تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۱
۰
کد مطلب : ۳۱۴۶۹
مدیر تشکل‌های دینی در نشست گفت‌و‌گوی آیینی؛

91 هزار هیئت ثبت شده داریم/ مداحان را درجه بندی کرده‌ایم

91 هزار هیئت ثبت شده داریم/ مداحان را درجه بندی کرده‌ایم
 آخرین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌و‌گوی آیینی در سال 1395 با حضور رضا معممی مقدم، مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از اهالی رسانه در بنیاد دعبل برگزار شد.
 
معممی مقدم، در این نشست استفاده از توانایی مردم در اداره هیات‌های مذهبی را برگرفته از آموزه‌های امام خمینی (ره) در واسپاری امور به مردم دانست. وی افزود: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به تشکل‌های مذهبی و مداحان دارند که این امر را می‌توان از سال 1363 تا به امروز مشاهده کرد.

مشروح سخنان رضا معممی مقدم، مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی را در ادامه می‌خوانید:

 
*«تشکل» در لفظ یعنی انجمن‌های اسلامی که در این میان تشکل‌های مردمی، هیات‌های مذهبی و قشر تاثیرگذار مداحان وجود دارند. از سال 1375 شروع به شناسایی هیات‌های مذهبی کردیم که تا سال 1380 دو هزار و 760 هیات مذهبی شناسایی شدند. این رقم در حال حاضر به عدد نود و یک هزار و 628 هیات رسیده است که از آن میان 79 هزار و 302 هیات مختص مردان و 12 هزار و 236 هیات نیز برای فعالیت بانوان به دثبت رسیده است.

*گروه مداحان را نیز به‌طور جدی  از سال 1385 ساماندهی نمودیم. در سازماندهی این گروه نیازمند عوامل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستیم.

*از سال 1380 که آغاز به سازماندهی هیات‌های مذهبی کردیم در هر شهرستان بسته به تعداد هیات‌های مذهبی آن شهر اعضای علی‌البدل و اعضای اصلی را انتخاب کردیم به عنوان مثال اگر شهرستانی 30 هیات مذهبی داشته باشد، 5 عضو اصلی و دو عضو علی البدل برای هیات مذهبی آن شهرستان انتخاب می شود. در حال حاضر 31 استان کشور دارای شورای هیات مذهبی هستند. این هیات‌ها بنا به فعالیتشان در زمنیه‌های مختلف مانند جنگ نرم، مبارزه با پدیده عرفان‌های نوظهور و عملیت فرهنگی فعالیت می‌کنند.
 
* باید به توانایی‌های مردم اعتماد کرد. واسپاری ماموریت‌های دینی به مردم برگرفته از مکتب حضرت امام خمینی (ره) است. امام (ره) به ما یاد دادند که در حدوث و حفظ انقلاب باید به مردم اتکا کرد.این امر منظومه فکری امام (ره) را نشان می‌دهد.

*باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای برون‌رفت از مشکلات باید از ظرفیت جامعه دینی استفاده کنیم که در زمینه تشکل‌های دینی تعریف شده‌اند. تشکل‌های دینی هم فرزند زمان خودشان هستند، هم تعریف اجتماعی دارند.

*هم اکنون 420 شورای مذهبی داریم و سه هزار انجمن اسلامی در میان اصناف، بازار، محلات و کارخانجات در حال فعالیت است. قسمی دیگر از هیات‌های مذهبی نیز در مقطع کوتاهی فعالیت کرده و دیگر فعالیت نداشتند، اما در این میان هیات‌های مذهبی معظم تهران هم اقدام به ثبت در تشکل‌های مذهبی کرده‌اند.

* هیات‌های مذهبی در سطوح مختلفی مانند هیات‌های مذهبی فعال، دانشجویی، فصلی، شهری و روستایی تقسیم شده‌اند.
 
*اساس برنامه‌ریزی برای تشکل‌ها داشتن اطلاعات درست است. ورود اطلاعات اولین قدم است اما همه چیز نیست. بانک اطلاعات تشکل‌های دینی سارمان تبلیغات اسلامی،«طوبی» نام دارد که در آن هیات‌های ثبت شده و زمینه فعالیشان قابل رویت است. در رصد ثبت مداحان نیز آنها را سطح بندی کرده‌ایم و در حال تکمیل هستیم. مداحان به «ذاکر»، «ستایشگر» و «مداح» تقسیم شده‌اند، که این سطح‌بندی برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است.

*از لحاظ جغرافیایی نیز پراکندگی هیات‌های مذهبی به ما کمک می کند تا  در مناطقی که تراکم کمتر هیات مذهبی وجود دارد، اقدام به تاسیس هیئات کنیم.
 
*براساس قانون اساسی هر اجتماعی نیازمند مجوز است، اما مجوز دادن لزوما به معنای حمایت مالی نیست. سیاستگذاران ارشد نظام و همچنین منابع مالی این اجازه را به ما نمی‌دهد تا به هیات‌های مذهبی منابع مالی ترزیق کنیم.
 
*اگر یک هیات مذهبی در جهت فرقه‌های ضاله گام بردارد، روح شرکت‌کنندگان در آن هیات را آلوده می‌کند.
 
*اوج فعالیت هیات‌های مذهبی، در ماه‌های محرم و صفر است. در این ایام بالغ بر 25 درصد از هیات‌ها از سوی بازرسین هیات‌های مذهبی  مورد پایش قرار می‌گیرند که چند هیات در مساجد، تکایا و یا حتی منازل برگزار شده است. گزارشات اخذ شده این پایش به دستگاه‌های بالادستی و حتی دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.
 
* لیالی قدر، دهه کرامت و مراسم اعتکاف در سال‌های اخیر از رشد و استقبال مناسبی برخوردارند. هم اکنون 3 میلیون نفر خواستار ثبت نام در مراسم اعتکاف هستند اما ظرفیت ما برای برپایی این مراسم تنها 750 هزار نفر است.

*در سال 1390 هیات‌های مذهبی از شب ششم اطعام را آغاز می کردند اما در سال‌های اخیر و با وجود مشکلات اقتصادی درصد قابل توجهی از آنها از شب اول اطعام را آغاز می‌کنند.

*در حال حاضر شبکه‌های ماهواره‌ی در تلاش برای واگرایی جهان اسلام هستند، اما رویدادی مانند اربعین حسینی نشان از هم‌گرایی جهان اسلام است، زیرا همگی تحت لوای پرچم امام حسین (ع) هستیم.

*ما قصدمان حفظ تربیون‌های مذهبی است که در این میان باید معرفت دینی را نیز افزایش دهیم.

* مقام معظم رهبری به مداحان و هیات‌های مذهبی از سال 1363 تا به امروز توجه ویژه دارند و اگر این توجه نبود، معلوم نبود شاهد چه وجهی از مداحی بودیم؟

*مواعظ مقام معظم رهبری ناظر بر ایجاد تمدن اسلامی است و ما باید در امور فرهنگی به ریشه توجه کنیم و کار بنیادی انجام دهیم.

* در ماه محرم 50 هزار مبلغ را به استان‌ها می‌فرستیم و بنا به ضعف‌های موجود در هر منطقه محتوای سخنرانی برای واعظان تعیین می‌شود.
 
*در سال‌های 1383 و 1384 شاهد افزایش عزاداری‌هایی دارای شبهه و وهن بودیم، به همین دلیل طرحی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که طی آن ستاد ساماندهی شئون هیات‌های مذهبی تشکیل شد. برای فعالیت این ستاد از سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، صدا وسیما، حوزه علمیه دعوت به عمل آمد و در ادامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ناجا و وزارت اطلاعات نیز به این ستاد پیوستند.


انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما