تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۴
۰
کد مطلب : ۲۹۱۶۷

وظیفه مداحان در استکبار ستیزی انتخاب اشعار و سبک‌های به روز و انقلابی است

وظیفه مداحان در استکبار ستیزی انتخاب اشعار و سبک‌های به روز و انقلابی است
حاج مهدی آصفی در ارتباط با اصول اصلی و اساسی ستایشگری خاندان عصمت و طهارت بیان داشت: مداحان باید سعی کنند که زیر نظر یک استاد فعالیت داشته باشند. نه تنها در عرصه مداحی، بلکه در تمامی حرفه‌ها باید از استاد بهره بگیرند چرا که در کار بدون استاد توفیقی وجود ندارد.

پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) افزود: در انتخاب استاد نیز باید دقت زیادی داشته باشند زیرا مراکزی با عنوان تعلیم مداحی تأسیس شده‌اند که خودشان هیچ بهره‌ای از این رشته ندارند.

وی ضمن خواندن دو بیت شعر در توصیه به جوانانی که می‌خواهند مداحی را شروع کنند یادآور شد: از جوانانی که می‌خواهند به این عرصه ورود کنند می‌خواهم که زیر نظر اهل فن فعالیت کنند.

هیچ کس در پیش خود چیزی نشد / هیچ آهن، خنجر تیزی نشد
هیچ حلوایی نشد استاد کار / تا که شاگرد شکر ریزی نشد


*وظیفه مداحان در استکبار ستیزی انتخاب اشعار و سبک‌های به روز و انقلابی است

آصفی راجع به رسالت اصلی مداحان در ارتباط با جنایات اخیر استکبار جهانی و حوادث اخیر منطقه اظهار داشت: این گونه اقدامات دشمنان در چند سال گذشته وجود داشته و صرفا مربوط به امروز نیست. نه تنها ایران بلکه دنیا هم از این گونه جنایات زیاد دیده است. وظیفه مداحان در امر مهم استکبار ستیزی انتخاب اشعار و سبک‌های به روز و انقلابی است.

این ذاکر اهل بیت (ع) تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم تأکید زیادی بر مسئله حفظ وحدت دارند و اخیرا هم به مسئله نفوذی اشاره فرمودند. مداحان از حفظ اشعار سست و ضعیف خودداری کنند و به حفظ اشعار قوی بپردازند.

مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر به مسئله «نوآوری» اشاره‌های زیادی فرمودند. به نظر حضرتعالی این نوآوری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ حاج مهدی آصفی در پاسخ به این سوال خبرنگار بسیج مداحان عنوان کرد: نوآوری باید توأم با سنت باشد. اساتید ما می‌فرمودند «شعرای قدیم ناگفته ندارند». مداحان نیز باید در طرز پوشیدن لباس باید توجه زیادی داشته باشند چرا که بسیاری از جوانان از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند.

*نقش شاعران حیاتی است چرا که آن‌ها به مداحان خوراک می‌دهند

عضو شورای عالی سازمان بسیج مداحان در ادامه با اشاره به وظیفه شاعران در مسئله نوآوری بیان داشت: نقش شاعران نیز در این عرصه خیلی مهم و حیاتی است چرا که آن‌ها به مداحان خوراک می‌دهند. شاعران باید در اشعار خود بر مسائل وحدت و نفوذ تأکید داشته باشند و اشعاری بسرایند که مورد عنایت ائمه اطهار (ع) قرار گیرد و خواسته یا ناخواسته باعث ذلت و خواری اهل بیت (ع) نشوند.


وی افزود: هیئات مذهبی باید در انتخاب مداح و سخنران نهایت دقت را انجام دهند. ظاهرهای موجه برخی از اشخاص و مدعوین نباید مسئولان هیئات مذهبی را فریب دهد.

حاج مهدی آصفی با اشاره به وظیفه خطیر سخنرانان و واعظان هیئات مذهبی تأکید کرد: سخنرانان هیئات مسئولیت حساسی دارند. امروز مردم به این نتیجه رسیده‌اند که مسجد و حسینیه محل‌های مناسبی برای هدایت است و به همین جهت به این اماکن مذهبی روی آورده‌اند. حالا که مردم به جلسات مذهبی روی آورده‌اند، باید دقت کنیم که مجالس همان‌طور که دلخواه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم وقت می‌گذارند و در جلسات شرکت می‌کنند. مسئولان هیئات، سخنران و مداح نیز نقش مهمی در هدایت مردم دارند و در قبال وقت و سرمایه مردم مسئول هستند و در قیامت باید پاسخگو باشند.
مرجع : بسیج مداحان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما