تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۹۵۰۱
مجید قیصری از جشنواره خاتم می‌گوید

جریان سیره اهل بیت(ع) در زندگی روزمره

جریان سیره اهل بیت(ع) در زندگی روزمره
به گفته مجید قیصری دبیرعلمی ‌اولین دوره جشنواره خاتم، خلأ جشنواره‌ای با نام خاتم و تمرکز بر وجود حضرت رسول(ص) اولین دلیل ایجاد این جشنواره بود و از آن جا که تا به حال در عرصه داستان کوتاه جشنواره‌ای با محوریت حضرت رسول(ص) وجود نداشته، ضرورت برگزاری این جشنواره احساس شد.

این جشنواره مقطعی نیست
جشنواره داستان کوتاه خاتم مانند بسیاری از جشنواره‌های موضوعی که تا به حال برگزار شده قرار نیست موقت باشد و به گفته دبیر علمی‌جشنواره، هیأت مؤسس به دنبال توسعه جشنواره‌اند؛ از این رو این جشنواره دبیر خانه ثابت خواهد داشت و البته یکی از شرط‌های قیصری برای همراهی با این جشنواره انجام کاری مداوم بوده است.
قیصری می‌گوید: به نظر من اگر قرار است فعالیت هنری با محوریت شخصیت و زندگی حضرت رسول(ص) انجام شود، این فعالیت نباید مقطعی باشد چون فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دراز مدت به نتیجه می‌رسد مثلاً کارهای مقطعی بسیاری با محوریت بیامبر (ص) انجام شده و اکثر استان‌ها جشنواره‌هایی با این موضوع برگزار کرده بودند اما این جشنواره‌ها دبیرخانه‌ای نداشت تا ما به آنجا مراجعه کنیم و بخواهیم آثار برگزیده شان را برای ما بفرستند و از آن‌ها استفاده کنیم.

جریان سیره اهل بیت(ع) در زندگی روزمره
نویسنده «سه کاهن» رویکرد دیگر این جشنواره را خلق آثاری ماندگار می‌داند و می‌گوید: غرض بانیان جشنواره خاتم این است که در بستر این جشنواره آثاری خلق شود تا منجر به جریان سیره اهل بیت(ع) در زندگی روزمره شود با همین نگاه امسال این جشنواره بر شخصیت رسول الله(ص) متمرکز شده و ممکن است در دوره‌های بعدی یا به همین موضوع بپردازد و یا بر زندگی سایر معصومین متمرکز شود.
قیصری امیدوار است در بستر این جشنواره آثاری خلق شوند که ساختار داستانی داشته باشند و نه مانند سایر آثاری که با این موضوع منتشر شده‌اند، مخاطب با نوشته‌ای روبرو شود که بیشتر به یک مطلب تاریخی شبیه است تا داستان.
وی می‌گوید: ما به دنبال این هستیم که همان اتفاقی که برای حضرت مسیح(ع) در دنیا رخ داده و با الهام از زندگی این پیامبر تا به حال ۲۰۰ اثر هنری خلق شده ، به اینجا بکشانیم تا متأثر از سیره پیامبر اکرم (ص) هم آثار هنری خلق شوند. این در حالی‌است که متأسفانه در مورد شخصیت حضرت رسول(ص) تنها دو فیلم هنری ساخته شده است و در حوزه ادبیات هم وضع به همین منوال تأثر برانگیز است.

«خاتم» به دنبال «استعداد یابی» نیست
دبیر علمی ‌جشنواره خاتم علاوه بر مطالب ذکر شده، معتقد است با برگزاری این جشنواره مطالعه و کتابخوانی میان مردم ترویج می‌شود و علاقه مندان برای خلق داستان به سراغ مطالعه منابع می‌روند که همین مساله باعث ایجاد انگیزه‌های بیشتری برای مطالعه می‌شود.
قیصری بر خلاف سایر دبیران جشنواره، به دنبال«استعدادیابی» نیست. وی می‌گوید: «استعدادیابی» به عنوان یکی از اهداف جشنواره‌ها که همیشه مطرح می‌شود در حرف قشنگ است اما در عمل هیچ کس برنامه‌ای برایش ندارد. مگر جایزه «جلال» که بزرگترین جایزه دولتی است چه برنامه‌ای برای نویسنده‌های جدیدی که کشف می‌کند، دارد؟
دبیر علمی ‌جشنواره خاتم ادامه می‌دهد: مطمئناً کسی که در این نوع جشنواره‌های ادبی شرکت می‌کند و حتی اثرش برتر می‌شود استعداد داشته واستعدادش را با نوشتن داستان، نشان داده است اما بانیان جشنواره‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات دیگر موجب تشویق نویسندگان جوان شوند که از این منظر جشنواره خاتم قرار است در فاصله کوتاهی با اختتامیه‌اش آثار برگزیده را چاپ کند و حتی اگر این آثار قابل ترجمه بود برای ترجمه آن قدم‌هایی بردارد چون داستان کوتاه ظرفیت ترجمه و انتشار را دارند.


هر بخش به صورت مستقل داوری می‌شود
قیصری در پایان در خصوص تیم داوری می‌گوید: هنوز همه آثار به دبیرخانه نرسیده و تا همه آثار به ما نرسد نمی‌توان برای داوری تصمیم قطعی گرفت ولی تلاش می‌کنیم هر بخش را به صورت مستقل داوری کنیم، برای نمونه داستان‌های بازآفرینی شده، داستان‌های فلش و همچنین آثار در دو مقطع سنی کودک و نوجوان و بزرگسال مستقلاً داوری خواهند شد.
گفتنی‌است جشنواره خاتم توسط بنياد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) با همكاری مؤسسه شهر كتاب و مجمع ناشران انقلاب اسلامي در بخش داستان كوتاه برگزار می‌شود که اولین دوره این جشنواره بر سیره پيامبر رحمت حضرت محمدمصطفی (ص) متمرکز شده است. پیش از این علی‌اکبر اشعری رئیس شورای راهبردی این جشنواره از تغییرات احتمالی این جشنواره در سال‌های آینده خبر داده بود. وی گفته بود پیشنهاد بین‌المللی شدن این جشنواره برای سال آینده بررسی خواهد شد. همچنین طبق گفته اشعری این جشنواره یک جایزه ویژه هم برای بهترین اثری که تاکنون با موضوع پیامبراکرم (ص) منتشر شده، درنظر گرفته است.
مرجع : قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما