تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۵۵
۰
کد مطلب : ۱۲۲۰۷
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد:

مشکلات زائران در مشهد مسئولان استانی و کشوری را زیر سوال برد

مشکلات زائران در مشهد مسئولان استانی و کشوری را زیر سوال برد
اما امسال هم حضور خیل کثیری از زائران با توجه به عدم مدیریت یک‌پارچه شهری در مشهد و سازماندهی نامناسب زائران نه تنها زائران که حتی شهروندان مشهدی را با مشکلاتی مواجه کرد.

ترافیک سنگین در تمامی مسیرهای مشهد، در طول این چند روز، خدمات رسانی نامناسب به زائران به خصوص زائران پیاده امام رضا (ع) و محیا نکردن مراکز اقامتی با قیمت‌های متناسب با توان همه زایران و ... بسیاری از مقیمان مشهدی و غیرمشهدی آن چند روز را رنجاند.

یکی از زائران مشهد در بازگشت از این شهر می‌گفت: «اگر عشق به آقا امام رضا(ع) نبود واقعا این ۵ روز را نمی‌توانستم تحمل کنم. هوای سرد، ترافیک سنگین‌تر از تهران، شلوغی بدون حد حرم رضوی و نبودن هیچ نظم و قانونی برای زیارت حرم آقا همگی کلافه‌ام کرده بود.»

مشکلات زائران در آن چند روز آنچنان زیاد بود که صدای رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد را هم درآورد.

غلامرضا بصیری‌پور گفت: مشکلات فراوان زائران در سه روز پایانی ماه صفر در مشهد مسئولان استانی و حتی کشوری را زیر سئوال برد.

او با اشاره به حضور قریب به ۱۰۰ هزار زائر پیاده در سه روز پایانی ماه صفر و بروز مشکلات فراوان برای زائران گفت: سرمای شدید و بی‌سابقه هوای مشهد و مشکلات فراوان زائران در این سه روز تمام مسئولان شهری و استانی را که ادعای خدمت به زائر امام رضا‌(ع) را دارند زیر سئوال برد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد گفت: بر اساس آمار ثبت شده ستاد زائرین پیاده در حدود ۹۷ هزار و ۵۰۰ نفر زائر پیاده از استان‌های همجوار وارد شهر مشهد شدند که سرمای منفی ۱۱ درجه در طول روز و گران شدن هزینه‌های اقامتی در این چند روز مشکلات فراوانی را برای زائران ایجاد کرد.

او با گلایه از عدم وجود مدیریت واحد شهری در اسکان و خدمات رسانی به زائرین در پایتخت معنوی ایران گفت: متاسفانه هر ساله پس از این گونه رخدادهایی گفته می شود که امسال گذشت و برای سال آینده تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد، اما سال بعد نیز دوباره شاهد این گونه مشکلات هستیم و تا زمانی که مدیریت واحد شهری در این شهر تشکیل نشود این مشکلات به شکل‌های گوناگون و در ایام متفاوت نظیر چند روز ابتدای سال جدید رخ خواهد داد.

از سوی دیگر بسیاری از زائرانی که از مشهد به تهران باز می‌گشتند از پیدا نشدن وسیله حمل و نقل بین شهری گلایه داشتند و غالبا ادعا می‌کردند بلیط‌های برگشت خود را چند برابر قیمت معمول خریداری کرد‌ه‌اند.

یکی دیگر از زائران مشهد گفت: علاوه بر تمامی مشکلاتی که در مشهد داشته است برای پیدا کردن بلیط برگشت هم با مشکلات زیادی مواجه شدم و در نهایت بلیط ۱۸ هزار تومانی قطار مشهد - تهران را از یک دلال ۶۰ هزار تومان خریدم.

مشهد پایتخت معنوی کشور نامگذاری شده است و سفر سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر در سال به مشهد مقدس، این شهر را به پر ترددترین شهر کشور تبدیل کرده است.

این در حالیست که هیچ آزاد راه طولانی و بین شهری در مسیر مشهد وجود ندارد و جاده‌های منتهی به این استان جزء جاده‌‌های پر خطر و حادثه‌خیز کشور محسوب می‌‌‌شوند.

از سویی خطوط راه‌آهنی که بنا بود مشهد را به شهرهای شمالی کشور متصل کند هنوز به بهره‌برداری کارآمد و روزانه نرسیده است.

این شهر به لحاظ ترافیک شهری هم با وضعیتی نامطلوبی مواجه است و پروژه قطار شهری مشهد سال‌هاست که به علت نداشتن واگن به صورت معلق باقیمانده است.

تعداد اندک اتوبوس‌‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی نیز به مشکلات ترافیکی بزرگترین کلان شهر مذهبی ایران دامن می‌زند.

برخی از مدیران شهری و کشوری بر این باورند که مشکلات این شهر فقط با اعمال مدیریت واحد شهری قابل رفع است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما