تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۶
۰
کد مطلب : ۱۳۷۳۹

سفر حج ابن بطوطه، بر پرده سینماهای جهان

سفر حج ابن بطوطه، بر پرده سینماهای جهان
هنر - کوهستانی: فیلم «سفر حج، در ردپای ابن بطوطه»، داستان سفر ابن‌بطوطه از «طنجه» تا «مکه» در سال ۱۳۲۵میلادی را، در همان مسیر اصلی به تصویر کشیده است.

در این فیلم برای بازسازی صحنه‌های زمان سفر ابن‌بطوطه از بیش از هزار شتر و ۵۰۰ سیاهی لشکر و امکانات بسیار دیگر استفاده شده است.

فیلم « سفر حج، در ردپای ابن بطوطه»، ضمن بازسازی نخستین سفر حج ابن بطوطه در قرن ۱۴میلادی صحنه‌های دیدنی از مراسم کنونی حج در عربستان سعودی را هم با استفاده از هلی‌کوپتر و زاویه‌هایی که تاکنون کسی ندیده است به تصویر کشیده است.

این فیلم در سایت سینمیی "آی. ام. دی. بی" که سایت تماشاگران سینماست از ۱۰ نمره ۸/۸ را دریافت کرده است که رتبه خوبی برای این فیلم محسوب می‌شود.

تهیۀ این فیلم ۴۵ دقیقه‌ای بر عهدۀ «دومینیک کانینگام رِید» و «تاران داویز» در شرکت «کازمیک پیکچرز» است که دفتر آن در نیویورک قرار دارد. فیلم یاد شده به مسیری که ابن بطوطه از مراکش تا عربستان پیموده بود می‌پردازد. این فیلم در دو کشور تصویربرداری شده و هنرپیشه هایی از ۲۵ کشور گوناگون در آن بازی می‌کنند.

کانینگام رِید در جایی گفته است: «سفر چهار سال پیش ما برای تصویربرداری این فیلم بسیار جذاب بود. ما به راستی به این کار افتخار می‌کنیم. این فیلم، نخستین فیلم پیرامون حج است که به طور کلی بر پردۀ بسیار بزرگ آی مکس به نمایش در می‌آید و ما از هزاران نفری که در ساخت این فیلم با ما همکاری داشتند، بسیار سپاسگزاریم.»

ژاک ایبرتز، رئیس بخش سینمایی شرکت «نَشِنال جیوگرافیک»، یکی از شرکت‌هایی که پخش این فیلم را بر عهده دارد، نیز گفت که فیلم «سفر به مکه» به راستی یک اثر سینمایی بسیار بزرگ به شمار می‌رود که یکی از مهمترین آثار دینی در جهان را به تصویر می‌کشد. وی در دنبالۀ سخنانش گفت که «آی مَکس» تنها فناوری فیلمسازی است که می‌تواند میزان بی‌همتایی و شکوه سفر ابن بطوطه را به نمایش بگذارد و این فیلم، داستانی است که همۀ جهانیان، صرف نظر از دین خود، به دیدن آن نیازمند هستند.

تصویربرداری از آیین حج در سال ۲۰۰۷ چالش بزرگی برای تولید کنندگان و دست اندرکاران این فیلم به شمار می‌رفت. آنها برای دریافت مجوز برای تصویربرداری از این مراسم مقدس بیش از دو سال را در کشور عربستان گذراندند.

سایت رسیم یاین فیلم «سفر به مکه» را یک گزارش مستند و دراماتیک از ماجراهای شگفت انگیز ابن بطوطه در طول اولین سفر زیارتی‌اش دربین سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۶ میلادی توصیف کرده است.

ابن بطوطه که بزرگترین جستجو گر و جهانگرد دنیای قدیم است، در سال ۷۰۳ هـ/۱۳۰۴م در طنجه؛ مغرب بدنیا آمد. او در سال ۷۲۵ هـ بسوی مکه رهسپار شد و مصر،شام، حجاز، عراق، ایران ، یمن، بحرین، ترکستان،میانرودان و بخشی از هند و چین، جاوه و شرق آفریقا را پیمود و سرانجام به مغرب نزد شاه ابی عنان از شاهان بنی مرین برگشت. سفر او نزدیک ۳۰ سال به درازا کشید (۱۳۲۵-۱۳۵۲ م).

او در مراکش و در سال ۷۷۹ هـ/۱۳۷۷ م. درگذشت.

سفرنامه او که «تحفة الانظار فی غرائب الاسفار» نام دارد در قرن هفتم هجری و به دستور یکی از امرای مغرب نگاشته شده‌است و محتویات آن حاصل مشاهدات خود ابن بطوطه‌است.

این کتاب یکی از کتابهای فراگیر جغرافیایی است و اهمیت تاریخی نیز دارد و به همین دلیل به ۴۰ زبان زنده جهان برگردان شده‌است.

روحیۀ کاوشگر و ماجراجوی ابن بطوطه او را به چهارگوشۀ آسیا، آفریقا، اروپا، و خاورمیانه کشانید و او در طول زندگی خود نزدیک به ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر راه پیمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما