تاریخ انتشار
شنبه ۷ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۴۶
۰
کد مطلب : ۱۰۲۶۷

درباره انتشارات کازی

درباره انتشارات کازی
بزرگترین و مطرح‌ترین ناشر و توزیع کننده کتب اسلامی در آمریکای شمالی «انتشارات کازی» است.

نام «كازی» (Kazi) از نام خانوادگی مردان پاكستانی‏ای گرفته شده است كه به عنوان نخستین وارد كنندگان كتاب، سازمان اصلی این انتشارات را بنیان‌گذاری كردند. اما از آن افراد تنها نام آنها به یادگار مانده است؛ هم‌اکنون لیاقت علی بانی و مدیر فعلی انتشارات کازی است. 

این انتشارات سازمانی غیر انتفاعی است كه از سال ۱۹۷۰ میلادی توسط مسلمانان پاكستانی پایه‌گذاری شد.

این مسلمانان پاكستانی با ورود به آمریكا، دست به كار صادرات و واردات شدند. در آن زمان مسلمانان سیاهپوست در حال تشكیل امت اسلامی زیر نظر عالیجاه محمد بودند و هیچ ترجمه انگلیسی از قرآن در دسترس آنان نبود.

لذا سازمان‌های اسلامی اقدام به وارد كردن ترجمه انگلیسی قرآن (از عبدالله یوسف علی مترجم اهل پاكستان) كردند ولی پس از مدتی فروش واردات را متوقف و خود را كاملاً وقف انتشارات نمودند.

انتشارات كازی تنها ناشر بزرگ اسلامی مستقل در آمریكای شمالی است چرا که دیگر انتشارات اسلامی، توسط افرادی از عربستان سعودی تأسیس شده است.

انتشارات كازی بدون هیچ محدودیتی کتب اسلامی را به فروش می‌رساند در حالی که بسیاری از دیگر ناشران بزرگ اسلامی و كتابفروشی‏ها تنها می‌توانند عناوین ویژه‌ای را كه توسط عربستان سعودی به آنها دیكته شده است ارائه دهند. 

كازی انتشاراتی مستقل و آزاد از هر گونه مداخله و خط‌دهی فكری است و از همین رو گزیده‏ای از بهترین كتاب‌های اسلامی را توزیع می‌کند.

هدف بانیان اولیه کازی تنها این بود كه كتاب‌هایی راجع به اسلام به زبان انگلیسی كه مورد درخواست جمعیت مسلمانان است، ارائه كنند. سی سال پیش زمانی كه آنها شروع به كار كردند، تنها كشوری كه كتاب‌هایی درباره اسلام به زبان انگلیسی در اختیار داشت، پاكستان بود و به این ترتیب آنها كارشان را با وارد كردن كتاب از آن دیار آغاز كردند.

انتشارات كازی همه ساله ۳۰ عنوان كتاب راجع به ابعاد گوناگون اسلام به زبان انگلیسی منتشر می‌كند؛ كتاب‌هایی در زمینه احكام، تاریخ، علوم، هنر و معماری، روانشناسی، فلسفه و ... .
 
كازی همچنین بالغ بر ۳۰۰ مورد از كتب منتشره دیگر ناشران در زمینه اسلام و جهان اسلام را با كیفیت مناسب و بدون توهین به هیچ فرد یا گروه سیاسی توزیع می‏كند.

کازی همچنین با این هدف که کودکان و نوجوانان مسلمانی که تنها به زبان انگلیسی آشنایی دارند، برخی کتب اسلامی خاص گروه سنی‌شان را در اختیار داشته باشند، اقدام به چاپ و فروش کتب سنی این گروه کرده است.

نکته جالب توجه آن است که برخی از عناوین تهیه شده توسط كازی برای بزرگسالان، به عنوان متن درسی در دانشگاه‌های آمریكا استفاده می‌شود. این عناوین عبارتند از: آنچه كه یك مسلمان در مورد اسلام و مسلمانان باید بداند، اسلام در ایالات متحده آمریكا، آرمان‌ها و واقعیت‌های اسلام، اسلام و حقوق انسان مدرن، زنان آمریكایی؛ در طریق فرشته شدن؛ رمضان؛ ترغیب معتقدان به عمل.

پر فروش‏ترین كتابی که توسط کازی به چاپ رسیده است، «آنچه كه هر كسی در مورد اسلام باید بداند»، نوشته یك آمریكایی مسلمان شده است. به نظر می‌رسد مردم این كتاب را به خاطر آنكه همه ابعاد اسلام را به زبانی ساده بیان كرده و به انگلیسی آمریكایی نوشته شده است، دوست ‏داشته‌اند.

كازی به سبب كتاب‌هایی كه به جامعه كتابخوان عرضه كرده، یكی از شناخته شده‌ترین انتشارات اسلامی در آمریكای شمالی است. بسیاری از فرزندان مسلمانان با كتب اسلامی كه كازی آنها را چاپ كرده است، بزرگ شده‏اند. در حالی كه فروش كتاب معمولا و به طور مستقیم از خود كتابفروشی صورت می‏گیرد، بیشترین تأكید بر سفارش از طریق پست الكترونیك (ایمیل) است. آنها از طریق پست الكترونیك، كتاب‌ها را به سراسر جهان ارسال می‏كنند؛ کشورهای انگلیسی زبانی همچون بریتانیا، استرالیا، جنوب آفریقا، مالزی و سنگاپور.

در میان مؤلفان، بهترین فروش انتشارات کازی مربوط به آثار سید حسین نصر است. كازی ۷ عنوان از معروف‏ترین آثار این اسلام‌شناس بزرگ را به چاپ رسانیده است كه شامل این كتابهاست: ایده‌آل‌ها و واقعیات اسلام، اسلام و حقوق انسان مدرن، علوم اسلامی، مقالاتی در تصوف، حیات و اندیشه اسلامی، راهنمای نسل جوان مسلمان به جهان مدرن، انسان و طبیعت.

همان طور که پیشتر اشاره شد کازی انتشاراتی مستقل است در حالی که سایر انتشاراتی‌های مسلمان در کشورهای غیرمسلمان با حمایت دولت سعودی فعالیت می‌کنند و در کنار حمایت مالی از چاپ کتب، سعودی‌ها چندین مسجد (حدود 300 مسجد) را نیز ساخته و زیر نظارت خود دارند.  

این حمایت مالی سبب می‌شود تا دستور کار هر ناشر را نیز تعیین کنند و آنان تصمیم بگیرند که چه کتابی چاپ بشود و یا اجازه فروش داشته باشد. 

تنها منبع تأمین درآمد انتشارات كازی، از طریق فروش كتابهاست و از همین رو برای آنكه كازی باقی بماند، چاره‏ای جز نشر كتاب‌هایی كه مردم می‏خواهند، پیش رو ندارد.

انتشارات كازی تنها كتبی را که موضوعیت اسلامی دارند منتشر می‌کند و خارج از این محور این انتشارات فعالیت نمی‌کند.

بنا به گفته مسئولان کازی این انتشارات، كتاب‌هایی را به رایگان از برخی ناشران ایرانی دریافت می‌کند. اما هنوز نتوانسته است به طور دائمی نمایندگی انتشاراتی در ایران را به عهده بگیرد. مسئولان کازی عدم آشنایی انتشارات‌های ایران با بازار فروش غرب و کشورهای غربی را دلیل به تفاهم نرسیدن در همکاری‌های فی‌مابین اعلام کرده‌اند.

کازی در هیچ یك از كشورهای دیگر دارای دفتر و شعبه نیست و فروش خود را تنها از طریق سفارش پست الکترونیک انجام می‌دهد.

انتشارات کازی اکثر کتب خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌‌کند اما کتاب‌هایی نیز به زبان اسپانیایی، عربی، اردو، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و سوئدی دارد.

از میان این کتاب‌ها می‌توان به ترجمه مثنوی معنوی به زبان آلمانی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی و سوئدی اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما