تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۲۳:۵۱
۰
کد مطلب : ۸۲۱۴
شاعران عاشورایی

درباره محمود شاهرخی

درباره محمود شاهرخی
وى تحصيلات ابتدايى را در بم و متوسطه را در كرمان و يزد به انجام رسانيد. در كرمان با عارفى روشن ضمير از مردم يزد به نام سيّد محمد، متخلّص به «مجذوب» آشنا شد و شيفته معنويت و صفاى او گرديد و در معيّتش به يزد عزيمت كرد و در منزل او سكنى گزيد و در مدرسه خان آن شهر به تحصيل ادامه داد و به علت ارادت و اخلاصى كه به او يافت، تخلّص «جذبه» را در شعر خود از نام «مجذوب» گرفت، و از اين رهگذر پيوند معنوى‏اش را به آن عارف وارسته استوار گردانيد.

شاهرخى پس از مدّتى از يزد براى تحصيل به بين النهرين شتافت و در جوار مولاى متقيان در نجف‌‏اشرف به تحصيل اشتغال ورزيد. اما به علت نامساعد بودن هوا به بيمارى ريه مبتلا شد و ناگريز به ايران مراجعت كرد. پس از پيروزى انقلاب در زمره‏ى شعراى نامور انقلاب گرديد. و با صدا و سيماى جمهورى اسلامى همكارى كرد و در برنامه‏هاى: تا به خلوتگاه خورشيد، تا به سر منزل عنقا، نواى نى در زمينه‏ى ادب و عرفان مشاركت نمود.

استاد جذبه، شاعرى فرازانه و عارفى وارسته است كه از حافظه‏اى قوى برخوردار مى‏باشد و در سرودن انواع شعر طبع آزمايى كرده و مهارت و توانايى خود را نشان داده است و اشعارش در مسير آرمانهاى انقلاب و در ضمن در حال و هواى عرفانى دور مى‏زند. مجموعه اشعارى از او به نام «در غبار كاروان» به چاپ رسيده و چند مجموعه‏ى شعر نيز با مشاركت مشفق كاشانى طبع و منتشر كرده است.

* بر گرفته از دانشنامه شاعران عاشورایی، مرضیه محمدزاده، ناشر سازمان چاپ و انتشارات، ۱۳۸۳ تهران
مرجع : دانشنامه شاعران عاشورایی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما