تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۴
۰
کد مطلب : ۳۰۰۹۸
مرور اخبار سه شنبه 95/02/21؛

نمایشگاه کتاب کربلا/ تشکیل کمیته فرهنگی ستاد اربعین/ «علی نامه» خوانی

نمایشگاه کتاب کربلا/ تشکیل کمیته فرهنگی ستاد اربعین/ «علی نامه» خوانی

دوازهمين نمايشگاه كتاب كربلا آغاز به كار كرد


دوازدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب كربلا با پشتباني حرمين مطهر حسيني و عباسي عصر روز پنج شنبه ۱۶ ارديبهشت ماه ۱۳۹۵ رسما افتتاح شد. از بين ۳۰۰ ناشر متقاضي شركت در اين نمايشگاه ۱۸۰ ناشر مختلف با وابستگي دانشگاهي، مراكز علمي، پژوهشي، مراكز مطالعات و همچنين ناشر بخش كودك و ... براي حضور در اين نمايشگاه پذيرفته شدند. در اين نمايشگاه همچنين عتبات مقدسه عراق و مزارهاي شيعي آن، ديوان وقف شيعي و سني حضور دارند. نمايشگاه بين المللي كتاب كربلا يكي از برنامه هاي جنبي جشنواره بين المللي ربيع الشهاده به شمار مي رود كه هر ساله در ايام ميلاد انوار شعبانيه در كربلاي معلي برگزارمي گردد.
منبع: خبرگزاری حج


سومین همایش سراسری هیأت های نوجوانان و جوانان عاشورایی

سومین همایش سراسری هیأت های نوجوانان و جوانان عاشورایی کشور ٢٢ تا ٢٤ اردیبهشت ماه و در ایام مبارک میلاد سرداران كربلا در شهر مقدس قم و در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) برگزار می شود. مدیر واحد نوجوانان و جوانان عاشورایی ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام ضمن اعلام این خبر افزود: انشالله در این همایش مدیران ٢٥٠ هیأت نوجوانان و جوانان عاشورایی از سراسر کشور شرکت خواهند کرد. در دو همایش قبلی در آبادان و مشهد، هدف هویت بخشی به هیئات نوجوانان و جوانان عاشورایی به عنوان هیئات مستقل اما در عین حال هماهنگ با هیئات رزمندگان اسلام برگزار شد.
منبع: مهر


كميته فرهنگي ستاد اربعين در تهران تشكيل شد


حجت الاسلام حميد احمدي، مسؤول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين از تشكيل كميته فرهنگي اين ستاد در تهران خبر داد و گفت: كميته فرهنگي ستاد مركز اربعين، ۱۹ ارديبهشت ماه با حضور رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در عراق تشكيل جلسه داد و درباره برنامه هاي گوناگون فرهنگي اربعين بحث و تبادل نظر شد. در اين جلسه همچنين نمايندگاني از دستگاه هاي عضو همچون شهرداري تهران، سازمان تبليغات اسلامي، جامعه المصطفي العالميه، مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام، قرارگاه فرهنگي سپاه خاتم الاوصياء، سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمان تبليغات اسلامي و ستاد بازسازي عتبات حضور داشتند.
منبع: خبرگزاری حج


«مجالس‌‌المومنین» منبع شیعه‌شناسی بسیار کارآمدی است


نشست نقد و بررسی کتاب «مجالس‌المومنین» اثر سید نورالله بن شریف‌الدین شوشتری، پیش از ظهر دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در ششمین روز برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، نویسنده و قرآن‌پژوه، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ‌ابراهیم عرب‌پور، یکی از مصححان این کتاب در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. مهدوی‌راد در این نشست گفت: رسول جعفریان در مقدمه کتاب «تاریخ تشیع در ایران» گفته که «مجالس‌‌‌المومنین» یکی از مهم‌ترین منابع شناخت تشیع و تاریخ تشیع است. در مقدمه جلد نخست «مجالس‌‌‌المومنین» به تفصیل اظهار نظر و شعری از مهدی اخوان ثالث آمده که به حق عنوان «دایره‌المعارف» را به این کتاب داده است.
منبع: ایبنا


علی‌نامه‌خوانی و اجرای «حمله حیدری» در زادروز امام حسین(ع)

ابوالفضل ورمزیار، هنرمند پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی گفت: در ویژه‌برنامه فرهنگ اقوام و میراث فرهنگی و معنوی که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و مصادف با سالروز ولادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود، اجرای برنامه دارم که امروز روز پایانی نقالی من است. طی این سه روز اجرا، فرازهایی از دو متن نقالی یکی «علی‌نامه» و دیگری «حمله حیدری» را اجرا می‌کنم که البته در فرهنگ هنر نقالی «حمله حیدری» بیشتر به حمله‌خوانی موصوف است. «علی‌نامه» از جمله قدیمی‌ترین متون در منقبت و شرح دلاورمردی‌های مولای متقیان(ع) و مربوط به قرن پنجم هجری قمری که واضع آن فردی ناشناس و گمنام به نام ربیع بوده، است و اخیراً در مکاشفات ادبی مورد شناسایی قرار گرفته.
منبع: ایکنا

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما