تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
۰
کد مطلب : ۳۱۶۱۶

تمرینی برای محبت، گفتگو و مسئولیت پذیری در سایه امام حسین(ع)

تمرینی برای محبت، گفتگو و مسئولیت پذیری در سایه امام حسین(ع)
وقتی از خانواده صحبت می‌کنیم یعنی کوچک‌ترین نهاد اجتماعی که باید بزرگترین و مهم‌ترین مهارت‌ها و آموزش‌های دوران کودکی در آن تمرین شود و این روزها شاهد روی آنتن رفتن برنامه‌ای هستیم که می‌کوشد با ساده‌ترین زبان خانواده‌ها را به تمرینی برای محبت، گفت وگو و مسولیت پذیری دعوت کند.
 
 



«پیاده آمده‌ایم» نام برنامه‌ای خانواده محور است که از اواخر سال گذشته پخش هفتگی آن شروع شد و این برنامه چند ویژگی دارد که توانسته با رعایت نکاتی ساده، مخاطب خوبی برای خود جمع کند و هر هفته شب‌های تعداد زیادی از مخاطبان رسانه ملی پای این برنامه می‌نشینند و آن را در ساعتی غریب (حوالی 12 شب) نگاه می‌کنند که نشان از ریل‌گذاری درست سازندگان آن در جذب مخاطب دارد که در چند بند به دلایل آن اشاره می‌کنیم.

1) انتخاب درست کارشناسان مذهبی
نکته بازری که فصل دوم پیاده آمده‌ایم دارد، استفاده از سه کارشناس برجسته مذهبی و مسایل خانوادگی است. کارشناسانی که هر کدام یک موضوع محوری را برای برنامه‌های خود انتخاب کرده اند اما نکته بارز رویه و وحدت کلمه‌ای که این سه کارشناس داشتند.
در فصل دوم پیاده آمده‌ایم حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، حجت‌الاسلام شهاب مرادی و حجت‌الاسلام علی سرلک (در حال حاضر) هرکدام در چند برنامه روی آنتن رفتند که حجت الاسلام زائری «محبت»، حجت الاسلام مرادی گفت‌وگو و حجت الاسلام سرلک مسئولیت پذیری در خانواده را به عنوان موضوعات کلی خود انتخاب کردند.
این موضوع باعث شد تا این برنامه علاوه بر اینکه در هر قسمت دارای جذابیت و تازگی باشد از یک وحدت رویه نیز برخوردار باشد که کمتر در برنامه‌های خانواده محور تلویزیون شاهد بوده‌ایم.

2) لوکیشین متفاوت
شاید در مواجه با برنامه پیاده آمده‌ایم مهمترین موضوع و وجه تمایز آن نسبت به سایر برنامه‌های خانواده محور، لوکیشن متفاوت آن باشد. تا امروز مخاطب رسانه براساس یک قانون نانوشته همواره برنامه‌های خانواده محور را در یک دکور استودیویی دیده‌اند که سعی شده از المان‌های محیط خانه در طراحی آن استفاده شود، اما پیاده آمده‌ایم برای دکور ساده خود جایی را انتخاب کرد که هر هفته با دیدن تصویر آن، مخاطب دچار دگرگونی می‌شود. سازندگان این برنامه برای آنکه بتوانند بستر مناسب‌تری را برای انتقال مضامین خود انتخاب کنند، لوکشینی بی‌نظیر از کربلای معلی انتخاب کردند.
استودیوی عصر که نزدیک‌ترین استودیو به حرم مطهر امام حسین (ع) است برای این موضوع انتخاب شد و ضمن ایجاد یک حالت معنوی در برنامه در شب زیارتی امام حسین(ع) فضایی را فراهم کرد که موضوعات خانوادگی مطرح شده راحت‌تر بر دل مخاطب بنشیند. و شاید همین نکته و گره زدن دل مخاطب به کربلا بزرگترین برگ برنده این برنامه خانواده محور بود.

3) انتخاب موضوع مناسب
برای انسجام یک خانواده چه چیزی نیاز است و فرزندان از پدر و مادر و بلاعکس باید چه را بیاموزند؟ شاید افراد مختلف در این خصوص نظرات مختلف داشته باشند اما براساس باورهای دینی و حتی آنچه مشاوران مسایل خانواده تاکید می‌کنند در محیطی که افراد بتوانند سه اصل ابراز محبت، انجام گفت‌وگوی مناسب و مسئولیت‌پذیری در قبال یکدیگر را رعایت کنند آن خانواده، خانواده‌ای منسجم خواهد بود و برهمین اساس اتاق فکر این برنامه محبت، گفتگو و مسوولیت پذیری را انتخاب کرد تا صحبت از آنها در سایه امام حسین (ع) بتوان برنامه‌ای متفاوت را روی آن ببرد.
اما فارغ از این سه نکته بارز که باعث شده تا این برنامه شب‌های جمعه به برنامه‌ای دلنشین برای مخاطب رسانه تبدیل شود، سازندگان آن اولا باید طرحی منسجم برای ادامه چنین برنامه داشته باشند و حالا که این برنامه در فصل دومش توانسته با اقبال مخاطب (براساس میزان مشارکت مخاطبان با این برنامه) رو به رو شود نباید به یک باره رها شود و پخش منظم آن باید در دستور قرار گیرد و از طرف دیگر برای صحبت از موضوع مهمی مانند خانواده و پرداختن به جنبه‌های مهم آن ساعت 12 شب اصلاً زمان مناسبی نیست و در این ساعت بسیاری از مخاطبان بالقوه این برنامه در استراحت به سر می‌برند.
بنابراین برنامه‌ای که توانسته با رعایت سه اصل بسیار ساده انتخاب کارشناسان خوب، موضوع مناسب و لوکشین بدیع مورد استقبال قرار گیرد؛ برای ادامه مسیر خود باید این کاستی‌ها را برطرف کند.
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما