تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۱
۰
کد مطلب : ۸۲۸۶

مردم عراق در شب قدر، ضربت خوردن علي(ع) را به سوگ نشستند

مردم عراق در شب قدر، ضربت خوردن علي(ع) را به سوگ نشستند
در اين مراسم، خطباي منابر در فضل و مناقب اميرمومنان علي(ع) و همچنين اهميت و جايگاه عظيم شب قدر سخن گفتند و بعد از آن، آيين عزاداري ويژه ضربت خوردن اميرمومنان علي (ع) را انجام دادند، سپس، عزاداران با قرائت دعاي جوشن کبير و بر سر گرفتن قرآن کريم، آيين ويژه اولين شب از شب هاي قدر را برپا کردند. 

شيعيان عراق در يک سنت ديرينه که در حال احياي مجدد است، عصر ديروز سه شنبه همزمان با غروب آفتاب روز ۱۸ رمضان، کاسه هاي شير و دوغ را به همراه خرما به ياد ابي الايتام امير مومنان علی(ع) و به نشانه نذر و ثواب بين در و همسايه توزيع کردند. 

محافل شب قدر و ضرب خوردن علي(ع) تنها به محافل مردمي محدود نشده است، بلکه مسئولان دولتي، احزاب و تشکل هاي سياسي و ديني از جمله دفتر مرکزي مجلس اعلاي اسلامي عراق در بغداد آيين هاي شب قدر و ضربت خوردن اميرمومنان علي(ع) را برگزار کرده اند. 

در آيين شب قدري که مجلس اعلاي اسلامي عراق برگزار کرد، سيد عمار حکيم، رئيس مجلس اعلا و تعدادي از شخصيت هاي سياسي و وزيران و جمعي زيادي از مردم بغداد حضور داشتند. 

از طرفي آستان مقدس مسجد کوفه امسال در يک ابتکار جالب، همزمان با ساعات اوليه فجر امروز چهارشنبه و مصادف با ضربت امير مومنان علي (ع)، داستان کامل شهادت آن امام همام را که به «مقتل» معروف است، به طور مستقيم از طريق شبکه جهاني اينترنت براي جهانيان پخش کرد.
 
تعدادي از تلويزيون هاي محلي عراق نيز همزمان داستان کامل مقتل امير مومنان علي(ع) را در ساعات سحر امروز پخش کردند. 

منطقه مقدس کاظمين در شمال بغداد، امسال شاهد حضور هزاران عزادار از بغداد و ديگر شهرهاي عراق و زائران خارجي به ويژه از جمهوري اسلامي ايران بود که آيين شب قدر و ضربت خوردن امير مومنان علي(ع) را در کنار مراقد مطهر امام موسي کاظم و جواد الائمه(ع) برگزار کردند. 

در نجف اشرف حضور زائران ايراني چشم گير بود و با حضور در کنار مرقد مطهر مولي الموحدين علي(ع) آيين شب قدر و ضربت خوردن را با چشماني آکنده از اشک و دل هاي شکسته برپا کردند. 

در «زبير»، جنوبي ترين شهر عراق، آيين شب قدر و ضربت خوردن امير مومنان علي(ع) براي اولين بار با حضور حجت الاسلام و المسلمين فالي يکي از مشهورترين خطباي منابر عراق و جمع کثيري از اهالي اين شهر برگزار شد. 

آيين هاي شب قدر امسال باشکوه تر از سال هاي گذشته در مناطق مختلف عراق برگزار شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما