تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
۰
کد مطلب : ۳۰۱۳۰
مرور اخبار شنبه 95/03/01؛

اساتید اخلاق و آسیب های مداحی/ مداحی هنر است/ مهمترین وظیفه شیعه

اساتید اخلاق و آسیب های مداحی/ مداحی هنر است/ مهمترین وظیفه شیعه

زانو زدن در محضر اساتید اخلاق آسیب‌های مداح را خنثی می‌کند

 

حسن شالبافان: یک مداح خوب باید بتواند در جامعه تاثیر گذار باشد،تاثیر گذاری در جامعه هم چند ویژگی دارد،در درجه اول یک مداح خودش باید دین دار باشد. از سوی دیگر یک مداح باید عفت داشته باشد یعنی در تمام رفتار به ویژه حرف زدن و برخوردهای اجتماعی و از همه مهم تر در خانواده عفت کلام و رفتار داشته باشد. داشتن تواضع و دوری از تکبر هم از خصوصیاتی است که منجر به موفقیت مداح می‌شود و در کل ادب یا عقلانیت در رفتار و کردار رمز موفقیت مداح است. مداح باید نظم داشته باشد،چون نظم مورد تاکید و تایید همه انبیا و اولیا بوده است مخصوصا حضرات معصومین به ویژه حضرت امیر المومنین علی علیه السلام که همیشه برای نظم تاکید داشته و خواستار این بودند که شیعیان امیر المومنین همیشه نظم داشته باشند. و ما که مداح ممدوحی چون امیر المومنین هستیم قطعا باید نظم داشته و در کنار آن اخلاص داشته باشیم.اخلاص در عبادت،اخلاص در طهارت،اخلاص در دین در ایمان،اخلاص در مداحی مان. خیلی ها دین دار هستند وعبادت های طولانی دارند ولی اخلاص در همه اینها مهم است. موفقیت در مداحی رفتن به مجالس بزرگ و پر سر و صدا نیست اگر بتوانیم به دعوت‌های ساده مردم پاسخ دهیم و در مجالسی که به ظاهر رونق ندارد شرکت کنیم، یکی از کلیدهای موفقیت مداحی را به دست آورده‌یم.
منبع: تسنیم


مداحی شغل نیست بلکه یک هنر است ‎


خداداد امینی روش: بارها گفته ایم مداحی شغل نیست بلکه یک هنر است که خداوند به بعضی از افراد در جهت تعریف و تمجید ائمه اطهار (ع) با استفاده از مطالب به‌ویژه شعرداده است تا در ایام ولادتها و شهادتها به مدح ائمه اطهار (ع)بر اساس اسناد معتبر دینی بپردازند و این مناسبتهادر طول سال به برکت مذهب تشیع زیاد است. شان مداح شان بالای است،چرا که توجه می دهد مردم را به ائمه اطهار (ع) چه در شادی و چه در غم و در شان مداح همین بس که امام صادق (ع) می فرمایند، خدا را سپاس که در میان مردم کسانی را قرار داده که به سوی ما می آیند و ما را مدح و مرثیه می‌گویند.
منبع: هلیل(کرمان)


نسبت ما با فرهنگ مهدویّت

...در اردوگاه مذهبی ما نیز رفتارهائی وجود دارد و سخنانی گفته می‌شود که با فرهنگ مهدویت هیچ نسبتی ندارد. با اینکه انقلاب با رهبری روحانیت به پیروزی رسید، اکنون مداحان صحنه گردان شده‌اند و برای مردم خط اعتقادی ترسیم می‌کنند. بعضی از آنها هر دروغی که به ذهنشان برسد را می‌گویند تا بیشتر مشتری جلب و جمع کنند حتی اگر فرهنگ مهدویت را مخدوش نمایند. فرهنگ مهدویت، فرهنگ انتظار همراه با مبارزه مبتنی بر اسلام ناب است نه دروغ و خیال و دکان داری‌های عوام فریبانه.‌ متاسفانه این دکان داری‌ها و فریبکاری‌ها اعتقادات را سست می‌کند و عده‌ای را با نگرش‌های ظاهری و سطحی به صحنه‌ای می‌کشاند که چون با ریشه و اساس فرهنگ مهدویت بیگانه است، بسیار زود دچار تزلزل می‌شود. تاسف بالاتر در اینست که امکانات تبلیغی و حمایت‌های همه جانبه‌ای نیز در اختیار این خط انحرافی قرار می‌گیرد و هر روز به صورت غیرعادی تقویت می‌شود.
منبع: روزنامه جمهوری اسلامی


مهم‌ترین وظیفه شیعه در امر فرج توسعه معرفت دینی است

آیت الله جوادی آملی: امام (عليه‏ السلام) فرمود: اگر كسي از شما بگويد (تصميم داشته باشد): اگر قائم آل محمد را درك كنم، ياري‌اش خواهم كرد، مانند كسي است كه با شمشير خود در كنار آن حضرت نبرد مي‏كند (و اجر شهيد را دارد) اما كسي كه در ركاب او به فيض شهادت نايل مي‏آيد، اجر دو شهيد را دارد: اجر شهادت و اجر انتظار. بنابراين، منتظر واقعي كسي است كه در محور خودسازي خويشتن را در محدودهٴ امر ائمه (عليهم ‏السلام) منحصر كرده، از قلمرو دستورشان بيرون نرود و در محور دگرسازي تلاش و كوشش او اين باشد كه امور، معارف، مآثر و آثار آنان را نشر دهد، به ديگران بياموزد و بدين طريق مكتب آن‌ها را احيا كند. كسي مي‏تواند جان خود را در محدودهٴ امر ائمه(عليهم‏ السلام) منحصر و محدود كند و براي احياي امرشان كمر همت ببندد كه ولي خدا را بشناسد و معرفت او در اين زمينه كامل شده باشد، آن وقت است كه فيوضات الهي از باطن او نشأت مي‏گيرد.
منبع: قدس آنلاین


تمهيدات گسترده عراق براي زيارت ميليوني نيمه شعبان در كربلا


شوراي استان كربلا سه شنبه گذشته طرح ويژه امنيتي اين مراسم مهم را كه پس از اربعين حسيني بزرگترين تجمع زايران حسيني در كربلاي معلا به شمار مي رود، به تصويب رساند.  معاون اول استاندار كربلا در اظهاراتي گفته است كه بيش از ۳۰ هزار نفر از عناصر امنيتي از جمله نيروهاي مردمي معروف به 'الحشد الشعبي' در اين طرح ويژه مشاركت مي كنند. 'جاسم الفتلاوي' اضافه كرد كه سال گذشته تعداد زايران، چهار ميليون نفر بود كه امسال انتظار مي رود اين رقم بيشتر شود. به گفته وي، در زيارت سالروز ميلاد امام عصر (عج) بر خلاف زيارت اربعين حسيني كه زوار در طول ۱۰ روز وارد كربلا مي شوند، در زيارت نيمه شعبان همه زايران ظرف مدت يك روز (در ۱۵ شعبان) در كربلا تجمع مي كنند. وزارت آموزش و پرورش عراق نيز تمامي امتحانات سوم راهنمايي را كه همزمان با زيارت نيمه شعبان شده، به پس از مراسم زيارت، موكول كرده تا به دانش آموزان فرصت مشاركت در اين مراسم مهم را داده باشد. همزمان اداره بهداشت استان كربلا اقدام به ايجاد پست هاي بهداشتي در مناطق مختلف اين شهر براي خدمات رساني بهتر به زايران كرده و ۵۰ درصد تخت هاي بيمارستان ها و مراكز درماني در اين استان را براي پذيرش فوريت هاي پزشكي، آماده كرده است.
منبع: خبرگزاری حج

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما