تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۴۶
۰
کد مطلب : ۳۹۶۴

اپرای عاشورا؛ پالایش خرافه‌های عاشورایی

اپرای عاشورا؛ پالایش خرافه‌های عاشورایی
به گزارش خیمه، اين اپرا هم اکنون مراحل متن و موسيقي را تمام کرده است و در کارگاه‌هاي اين تالار مراحل ساخت و نصب دکور، ساخت عروسک و دوخت‌ودوز لباس‌هاي عروسک و طراحي نور انجام می‌شود تا از 15 آذر ماه تمرين با عروسک‌ها به مدت يک ماه آغاز شود.

«اپراي عاشورا» روايتي از زبان محتشم کاشاني است و هدف آن بوده که در اين بهره‌مندي از نسخ و شيوه تعزيه، از نگاه موزه‌اي پرهيز شود.

در «اپراي عاشورا» عمده‌ترين صحنه، صحنه کربلاست و صحنه‌هاي مربوط به بارگاه يزيد، بارگاه ابن‌زياد، خانه شمر، خانه محتشم کاشاني و صحنه‌هاي تلفيقي نیز اجرا مي‌شود.

مجموعاً 6 صحنه در «اپراي عاشورا» وجود دارد و در جابه‌جايي‌ها هيچ‌گونه وقفه‌اي وجود ندارد و صحنه‌ها در هم تنيده هستند.

در اجراي فعلي، خوانندگان اشقيا و اوليا همگي ايراني هستند و نقش‌هاي اوليا در دستگاه‌هاي ايراني و نقش اشقيا نيز در "رسيناتيو" يا همان اصطلاح "اشتُلُم‌خواني" در تعزيه آوازخواني مي‌کنند.

برای آهنگسازی «اپراي عاشورا» در ابتدا نام لوريس چکناواريان به عنوان اجراکننده ثبت شده بود، اما در يک اتفاق تصادفي، بهروز غريب‌پور با آهنگساز تازه کاري روبه‌رو مي‌شود که با نيت اجراي «اپراي عاشورا» به تحصيل در رشته آهنگسازي در اوکراين پرداخته است.

عبدي علاقه شديدي به مراسم آييني تعزيه داشته و پس از آنکه متن تعزيه «اپراي عاشورا» را مي‌گيرد، موسيقي آن را بنا بر توصيه و پيشنهادهاي غريب‌پور مي‌نويسد.

بهزاد عبدي طي يک سال اين اپرا را آماده اجرا کرد و با بهره‌گيري از رديف‌ها و دستگاه‌هاي موسيقي ايران و حفظ چارچوب‌هاي تعزيه، يک اپراي نوين مذهبي را بر روی صحنه خواهد برد.

صداي خوانندگان همراه با اجراي موسيقي در اوکراين ضبط مي‌شود و اين روزها موسيقي نهايي در حال ميکس شدن است.

به گفته غريب‌پور، تاکنون تعدادي از شخصيت‌هاي فرهنگي، مذهبي و چند تن از علما که اين موسيقي اپراي عاشورا را شنيده‌اند، مراتب رضايت و قدرداني خود را اعلام کرده‌اند.

در متن اپرا علاوه بر تمام تعزيه‌هاي مناطق مختلف ايران مرتبط با واقعه عاشورا که به شکل تلفيقي به يک متن واحد تبديل شده‌اند، اشعاري از محتشم کاشاني و ابوطالب نير تبريزي‌ در سمت و سو دادن به آن نيز استفاده شده است.

هم اکنون 30 درصد از دکور صحنه‌ها ساخته شده‌اند؛ عروسک‌ها نیز 90 درصد مراحل آماده‌سازي را پشت سر گذاشته‌اند؛ طراح عروسک علي پاکدست و سرپرستي کارگاه عروسک‌سازي با مريم اقبالي بوده است.

طراح صحنه بهروز غريب‌پور است که با دستياري هنگامه سازش (سرپرست کارگاه ساخت صحنه) و سينا ييلاقي اين بخش را اداره و اجرا مي‌کنند.

تمرين با عروسک‌هاي ‌نخي از 15 آذر ماه با حضور 25 عروسک‌گردان در تالار فردوسي زير نظر بهروز غريب‌پور نويسنده، کارگردان و طراح صحنه پروژه عظيم «اپراي عاشورا» آغاز مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما