تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۲۳
۰
کد مطلب : ۲۱۸۴
تکاياي معروف تهران قديم؛

زير بيرق کربلاي حسيني

زير بيرق کربلاي حسيني
به گزارش خيمه، در و ديوار بازار پس از خلوت شدن با پرچم‌هاي سياه و سبز زينت داده شده است. همه‌ی اهالي بازار براي عزاداري آماده‌اند.

محسن ارشدي، يکي از اعضاي هيأت امناي تکيه تجريش است و مرتب با اطرافيانش در رابطه با تدارک مراسم صحبت مي‌کند. روي نظافت محوطه تأکيد بسياري دارد. در اين بين هر از گاهي هم به سئوالات ما پاسخ مي‌‌دهد.

از او پرسيديم: چند نفر در تکيه تجريش فعاليت دارند؟ پاسخ مي‌دهد: «تکيه را محلي‌ها اداره مي‌کنند، نفرات مشخصي ندارند. هر سال تعداد افرادي که اينجا خدمت مي‌کنند، متغير است. اينجا نه ثروت مطرح است و نه مکتب،‌ فقير و غني نداريم. همه خدمت مي‌کنند. کسبه‌ي اينجا يک ماه محرم را خالي مي‌کنند، همه در تلاش براي استقبال از ماه محرم هستند.»

محسن ارشدي در رابطه با برنامه‌هاي تکيه تجريش به ما اين‌گونه مي‌گويد: «ما حدود يک ماه محرم را اينجا برنامه داريم، 10 شب از اين يک ماه اطعام مي‌کنيم، از 300 کيلو برنج شروع مي‌شود تا به يک تن مي‌رسد، براي حدود 400 نفر در روز نخست تا پنج هزار نفر در روزهاي پاياني. روزهاي يازدهم و دوازدهم و سيزدهم محرم تعزيه‌خواني داريم.»

ارشدي مي‌گويد:«تکيه تجريش چهار علامت دارد. يکي از اين علامت‌ها 13 تيغ، دو تاي ديگر 11 تيغ و يکي ديگر هم تقريباً از 70 سال پيش تا به حال اينجاست که پنج تيغ دارد.»

محسن ارشدي در رابطه با هزينه‌هاي تکيه تجريش مي‌گويد: «اينجا توسط کمک‌هاي مردمي و خود هيأت امنا اداره مي‌شود. همه ساله حدود 50 رأس گوسفند به عنوان نذر به تکيه تجريش هديه مي‌کنند.» نکته جالب اينکه ملک تکيه تجريش وقفي است، وقف‌نامه‌اي روي ديوار نصب شده که تاريخ سال 1314 روي آن حک شده است.

البته محسن راشدي به ما مي‌گويد که قدمت تکيه تجريش 200 ساله است و ملک هم همان زمان وقف شده، اما به دليل مشکلاتي که وجود داشته حدود 70 سال پيش مالکان، وقف‌نامه جديدي را تنظيم کرده‌اند، به همين علت تاريخ وقف‌نامه با قدمت تکيه همخواني ندارد.

البته شايان ذکر است که تکيه تجريش در تاريخ 1/5/81 توسط اهالي تجريش و هيأت امنا و ميراث فرهنگي تهران با همکاری شهرداري منطقه يک در چهار فاز نوسازي شده است.

فاز اول، قسمت جنوبي تکيه است که بازسازي چهار باب مغازه و طبقه فوقاني به مساحت 300 مترمربع براي عزاداري خواهران را در پي داشته، فاز دوم قسمت جنوبي شرقي و متصل به امامزاده صالح و بازار ورودي داخل است که 15 باب مغازه و طبقه فوقاني و سرويس بهداشتي و راهروهاي ورودي به مساحت 450 مترمربع نوسازي شده است.

دو فاز ديگر هم در حال بازسازي است. نگاهي اجمالي به ساختمان تکيه قضيه بازسازي را مسلم مي‌کند. حدود نيمي از ساختمان مذکور نوسازي شده و نيمي ديگر از آن، همچنان غبار زمان را بر پيکر خود حفظ کرده است. در اين ميان سري هم به آشپزخانه تکيه زديم. حدود 12 اجاق‌گاز بزرگ دور تا دور آشپزخانه را محصور کرده بود؛ ديگ‌هايي هم متناسب با اجاق‌گازها حضور افراد فراوان در تکيه را تأييد مي‌کرد.

گزارش از صنم بیاتانی

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما