تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹
۰
کد مطلب : ۳۳۵۵۰
ناصر نقویان در نشست‌های عاشورا و امروز ما

اجرای قصاص و دیات وابسته به تاثیر اخلاقی مثبت در جامعه است

حجت الاسلام ناصر نقویان در شب هفتم سلسله نشست‌های «عاشورا و امروز ما» با تاکید بر اینکه برای پی بردن به انگیزه امام حسین و یاران او باید هدف از دستورات دینی را فهمید» گفت: «انگیزه شناختی عاشورا، فرایندی پیچیده است، محدودیت و تقطیع استنادات تاریخی و عدم روشن بودن و ابهام در جزئیات موجب می شود که ما نتوانیم قضاوت قاطعی درباره انگیزه امام حسین و اصحابش از نهضت عاشورا داشته باشیم.» 
او با طرح این پرسش که هدف دین چیست و چه انتظاری از بشر دارد، گفت: «سه نگاه در این باره وجود دارد؛ برخی هدف و غایت دین را صرفا فلسفی می دانند، گروه دیگر هدف نهایی دین را یک معرفت عرفانی و شهودی می دانند. گروه سوم معتقدند دین کاری به فلسفه و عرفان ندارد و دین را عبودیت محض می دانند، و جوهره دین را فقه و تبعیت از دستورات شریعت می دانند که به اعتقاد این گروه هر کس بیشتر به مرزهای فقهی عمل کند مسلمان تر است.» 
این استاد حوزه و دانشگاه با توصیف این سه نگاه درباره هدف و غایت دین و با بیان اینکه «به نظر می آید هیچ کدام از این سه تعریف از غایت دین درست نباشد» گفت: «اسلام نه دین فلسفه است، نه دین فقه و نه دین عرفان. تقوا و تربیت، غایت اسلام و همه ادیان است. تمام ارزش‌های قرآن بر محور تقواست و ما تمام مفاهیم ارزشی را حول محور تقوا می بنیم.» 
نقویان اضافه کرد: «خداوند در قرآن می فرمایند ان اکرمکم عندالله اتقیکم. هر که با تقواتر، گرامی تر. بین فقیه بی تقوا و رفتگر با تقوا، رفتگر مقدم است.» 
او با تاکید بر اینکه «فقط اول وقت خواندن نماز، موجب رستگاری نمی شود،» یادآور شد: «در قرآن ٩ شرط دیگر برای قبولی نماز قید شده است که باید رعایت شود، وگرنه عمر سعد در روز عاشورا، نماز اول وقت خواند.» 

نقویان با تاکید بر اینکه «شرط رستگاری تقواست نه صرف برخی عبادات و طاعات» اظهار کرد: «حتی اجرای قصاص و دیات نیز موکول به تاثیر اخلاقی مثبت آن در جامعه است.آنجایی می توان حد جاری یا قصاص کرد که منتهی به رفتار تربیتی شود؛ اما اگر نتوانستیم به این هدف دست پیدا کنیم این احکام هم متوقف می شود.» 
او با بیان اینکه «حتی واجباتی نظیر نماز نیز موکول به انگیزه است» گفت: «تا انگیزه خواندن نماز مشخص نشود نه خوب است نه بد. نماز و روزه ای که برای ریا و فریب مردم انجام شود، خوب نیست.» 
نقویان در همین حال خاطرنشان کرد: «البته در کمک به نیازمندان، حتی اگر جنبه ریا هم باشد اثر مثبت در جامعه خواهد داشت با این حال در خود فرد اثر تربیتی ندارد.» 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به مراتب انگیزه اشاره کرد و با بیان اینکه «مساله مراتب انگیزه هم مهم است» گفت: «برخی اعمال دینی را با انگیزه معامله گری با خدا و پاداش انجام می دهند.» 
نقویان با بیان اینکه «انسان ها با سه انگیزه خداوند را عبادت می کنند» گفت: «عبادت التجار، عبادت العبید و عبادت الاحرار. یک گروه خدا را برای چشم داشت ثواب اطاعت می کنند که این پرستش بازرگانان است. گروهی او را از روی ترس عبادت می کنند و این عبادت بردگان است، و گروهی او را سپاسمندانه می پرستند که پرستش آزادگان است» 

او با تاکید بر اینکه «عبادت با انگیزه بهشت و جهنم باعث تربیت که هدف غایت دین است نمی شود» به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: «انگیزه یاران حسین، برتری و قدرت، رفتن به بهشت و یا ترس از جهنم نبود. شب عاشورا حضرت به یارانش فرمود بروید و بهشت شما را تضمین می کنم اما هیچ کس نرفت، چون برای حسین آمده بودند نه از ترس جهنم و نه از طمع بهشت.»
نقویان با باین اینکه «بالاترین مرتبه در عبادت از نگاه قرآن، واژه «برّ» یا نیکی تمام است، یعنی آنچه که بیشتر دوست داری در راه خدا ایثار کن» اظهار کرد: «این مرتبه را در عاشورا به زیبایی شاهد هستیم که سیدالشهدا عزیزترین عزیزان و بالاتر از جانش را در راه خدا می دهد.»
 
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما