تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۴
۰
کد مطلب : ۳۰۰۵۷
مرور اخبار چهاشنبه 95/02/08؛

قمه زنی در ترازوی عقل و شرع / بخاطر مداحی نوازندگی را کنار گذاشتم

قمه زنی در ترازوی عقل و شرع / بخاطر مداحی نوازندگی را کنار گذاشتم

کتاب «عار یا شعار، قمه‌زنی در ترازوی عقل و شرع» منتشر شد


«عار یا شعار، قمه‌زنی در ترازوی عقل و شرع» تألیفی جدید از حجت‌الاسلام مهدی مسائلی در رابطه با قمه‌زنی است. البته پیش از این کتابی با عنوان «قمه زنی سنت یا بدعت» نیز از این نویسنده منتشر شده بود، ولی با این حال در اثر جدید مطالب جامعیت بیشتری یافته و بر علمیت مباحث افزوده شده است. چنانچه در فصل اول این کتاب توضیحات جدید و مفصلی درباره ماهیت و چگونگی قمه‌زنی بیان شده است و علاوه بر بررسی سیر تاریخی قمه‌زنی، عوامل پیدایش و گسترش آن نیز مورد بحث قرار گرفته است. افزون بر این در فصل دوم این کتاب که عنوان «بررسی دلایل موافقان و مخالفان قمه‌زنی» برای آن انتخاب شده، به صورت مفصل و علمی دلایل حرمت و جواز قمه‌زنی مورد مُداقه قرار گرفته است.
منبع: مهر


اگر کسی خلاف خط رهبری قدم بردارد، مداحان در صحنه حاضر می‌شوند

حاج اکبر بازوبند: ما در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که «ساسه العباد». وقتی امام خمینی (ره) از نجف یا از پاریس دستور می‌داد بلافاصله مداحان آن را نوحه می‌کردند و در بازارها و خیابان‌ها می‌خواندند. وی با اشاره به اینکه یکی از دیگر اقدامات سیاسی مداحان در زمان انقلاب معرفی شاه به عنوان یزید بود، خاطرنشان کرد: اگر کسی خلاف خط رهبری قدم بردارد، مداحان در صحنه حاضر می‌شوند.
منبع: بسیج مداحان


بخاطر ورود به عرصه مداحی نوازندگی را کنار گذاشتم

 

مهدی مختاری: ...بعدها به خاطر امام حسین (ع) و ورودم به عرصه مداحی، نوازندگی را کنار گذاشتم. از نظر من هر چه به فضای موسیقی آیینی نزدیک نشویم بهتر است. چرا؟ زیرا مداح امام حسین (ع) باید توانایی آن را داشته باشد که با صدای خودش در جلسات مردم را به وجد بیاورد. اعتقاد من این است که به جای هزینه کردن برای آلبوم و یا موسیقی آیینی، بر روی صداگذاری جلسات‌مان سرمایه گذاری کنیم. ناگفته نماند که زبان موسیقی زبان خوبی است به شرط اینکه درست استفاده کنیم. آقای رضا جعفری که از شاعران مطرح هستند، در جلسه‌ای در همدان گفت: گاهی اوقات سخنران‌ها و مداحان آن قدر سطح جلسه را پایین می‌آورند که مستمع را از دست ندهند. ما باید کیفیت را بالا ببریم. در گذشته صائب تبریزی و عمان سامانی که چای ریز روضه بودند می‌فهمیدند اما امروزه ما فقط با کلماتی نظیر «شور و شین»، «عشق حسین» و «بین الحرمین» باید مخاطبان را به وجد بیاوریم.
منبع: سازمان بسیج مداحان


آیت الله مکارم شیرازی: سرایت بدعت در دین سبب تغییر چهره دین می شود 

در بدعت هم افراط دیده شده است هم تفریط، بدعت به معنای مساله تازه است. اگر تازه عرفی باشد مانعی نیست. یکی از تازه های عرفی این است که مساجد را به سبک خاصی می سازند. مسجدالحرام این همه مناره ها دارد که زمان پیامبر(ص) نبوده اما امروز مساجد مجهز به بلندگو و وسایل تهویه است که خود، نوآوری است و اشکالی ندارد. برگزاری مراسم بزرگداشت درگذشتگان و نیز جشن میلاد و مناسبتهای نیمه شعبان را کسی اسناد به دین نمی دهد. اشکالی ندارد. نمام زندگی بشر نوآوری است و دائما مسائل تازه ای مطرح می شود؛ حال یک عده از وهابیت فرق بدعت عرفی و شرعی را نمی فهمند. اینها اینقدر بدعت را توسعه داده بودند که وقتی دوچرخه وارد عربستان شد، آن را بدعت شمرده و مرکب شیطان نامیدند.
منبع: شفقنا

تجلیل از شاعر "یا علی گفتیم و عشق آغاز شد"

 

دکتر محمود اکرامی‌فر متولد سال ۱۳۳۸ در روستای جوشان اسفراین (خراسان شمالی) است و تاکنون فعالیت‌های بسیاری در حوزه ادبیات داشته است. وی همچنین کارنامه فاخری در شعر آیینی دارد و اشعار زیادی در مدح اهل بیت علیهم السلام سروده که ازمعروفترین آنها، مثنوی «یا علی گفتیم وعشق آغاز شد» است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما


عرضه ۳ اثر درباره امام کاظم(ع) در نمایشگاه کتاب

انتشارات دلیل ما به عنوان ناشر تخصصی دین و معارف اهل بیت(ع) با ارائه بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب در بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور می‌یابد. این ناشر سه کتاب جدید درباره امام موسی کاظم(ع) برای مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران به ارمغان می‌آورد. آثار مکتوب درباره آن حضرت معدود است و مخاطبان با خرید این کتاب می‌توانند اطلاعات جامع‌تری درباره این امام معصوم(ع) دریافت کنند.
منبع: ایکنا

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما