تاریخ انتشار
شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۹
۰
کد مطلب : ۶۷۷۴
علمای شیعه

درباره آیت‌الله محمدباقرصدر

درباره آیت‌الله محمدباقرصدر
وي در كودكي پدر خود را از دست داد و در نوجواني همراه برادرش عازم نجف اشرف شد و در حوزه اين شهر به تحصيل علوم اسلامي پرداخت و به درجه اجتهاد رسيد. آنگاه به تربيت شاگردان و عرضه تحقيقات علمي خود پرداخت.

محمدباقر صدر، علوم اسلامي را با سبكي نو و با تحقيقات انجام يافته لازم مطرح كرد و به مسائل روز و مبتلابه جامعه اسلامي مي‌پرداخت و سيستم آموزشي جديدي را در جهت اصلاح و پويايي حوزه بينان نهاد.

وي تاليفاتي در علوم و زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصاد، فلسفه، تاريخ، بانكداري و... دارد.

آيت‌الله محمدباقر صدر با شروع نهضت اسلامي در ايران در سال ۱۲۳۴۲ شمسي با موضعگيري قاطع به حمايت از حضرت امام (ره) پرداخت و پس از تبعيد امام به نجف رفت.

بدنبال پيروزي نهضت اسلامي در ايران در ۲۲بهمن ۱۳۵۷، رژيم بعث عراق فشارهاي خود را بر ايشان بيشتر كرد اما شهيد صدر با اعلام تبعيت از امام خميني (ره ) در برابر همه شدايد مقاومت كرد.

مردم عراق به منظور اعلام همبستگي با ايشان به سوي نجف حركت كردند اما رژيم بعث كه از اين قيام به وحشت افتاده بود با حمله به مردم حدود ۲۰ هزار زن و مرد را دستگير و روانه زندان‌ها كرد.

آيت‌الله صدر روز ۱۶رجب سال ۱۳۹۹را اعتصاب عمومي اعلام كرد و به دنبال آن مردم عراق دست از كار كشيده و مغازه‌ها را تعطيل كردند.

فرداي آن روز عوامل رژيم بعث، آيت‌الله صدر را دستگير كرده و در پي اين دستگيري، خواهر ايشان شهيد بنت‌الهدي صدر نقش رهبري را بر عهده گرفت.

با اوج‌گيري اعتراضات، رژيم بعث وي را موقتا آزاد كرد اما پس از مدتي در ۱۶فروردين سال ۱۳۵۹با حمله به منزل ايشان مجددا ايشان و خواهر گراميشان را دستگير و به بغداد منتقل كرد و پس از ۳روز، اين دو بزرگوار در زير شديدترين شكنجه‌هاي رژيم جنايتكار بعث به شهادت رسيدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما