‌ها می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما