تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۱
۰
کد مطلب : ۷۰۳۵

آغوش گشاده اوباما در برابر جهان اسلام

امام عبدالفیصل عبدالرئوف*
آغوش گشاده اوباما در برابر جهان اسلام
سخنرانی تاریخی و تاثیرگذار اوباما در دانشگاه الازهر قاهره، در مصر، از آن رو از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که او که اولین رییس‌جمهور آمریکا است که باب گفتگوی مستقیم با جهان اسلام را باز کرده‌است. سخن‌رانی او از سوی بسیاری از ناظران بین‌المللی به تغییر آشکار سیاست‌خارجی آمریکا نسبت به جهان اسلام تعبیر شده است. اوباما در این سخنرانی به صورت مستقیم از ظرفیت دین برای ساختن صلح‌جهانی، حل بحران فلسطین و توقف تروریسم سخن گفت. 

اشاره اوباما به دین به عنوان هسته مرکزی فرآیند صلح مهمترین بخش گفتمان نوین او را شکل می‌دهد. اوباما با بیان نمونه‌هایی از قرآن تلاش کرد تصور رایجی که برای مدت‌های طولانی دز آمریکا وجود داشته که اسلام را دین عدم تحمل و خشونت می‌دانست، تغییر دهد. اوباما همچنین با تاکید بر شباهت‌های ادیان ابراهیمی چون مسیحیت و یهودیت سعی کرد از تفاهم میان ادیان بگوید.  
اوباما با کم‌اعتبار خواندن تئوری «برخورد تمدن‌ها»‌ی هانتینتون - که بر برخورد ناگریز دو تمدن غرب و اسلام تاکید می‌کند- گفت ایالات متحده با اسلام سر جنگ ندارد و برای حل و فصل بحران‌‌های کنونی راه‌کارهای بهتری وجود دارد. اوباما گفت: «اسلام بخشی از مشکل در برخورد با خشونت افراطی نیست، اسلام بخش عمده‌ای از تلاش برای پیش‌برد صلح است.»

دنیای اسلام به عبارت و نظر «اسلام راه‌حل است» واکنش مثبتی نشان داده است. چرا که این‌ عبارت شعار بسیاری در جهان اسلام است و به نیکی توانسته با این‌گونه مخاطبان ارتباط برقرار کند. چرا که آنها اکنون رهبر قوی‌ترین کشور جهان را در کنار خود می‌بینند که دست تقاضای کمک به سوی آنها دراز کرده است و برای هدف مشترکی تلاش می‌کند.

اوباما با برشمردن مشکلات دنیای امروز نظیر بحران در فلسطین،‌ اشغال عراق، افزایش تسلیحات کشتار جمعی، توسعه دموکراسی،آزادی ادیان، حقوق زنان و توسعه اقتصادی گفت اسلام برای تمامی‌ این مشکلات راه ‌حل دارد. 

اوباما با بیان نمونه‌هایی از قرآن در باب احترام به حقوق زن، نبود اجبار در انتخاب دین، برابری جنسیتی از تعالیم اسلام  برای دنیای امروز سخن گفت. وی نابرابری‌های جنسیتی در دنیای اسلام را ناشی از آداب و سنن محلی و نه تعالیم اسلام دانست و بار دیگر بر راه‌حل های موجود در اسلام تاکید کرد. 
باز شدن این باب گفتمان با دنیای اسلام با واکنش‌های تقریبا مشابهی بین مسلمانان مواجه شده است و همچنان باید منتظر بود. 

*امام عبدالفیصل عبدالرئوف رییس بنیاد کوردوبا،‌ موسسه‌ای مستقل، بی‌سو و چند ملیتی است که بر استفاده از دین برای بهبود روابط دنیای اسلام و دنیای غرب تلاش می‌کند.
مرجع : واشنگتن پست
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما