تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۹۴۷۲

تریبونی که مداحان در دست دارند، در دست علمای ما نیست

تریبونی که مداحان در دست دارند، در دست علمای ما نیست
علی‌اکبر رائفی‌پور یک شنبه شب در جمع ذاکران بسیجی مجمع ادبی مذهبی یاس کبود به بیان مباحثی در ارتباط با مهدویت و وظایف منتظران پرداخت که سخنان وی را در ادامه می‌خوانیم.

از اینکه بار دیگر در این مکان حضور یافتم خداوند را شکر می‌کنم زیرا مداحان را مخاطبانی خاص می‌دانم. مداحان می‌توانند اثرگذاری فراوانی داشته باشند.

بحث امشب بنده پیرامون مهدویت و وظایف ما در این موضوع است. بسیاری از مداحان صاحب نام و معروف را بنده به طور شخصی خدمتشان رسیدم و در ارتبط با مهدویت نکاتی را عرض و از آن‌ها خواستم که با توجه به حوزه‌های کنونی دنیا، این نکات را رعایت کنند و نشر دهند. به یکی از مداحان که این مسائل را گفتم ناراحت شد. ایشان هرقدر که ما توضیح دادیم قبول نکرد و زیر بار نرفت و مهم هم نبود چرا که بنده از طریق شاعرش اقدام کردم و این مداح عزیز دو سال است که امام زمانی می‌خواند و خودش هم از این موضوع خبر ندارد.

ضعف سیستم تحصیلی در انتقال مفاهیم مهدویت

عموم مردم جامعه درک و شناخت صحیحی از معنا و مفهوم امام ندارند. شان امام را منبری‌ها به مردم انتقال داده‌اند، اما سیستم تحصیلی ما این کار را انجام نداده است. الان از بیشتر مردم جامعه تفاوت مقام امامت و نبوت را بپرسید نمی‌دانند. مقام و جایگاه امامت اصلا با مقام پیامبری و نبوت قابل قیاس نیست.

حضرت ابراهیم (ع) ابتدا نبی و سپس اولوالعزم می‌شود و در نهایت پس از موفقیت در ازمون ذبح اسماعیل (ع)، تازه در ۹۹ سالگی به امامت رسید. اینکه چه رخ می‌دهد که برخی به مقام امامت می‌رسند ولی برخی دیگر خیر، بحث دیگری است که امشب مطرح نمی‌کنم. شرعا وظیفه ما این است که مسائل مربوط به امامت را بیاموزیم زیرا اصلی از اصول اساسی دین ماست. موضوع امامت تقلیدی نیست، بلکه تحقیقی است. امامت، برکتی است که خداوند به همه موجودات عطا کرد. در قرآن کریم نیز اشاره شده است که «ما برخی از آن‌ها را امام قرار دادیم و مهم‌ترین ویژگی آن‌ها صبر است».

صبر را حضرت موسی (ع) نداشت و به همین دلیل به امامت نرسید. حضرت خضر به ایشان فرمودند که صبر کن ولی موسی (ع) نمی‌توانست و مکرر سوال می‌پرسید. ویژگی حضرت اسماعیل (ع) در قرآن با عنوان «صابرین» بیان شده است. حضرت آدم (ع) خیلی علاقه داشت که ۱۲ امام از نسل خودش باشند اما خداوند آزمون سختی از ایشان گرفت. حضرت آدم (ع) ۹۹ ساله بود و پسری ۱۳ ساله داشت. از طرف خداوند دستور رسید که باید تنها فرزندت را ذبح کنی و حضرت آدم (ع) پاسخ داد «خدایا! تو به من این فرزند را داده‌ای تا ۱۲ امام را در نسل من قرار دهی اما حالا می‌خواهی او را ذبح کنم؟»

امام باید حق النفس، حق الناس و حق الله را رعایت کند اما برخی از پیامبران به نفس خودشان ظلم کردند. دعای ندبه از نظر بنده چهارچوب فکری تشیع است. بنده به کسانی که به مکتب تشیع روی می‌آورند، خواندن این دعا و ترجمه‌اش را توصیه می‌کنم. مدتی در فضای مجازی شایعه شده بود که دعای ندبه را پیروان محمد حنفیه گفته‌اند اما متوجه نمی‌شوند که در این دعا خطاب به امام زمان (عج) گفته شده است «یابن احمد» در حالی که محمد حنفیه، ابن علی بوده است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «برخی حسودی می‌کنند که چرا خداوند امامت را در نسل ابراهیم (ع) قرار داد؟». در عربی دو فعل «ارید» و «شاء» داریم. فعل اول به این معنی است که من به عنوان مثال تلفن همراهم را می‌شکنم و به کسی هم ارتباطی ندارد. اما معنی فعل «شاء» این است که محقق شدن خواسته شما مشروط بر خواست فرد دیگری است. خداوند هم می‌فرماید «یهدی من یشاء».

اگر در ایران علمداری نکنیم، خداوند این علم را به دست سایر کشورهای مسلمان منطقه می‌دهد

کدامیک از شما تا قبل از ماجرای شیخ زکزاکی می‌دانستید که ما بیش از ۲۰ میلیون شیعه در نیجریه داریم؟ ۳۷ سال قبل حتی یک شیعه هم در نیجریه نداشتیم. اولین شیعه این کشور شیخ زکزاکی بود. او انقلاب ایران را دید، متأثر شد، به ایران آمد، درس خواند، به کشورش بازگشت و بیش از ۲۰ میلیون شیعه به وجود آورد و تربیت کرد. زکزاکی نه پول و نه رسانه داشت. شیخ زکزاکی صبر داشت و خداوند هم این توفیقات را به وی عطا کرد. اگر در ایران علمداری نکنیم، خداوند این علم را به دست سایر کشورهای مسلمان منطقه می‌دهد.

ما مباحثی را هم پیرامون اسرار غیبت داریم. چه شد که ایشان پنهان شدند؟ اصلی ترین علت آن را کسی نمی‌داند و امام صادق (ع) هم فرمودند «می‌دانیم اما اجازه گفتن آن را نداریم». این سر و رمز پس از ظهور فاش می‌شود. من خیلی روی این راز فکر کردم و عبارت «سر المستودع فیها» یعنی «سری را در آن‌ها به امانت قرار دادیم» به نظرم آمد. این عبارت فقط برای حضرت زهرا (س) و حضرت نرجس خاتون (س) بیان شده است و وجه مشترک این دو بانوی بزرگوار مادری امام زمان (عج) است. علت غیبت امام زمان (عج) یک راز است اما اهل بیت (ع) گزاره‌هایی را به ما معرفی کرده‌اند و یکی از آن‌ها ترس از کشته شدن آقا است اما این ترس به معنی جبن نیست.

اگر جان امام زمان به خطر بیفتد، جان نظام اسلامی هم به خطر می‌افتد

اگر جان امام زمان به خطر بیفتد، جان نظام اسلامی هم به خطر می‌افتد. حفظ جان امام زمان (عج) از اوجب واجبات است. در جنگ احد وقتی جان رسول الله (ص) در خطر بود، علی (ع) ۹۰ زخم برداشت. وقتی به خانه حضرت علی (ع) حمله شد، حضرت زهرا (س) چه کرد؟ در غار حرا که پیامبر (ص) در آن پنهان شده بود، جان ایشان با معجزه حفظ شد اما در جنگ احد این طور نبود زیرا مسئولیت حفاظت از جان حضرت محمد (ص) برعهده مسلمانان همراه ایشان بود.

شیعه باید در قبل از ظهور نیز حکومت تشکیل دهد و از آرمان‌های خودش دفاع کند. شیعه باید به چنان قدرتی زمینی دست پیدا کند که کسی حریفش نشود. ما علاوه بر بهشت اخروی، بهشت دنیوی یا زمینی را هم می‌خواهیم. روزی در همین دنیا بهشتی به وجود می‌آید که حتی یک بیمار هم در آن پیدا نمی‌شود. ما این بهشت زمینی را هم می‌خواهیم و می‌گوییم «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه».

شیعه باید جامعه‌ای بسازد که کسی جرئت چپ نگاه کردن به آن را نداشته باشد

ما باید جامعه‌ای را بسازیم که توانایی دفاع زمینی از جان امام زمان خود را داشته باشیم. یعنی چه؟ اسرائیل اعلام کرده است در هر جایی که سیدحسن نصرالله را در کنار مسئولی سیاسی ببیند، هدف قرار می‌دهد و آن منطقه را با موشک می‌زند. زمانی هم که احمدی نژاد به لبنان رفت و سخنرانی کرد مقامات امنیتی لبنانی به نصرالله اجازه سخنرانی ندادند و مانع شدند. اما نکته جالب این است که سیدحسن نصرالله در روز عاشورا یک ربع برای مردم صحبت کرد. چرا وی را با موشک نزدند؟ به این دلیل که اگر موشکی پرتاب می‌شد، آن جماعت عظیم حسینی تا تل آویو را با خاک یکسان می‌کردند. دشمنان باید از ما بترسند و این ترس شامل ترس سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سایر موارد می‌شود.

صهیونیست ها ۱۵ میلیون بیشتر نیستند اما دنیا را در دست گرفته‌اند و کار به جایی رسیده است که رئیس جمهور کشورهای مطرحی چون آمریکا از حرف زدن راجع به آن‌ها واهمه دارند. آن‌ها از قدرت رسانه‌ای صهیونیست‌ها می‌ترسند.

به سراغ یکی از افرادی که در موضوع لعن کردن خیلی استوار است رفتم و صحبت کردم. رفتم آن‌جا و گفتم: این طور که پیش می‌رود، تا ۲۰ سال آینده دین اول اروپا، اسلام است. من با بخش باقی مانده‌ای که قصد مسلمان شدن را دارند کار دارم. وقتی در فضای مجازی جست و جو می‌کنیم، تصاویر قمه زنی و سایر موضوعات را می‌بینیم. شما چند درصد احتمال می‌دهی که آن فرد بی‌دین به اسلام ایمان بیاورد؟

تریبونی که مداحان در دست دارند، در دست علمای ما نیست

تریبونی که مداحان در دست دارند، در دست علمای ما نیست. بچه‌ای که در ماه رمضان به مسجد نمی‌رود، ماه محرم به حسینیه می‌آید. به اعتقاد من هیئت هم‌چون قیفی سرباز است که همه جور افرادی در آن شرکت می‌کنند. به من و شما هم ارتباطی ندارد که فردی را راه بدهیم یا ندهیم. مداحان باید این جمعیتی که به هیئت می‌آید را امام زمانی تربیت و از سر دیگر قیف خارج کنند.

سه هدف اصلی امام خمینی (ره) چه بود؟

غربت امام حسین (ع) برای زمانی بود که حضرت عباس (ع) از دنیا رفت و این غربت طول زیادی هم نکشید اما غربت امام زمان (عج) دیرینه است و زخمی کهنه دارد. شیعه باید چنان قدرتی پیدا کند که کسی جرئت چپ نگاه کردن را نداشته باشد. چرا بعد از ۳۷ سال هنوز نام انقلاب روی مملکت ماست؟ برای اینکه هنوز به هدف اصلی‌اش نرسیده است. مرحوم عسگر اولادی تعریف می‌کردند: روزی به امام خمینی (ره) گفتم: آقا می‌خواهی چه کار کنی؟ و ایشان در پاسخ فرمودند «سه هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارم. در کوتاه مدت شاه را بیرون می‌اندازم، سپس حکومت تشکیل می‌دهم و در پایان هم پرچم این انقلاب را به دستان مبارک حضرت ولی‌عصر (عج) می‌رسانم.

ما در حال تربیت شدن برای ظهور هستیم اما خودمان خبر نداریم. امام زمان (عج) را در مداحی محدود به اول و انتهای جلسه نکنید. امروز متاسفانه اکثر ذاکران فقط شروع و پایان مجلس را به امام زمان اختصاص می‌دهند. چه ایرادی دارد؟ به شاعران خود سرفصل و موضوع بدهید تا همان طور که دلخواه شما است، شعر مهدوی بگویند.
مرجع : سازمان بسیج مداحان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما