تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۴۰۵۳

راه درست برخورد با عربستان چیست؟

راه درست برخورد با عربستان چیست؟
بنابراین گزارش، سال ها بود که زائران ایرانی حج از برخوردهای نادرست ماموران انتظامی کشور عربستان گله می کردند تا این که خبر تعرض ماموران انتظامی فرودگاه جده به دو تن از نوجوانان ایرانی منتشر شد. پس از این اتفاق مقامات عربستان همچنین اجازه فرود هواپیمای شامل زائران ایرانی را ندادند. در همین زمینه کارشناسان سیاسی در گفت و گو با خبرگزاری شبستان راه درست برخورد با این کشور را بیان کردند.

موسم حج عمره را برای مدتی تعطیل کنیم/بایدتکلیفمان با عربستان مشخص شود

محمد کرمی راد، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان با اشاره به تعرض ماموران انتظامی فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی گفت: عربستان از دیرباز شمشیر را از رو برای جمهوری اسلامی ایران کشیده بود.

وی با بیان این که از سال ها قبل شاهد برخوردهای بد عربستانی ها با زائران و حجاج ایرانی بوده ایم، افزود: در سال ۱۳۸۹ که من عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بودم گزارشی از این برخوردهای نادرست از طریق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به وزارت امور خارجه دادیم که متاسفانه اقدام خاصی در این مورد صورت نگرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی با تاکید براین نکته که این گونه حوادث نشات گرفته از تفکر و نگاه حاکمان صعودی به ایرانیان و شیعیان است، خاطرنشان کرد: حادثه دلخراش اخیر که برای نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده رخ داده موضوعی است که نباید به سادگی از آن گذشت و اگر در گذشته از حوادث نظیر این به سادگی عبور نمی کردیم امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی با تصریح این که ما باید هرچه سریعتر تکلیفمان را با عربستان مشخص کنیم، اظهارداشت: اگر لازم باشد باید کاری کنیم که موسم حج عمره برای ایرانیان برگزار نشود.

کرمی راد با اشاره به حمایت های عربستان از تروریست ها در حمله به مردم کشورهای مسلمان منطقه و نقش پررنگ این کشور در کاهش قیمت نفت عنوان کرد: ما مناسبتی با چنین کشوری نداریم که بخواهیم نازشان را بکشیم.

دستگاه دیپلماسی هر چه سریعتر به بی حرمتی سعودی ها پاسخ دهد

محمدحسن آصفری، عضو هیئت رییسه مجلس با اشاره به رفتار سعودیها چه در بحث تجاوز به دو نوجوان ایرانی و ممانعت از فرود هواپیمای حامل زائران ایرانی حج عمره در فرودگاه جده به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: در حال حاضر درخواست جامعه و ملت ایران تحریم حج عمره است و دولت بایستی هر چه سریعتر تمامی پروازهای حج عمره را لغو کند.

وی اظهار کرد: سالیانه ۱۲ میلیارد تومان مردم ایران برای حج عمره هزینه می کنند این در حالی است که ما بسیاری راه نیمه تمام و بیمارستان نیمه کاره داریم که باید آنها در اولویت قرار گیرند.

آصفری تاکید کرد: چه ضرورتی دارد پول ملت ایران به جیب ملت عربستان برود و بعد آنها ملت ایران را در کشورشان مورد بی حرمتی قرار دهند.

وی خطاب به سازمان حج گفت: انتظار ما این است که سازمان حج هر چه سریعتر سفر عمره را لغو کند.

وی اضافه کرد: تا کشور عربستان متخلفین این حادثه را که مجازات آنها در قوانین عربستان اعدام است مورد مجازات قرار ندهد ما باید حج عمره را تحریم کنیم.

وی تاکید کرد: ما انتظار داشتیم سفیر و کاردار عربستانی در ایران احضار و با آنها برخورد شود ملت ایران ملت عزت مندی هستند نباید با بی احترامی با آنها رفتار شود.

وی گفت: این بی ادبی عربستانی‌ها برای ملت ایران غیرقابل تحمل است و باید هر چه سریعتر بی حرمتی را که نسبت به ملت ایران صورت گرفت دستگاه دیپلماسی مان پاسخ داد.

مدیریت مکه و مدینه از دست عربستان خارج شود

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد در مجلس با اشاره به هتک حرمت ماموران آل سعود به ایرانی ها در فرودگاه جده به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به اینکه نقطه مشترک جهان اسلام مکه و مدینه است و مدیریت این بخش و ابعاد وابسته به آن به دست یک اتحاد بین المللی اسلامی باید قرار گیرد.

وی اظهار کرد: یک دولتی همانند دولت عربستان که تفسیر خاص از مذهب و دین دارد و توانایی و اعتدال برای تحمل و رفتارهای مناسب با همه ادیان و فرقه ها را ندارد صلاحیت برای اداره مکه و مدینه ندارد.

قاضی زاده هاشمی گفت: ایران باید پیشقدم شود که مدیریت این مکانها باید به یک سازمانی همانند کنفرانس اسلامی سپرده شود و یک نهاد نظارتی و قدرت دخالت جدی آنجا وجود داشته باشد که بتواند مداخله کند و رفتار مجریان را اصلاح کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به آماده شدن طرحی در مجلس برای الزام سازمان حج در جهت لغو حج عمره گفت: این حداقل کاری است که سازمان حج و کشور ما می تواند در مقابل رفتار زشت عربستانی ها انجام بدهد.

مقامات عربستانی پایبندی لازم را به مسایل اخلاقی و دینی ندارند

مهدی دواتگری، نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هتک حرمت ماموران آل سعود به ایرانی ها در فرودگاه جده به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: این اقدام غیراخلاقی و غیرانسانی و غیرشرعی است و نشان می دهد هنجارهای اخلاقی در کشور عربستان به هم ریخته است به طوری که دو سال گذشته نیز دیپلمات مست عربستانی در تهران پشت رل نشست و یک شهروند ایرانی را به قتل رساند.

به گفته وی این گونه اقدامات نشان می دهد که مقامات عربستانی پایبندی لازم را به مسایل اخلاقی و دینی ندارند.

این نماینده ادامه داد: در حالیکه دو نوجوان از مراسم عمره به کشور بازمی گشتند به بهانه بازرسی مورد تعرض قرار گرفتند البته طبق اعلام مسئولان وزارت خارجه و مسئولان حج تعرض در حدی بوده که به شکل تجاوز بوده اما با این وجود ما هنوز موفق به ملاقات با خانواده ها و این نوجوانان نشده‌ایم.

وی گفت: بنا شده است قبل از ظهر یکشنبه هفته آینده جلسه ای در وزارت خارجه با حضور مسئولان این وزارتخانه و سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری در حج، و سایر دست اندرکاران و خانواده های نوجوانان متعرض شده تشکیل شود و این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین در بعدازظهر همان روز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز این موضوع را با حضور مسئولان وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت مورد بررسی قرار می دهد.

دواتگری با بیان اینکه نمایندگان از رفتارهای غیراخلاقی و غیرانسانی با زائران ایرانی در عربستان نگران هستند گفت: بر همین اساس امروز طرح یک فوریتی در مجلس به امضای تعدادی از نمایندگان رسید و به هیئت رییسه تقدیم شد که طبق این طرح دولت ملزم می شود تا زمانی که امنیت زائران ایرانی تامین نشود از الزام آنها به عمره خودداری شود.

نماینده مراغه با بیان اینکه در سایت حدود ۸۵۰ هزار نفر عمره گذار ایرانی عازم مکه می شوند گفت: اگر تا مقطعی از سفر آنها جلوگیری شود حتماً دولت عربستان را بیشترین ضرر را خواهند دید چون حتی کشور اندونزی نیز که چندین برابر ما جمعیت دارد نیز این حجم عمره گذار را ندارد.

وی ادامه داد: شاید با این اقدام ما دولت عربستان متوجه اقدامات زشتش شود.

وی تاکید کرد: طبق اعلام مقامات وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت دو مامور تعرض کننده بازداشت شده اند گفت: در موارد اینچنینی مجازات در قوانین عربستان اعدام است و ما انتظار داریم دولت عربستان این دو مامور را به اشد مجازات برساند.

دواتگری همچنین خطاب به مسئولان وزارت خارجه اعلام کرد: بهتر است مسئولان وزارت خارجه این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند و حقوق اتباع ایرانی را پیگیری کند زیرا ما این اقدام را توهین آشکار به ملت ایران می دانیم و وظیفه ما نمایندگان ملت حفظ اعتبار و آبروی شهروندان ایرانی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزارت امور خارجه کاردار سفارتخانه عربستان را احضار و اعلام کرد اما باز هم ما انتظار داریم که دولت عربستان برای حفظ این اقدام زشت عذرخواهی کند.

حفظ شان ملت ایران در سفرهای خارجی نباید فدای روابط دیپلماتیک شود

حمید رضا ترقی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان با اشاره به تعرض دو مامور انتظامی عربستان در فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، گفت: حفظ شان و منزلت ملت ایران و کرامت انسانی مردم ایران در سفرهای خارجی یکی از مهمترین وظایف وزارت امور خارجه است.

وی با تاکید براین نکته که این کرامت انسانی ملت ایران نباید فدای روابط دیپلماتیک شود، افزود: همه تلاش مسئولین کشو ما این است که در داخل و عرصه بین الملل شان ملت ایران حفظ شود و اگر قرار باشد سفر به یک کشور موجب آسیب دیدن شان ملت ایران شود، چه بهتر که این روابط قطع شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با عنوان این که از وزارت امور خارجه و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ما انتظار می رود که برخورد شدیدی با عربستان در این خصوص داشته باشند، خاطرنشان کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به ارتباط با چنین کشوری ادامه دهیم . کشوری که عامل جنایت و حمایت از تروریست ها در کشورهای مسلمان است.

عربستان صلاحیت اداره امور حج را ندارد/مردم از سفرهای غیرواجب به این کشور بپرهیزند

محمد حسن قدیری، ابیانه کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان با اشاره به تعرض مامورین انتظامی عربستان به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: دستگاه دیپلماسی ما شدیدترین تذکرات را به عربستان داده و اقدامات لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد: طبق اعلام مسئولین وزارت امور خارجه کشورمان، مقامات عربستانی از این اتفاق شوکه شده اند و اقدام به دستگیری متجاوزین کرده اند و قول مجازات شدید آنها را به ایران داده اند، بنابراین ما منتظر اقدامات عربستان در این خصوص و ضمانت آنها برای عدم تکرار چنین مواردی نسبت به حاجیان و زائران همه کشورها هستیم.

قدیری ابیانه تاکید کرد: این اتفاق نشان می دهد که عربستان صلاحیت اداره امور حج را ندارد و چنین حادثه ای نیز تحت تاثیر تبلیغات منفی حکومت عربستان علیه ایرانیان و شیعیان است.

وی تصریح کرد: علاوه بر مجازات شدید متجاوزین، باید این اقدام به اطلاع حجاج کشورهای دیگر هم برسد و مردم ما باید حتی المقدور از سفرهای زیارتی غیر واجب به عربستان خودداری کنند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا افزود: مامورین انتظامی فرودگاه جده که مرتکب این اقدام شده اند تفکر وهابی دارند، تفکری که این روزها از تروریست ها در مقابل مردم کشورهای یمن، عراق و سوریه حمایت می کنند و جزو فاسدترین انسان های روی زمین هستند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان با ابراز تاسف از این که چنین حادثه هایی در کشوری که محل تولد، بعثت و وفات پیامبر اسلام (ص) است رخ می دهد، خاطرنشان کرد: به جای این که عربستان به نام خاندان مورد حمایت آمریکا و صهیونیست ها نام گذاری شود و عربستان سعودی باشد بهتر است به عربستان محمدی تغییر نام دهد.

آخرین اخبار از پیگیری های مقامات عربستانی در خصوص مجازات متجاوزین

حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی و پارلمانی گفت : چهارشنبه گذشته ملاقات مهمی بین حسین صادقی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با عالیرتبه ترین مقام مسئول سعودی درخصوص موضوع دو مأمور مجرم عربستانی صورت گرفت.

در این دیدار مسئول عالیرتبه سعودی در پاسخ به پیگیری های سفیر ایران اظهار نمود : اتفاقی که افتاد مایه تأسف شدید ما و خجالت آور می باشد.

وی گفت: مرتکبین این عمل غیر انسانی و ناشایست هم اکنون در زندان به سر می برند و پرونده نزد مدعی العموم می باشد.

این مقام مسئول در ادامه قول داد: ما جز به اشد مجازات آنها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را در جریان موعد آن قرار خواهیم داد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند.

شایان ذکر است در ملاقات مشابه دیگری ، صادقی سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر خارجه عربستان، وی نیز با حیوانی خواندن عمل انجام شده گفت : وزارت خارجه عربستان نیز به نوبه خود خواستار اشد مجازات در صدور حکم برای این دو مجرم سعودی می باشد.

قشقاوی در پایان گفت : وزارت امور خارجه در جریان کامل جریحه دار شدن احساسات و افکار عمومی هموطنان عزیز می باشد. به همین دلیل تا حصول نتیجه قطعی به پیگیری مستمر خود ادامه داده ، همگان را در جریان امر قرار خواهد داد.

وی گفت: البته مطالب اغراق آمیز و غیر واقعی نیز عمدتاً در فضاهای مجازی در جریان می باشد که نباید به آنها توجه شود.

علاوه براین به دنبال بروز حادثه تلخ سوء استفاده جنسی از دو نوجوان ایرانی توسط ماموران سعودی در فرودگاه جده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئولین بخشهای ذیربط عربستان سعودی اعلام کرده اند موضوع را پیگیری می کنند و تا عصر روز گذشته نیز بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی توسط سرکنسولگری ما در جده نتایج اولیه اقدامات مسئولان عربستان از تشکیل پرونده برای متهمین در یکی از شعب دادسرای مرتبط حکایت دارد و شواهد حاکی از پیگیری مسئولان ذیربط سعودی است و امیدواریم این روند با جدیت کامل تا صدور حکم و مجازات افراد یاد شده ادامه یابد.

افخم همچنین گفت: وزارت خارجه بلافاصله پس از اطلاع از این حرکت ضد اخلاقی بطور جدی موضوع را پیگیری کرده و همکاران ما در جده پس از اطلاع از موضوع در فرودگاه این شهر حاضر شده و با حضور مسئولان ارشد فرودگاه به بررسی موضوع پرداختند و مسئولان عربستانی هم ضمن اعلام انزجار از این اقدام اظهار داشته اند موضوع برای آنها حیثیتی است و عوامل آن پس از اثبات جرم به مجازات شرعی و قانونی خواهند رسید.

افخم افزود: وزارت خارجه علاوه بر اعتراض رسمی و ارسال یادداشت اعتراضی، کاردار عربستان را احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به ایشان منتقل شده و از دولت عربستان خواستار تسریع اقدامات در روند مجازات متهمان شده ایم.

افخم اضافه کرد: وزارت امور خارجه اقدامات خود را از کلیه مجاری دیپلماتیک تا حصول نتیجه بطور مستمر و جدی ادامه خواهد داد.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما