تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۳
۰
کد مطلب : ۷۷۱۰

واتیکان و دروازه‌های الکترونیکی آن

واتیکان و دروازه‌های الکترونیکی آن
سایت واتیکان که در نام و پسوند اشارة تامی به خود دارد، مطالب خویش را به زبان‌های متعددی عرضه می‌دارد؛ این سایت به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیايی، فرانسه، ایتالیايی، پرتغالی، لاتین و چینی مطالب خود را منتشر می‌کند.

تعدد زبان‌ها و انتخاب آنها که به نظر می‌رسد با توجه به اهداف و برنامه‌های بلندمدت کلیسای کاتولیک برگزیده شده باشند، دارای نوعی پیام نمادین است که از آن جمله می‌توان به «جهان‌وطن‌گرايی» با ارائة مطالب به زبان انگلیسی،‌ «سنت‌گرايی» با ارائة مطالب به زبان لاتین، «بومی‌گرايی» با ارائة مطالب به زبان ایتالیايی و «حمایت‌ از اقلیت‌های کاتولیک» با ارائة مطالب به زبان چینی اشاره کرد.

سایت واتیکان اساساً نمادگراست و در جای‌جای آن با نمادهايی یادآور مذهب و کلیسای کاتولیک مواجه‌ایم. سایت کلیسای کاتولیک روم که اساساً به هدف معرفی «مقر مقدس اسقفی» (The Holy See) طراحی شده، تصویر رایج و اروپايی شدة مسیح را در بالاترین بخش خود (در زمان بررسي پايگاه) دارد که به طرز نمادینی آغوش خود را احتمالاً به سمت پیروان کلیسای کاتولیک گشوده است.

تصویر و نام پاپ نیز به عنوان بالاترین شخصیت مذهبی کلیسای کاتولیک رم در این سایت به چشم می‌خورد. این سایت وظایف متعددی را برای خود تعریف کرده که آنها را بیش از همه می‌توان در آشنايی مراجعان با سنت و میراث مادی و غیرمادی کلیسای کاتولیک، ایجاد ارتباط با پیروان و علاقه‌مندان و تلاش مستقیم و غیر مستقیم برای ترویج آیین کلیسا مشاهده کرد.

این سایت با معرفی چندرسانه‌ای آرشیو محرمانه، کتابخانه، موزه‌ها و مرکز چاپ و نشر واتیکان که شامل حجم عظیمی از اطلاعات به زبان‌های گوناگون است،‌ در عمل امکان ارتباط پیروان خود را با سنت مادی و غیرمادی خویش فراهم آورده است.

طراحی شبکة پیچیده‌ای برای جمع‌آوری کمک‌های مالی پیروان که امکان پرداخت اینترنتی مبالغ به کلیسای کاتولیک رم را فراهم می‌آورد و نیز خبررسانی مستمر و چندرسانه‌ای دربارة فعالیت‌های کلیسای کاتولیک، نوعی ارتباط و اهمیت‌بخشی دوسویه را با پیروان این فرقه باعث شده است.

معرفی ویژة اعیاد کاتولیک و ارائة مفصل و دقیق برنامه‌های کلیسا، نمونه‌های خوبی از این رویکرد است. اختصاص بخش خاصی به نامه‌های پاپ خطاب به مسئولان کلیسای کاتولیک چین می‌تواند بهترین نمونه از فعالیت‌های ترویجی سایت واتیکان در نظر گرفته شود.

این امر که گویای سرمایه‌گذاری مذهبی کلیسای کاتولیک در پرجمعیت‌ترین کشور جهان است، نمونه‌ای از تلاش مستقیم و غیرمستقیم واتیکان در ترویج کاتولیسیسم و حمایت از اقلیت‌های کاتولیک در سرزمین‌هايی دورتر از مقر اصلی پاپ است.

به هر صورت به نظر می‌رسد این سایت توانسته باشد، نیازهای مذهبی زیادی از پیروان خود را برآورده کند و از اینترنت به عنوان ابزاری قدرتمند برای نیل به اهداف خویش استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما