تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۵
۱
۰
کد مطلب : ۹۱۶۵
علمای شیعه

درباره آیت‌الله اسماعیل صالحی مازندرانی

درباره آیت‌الله اسماعیل صالحی مازندرانی
وی مقدمات حوزوی را در بابل، تهران و قم آموخت و از سال ۱۳۳۳ ش دروس خارج را از محضر استادان مشهد مقدس فرا گرفت. آیت‌الله صالحی از سال ۱۳۳۹ شمسی مقیم قم شد و از محضر درس حضرات آیات: سیدحسین بروجردی ، سیدمحمدمحقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) استفاده‌های شایانی برد.

وی هم زمان به تدریس سطوح فقه و اصول و كلام و فلسفه و تفسیر اشتغال داشت و شاگردان فراوانی پرورش داد. آیت‌الله صالحی مازندرانی در جریان انقلاب اسلامی، در مسیر مبارزه علیه رژیم پهلوی از هیچ كوششی فروگذار نمی‌كرد و نامش هماره در ذیل اعلامیه‌های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده می‌شد. در پی فعالیت‌های سیاسی آیت الله صالحی، ایشان در سال ۱۳۵۳ و ۵۴، دستگیر و زندانی شد.

وی هم چنین در سال،۱۳۵۷ سخنرانی‌های متعدد در استان یزد و كرمان علیه رژیم ایراد نمود. آيت‌الله صالحی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خدمت به نظام باز نایستاد و عهده‌دار دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران بود. همچنین از این فقیه جلیل آثار ارزشمندی بر جای مانده كه مفتاح البصیره در فقه در سه جلد، استفتائات در دو جلد، احكام جوانان و بانوان، ولایت فقیه و دوره كامل اصول فقه از آن جمله اند.

این عالم فقیه سرانجام در بامداد روز دهم شهریور ۱۳۸۰ برابر با ۱2 جماد ی الثانی ۱۴۲۲ در زادگاهش بدرود حیات گفت و پس از تشییعی كم سابقه در ساری و سپس قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

Iran, Islamic Republic of
مطلبی که از آیت الله صالحی گذاشتید عکسش مربوط به آقای طبرسی امام جمعه ساری است نه ایشان