تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۳۹
۲
۱
کد مطلب : ۴۲۵۸

«قمری دربندی»؛ یکی از چهار شاعر بزرگ مرثیه ترکی

«قمری دربندی»؛ یکی از چهار شاعر بزرگ مرثیه ترکی
به گزارش خیمه، «ميرزا محمدتقي‎ قمري‎‎ گلزار دربندي»، شاعر و مرثيه‎‏سراي‎‎ داغستانـي‎ در سال ‎1235  هجـري قمري‎ در شهر دربند روسیه متولد شد و علوم‎ دينـي‎ و زبان‎هاي‎ فارسي‎‎ و عربـي را در زادگـاهش فرا گرفت؛ وی در سال 1309 هجري قمري درگذشت.

قمری دربندی یکی از چهار شاعر برجسته‌ مرثیه‌ ترکی آذربایجانی است؛ کتاب‎‎ منظوم‎ کنزالمصائب از آثار او است.

بناي‎‎ جديد آرامگاه‎ شاعر ترکی‌گوی و مرثيه‎‏سـراي‎ اهـل‌بيــت‎(ع) در شهــر دربنـد داغستان‎ با حضور شخصيت‌هاي‎ علمي‎‎ و فرهنگـي روسيه‎ و ايران‎ رونمايي‎ شده است.

بناي‎‎‎ جديد آرامگاه‎ «قمري دربنـدي» بـا حمايـت‎ رايزني‎‎‎ فرهنگي جمهــوري‎ اســلامــي ايـران‎ در روسيه ‎‎‎آماده شده و در آن کتیبه‌هایی مشتمل بر اشعاری از این شاعر مرثیه‌سرا به زبان‌های ترکی و فارسی حک شده است.

داغستان یکی از جمهوری‌های خودمختار روسیه و در شمال دریای خزر واقع شده است؛ مردم آن ترک‌زبان و شیعه و از علاقه‌مندان اهل‌بیت(ع) هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

مرگ بردروغگو
Iran, Islamic Republic of
بنام يزدان پاك
خواشمنداست شماازچيزي كه اطلاع نداريدننويسيدگفته ايدكه مردم داغستان ترك زبان هستندوشيعه مي باشند
كه به طوركامل اشتباه هست وخودداغستاني هابه زبان هاي لزگي وآوارولكيوچندگويش ديگرداغستاني كه به هيچ وجه تركي نمي باشدودرصدكمي ازترك زبان هاكه ازقوم كالموك و همه سني ومغول نژادهستنددرشمال داغستان زندگي مي كنندكه به لحاظدرصدجمعيت اقليت هستند.پان تركيست هاي ياوه گو خاموش باشيد.درضمن بيشترمردم شهردربندداغستان تات زبان وپارسي گوي هستند.
meysam
Iran, Islamic Republic of
گلم.چرا عصبانی میشی .بله حف شما تا حدود زیادی درسته واین سایت اشتباه نوشته ولی باید این رو هم بدونین که20%این جمهوری ترک زبان هستن و5%رو هم شیعیان آذری تشکیل میدن که جمعیت آنها122000هزارنفر است