کد مطلب : ۹۵۹۹
درباره همایش بینالمللی دین و رسانه
اولین همایش بینالمللی دین و رسانه ۲۲ الی ۲۴ آبان ماه سال ۱۳۸۵در تهران برگزار شد. در اين همايش ۳۰ مقاله توسط صاحبنظران داخلي و خارجي ارائه شد. برگزارکننده همايش، صداي جمهوري اسلامي ايران و دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران بودند.
هدف اصلي از برگزاري اين همایش، بررسي رابطه متقابل دين و رسانه، بسط و گسترش دانش نظري و کاربردي درباره رسانه ديني و آسيبشناسي وضعيت رسانهها در ايران و جهان در موضوع دين و ارائه راهکار براي بهبود وضعيت دين در رسانه بود.
محورهاي اعلام شده همايش عبارت بودند از:
ـ دين، رسانه و جهاني شدن
ـ بازمقدسسازي فرهنگ معاصر
ـ افول سکولاريسم و رسانه
ـ رسانهاي کردن دين
ـ دین، رسانه و حوزه عمومی
ـ رسانه و هويت ديني ـ رسانه ديني يا دين رسانهاي
ـ دین در فضای مجازی
ـ تصور دین در رسانهها
اعضاي هيئت علمي نخستین همایش دین و رسانه
« حميد رضا آيت اللهي»، دانشيار و مدير وقت گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائي
«مهری بهار»استاديار گروه ارتباطات دانشگاه تهران
«محمدرضا جوادی یگانه» استاد يار گروه جامعه شناسي دانشگاه تهران و دبير سمينار
« سید حسن حسینی» استاديار فلسفه علم دانشگاه صنعتي شريف
« حسن خجسته» عضو هيئت علمي دانشکده صدا و سيما و معاون سابق صدای جمهوری اسلامی ایران
« اعظم راود راد» دانشيار گروه ارتباطات دانشگاه تهران
«حمید عبدالهیان» دانشيار و مدير وقت گروه ارتباطات دانشگاه تهران
پنج نشست با عنوانهای رسانهای کردن دین، دین در حوزه عمومی، دین در فضای مجازی، دین، رسانه و جهانی شدن و تصویر دین در رسانهها و دو میزگرد تعامل دین و رسانه و تجربه رسانههای دینی در سه روز متوالی برگزار شد. ۱۹ مقاله داخلی و ۱۱ مقاله از خارج از کشور در همایش فوق ارائه شد.
دومین همایش بینالمللی دین و رسانه
دومين همايش بينالمللي دين و رسانه از ۴ تا ۶ آبان ۸۸ در تهران و قم برگزار ميشود.
هدف از برگزاري اين همايش ارائه و نقد و بررسي جديدترين پژوهشهاي انجام شده در حوزه دين و رسانه در سطح بينالمللي، بسط و گسترش دانش نظري و كاربردي درباره رسانه ديني، آسيبشناسي وضعيت رسانهها در ايران و جهان در موضوع دين و ارائه راهكارهايي براي بهبود وضعيت دين در رسانه است.
نهادهای برگزارکننده این همایش عبارتند از : مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما، معاونت صداي جمهوري اسلامي ايران، دانشكده صدا و سيما، دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و کميسيون ملی يونسکو ايران.
بيش از ۲۱۰ مقاله به دبيرخانه همايش دين و رسانه ارسال شد که ۵۲ مقاله در طی دو روز ارائه میشود.
دو محور اصلی مقالات دین و ارتباطات رسانهای و دین در رسانه است.
محور اول: دين و ارتباطات رسانهاي
۱) دين و نظريههاي رسانه
ـ دين و نظريه هاي تأثير رسانه
ـ دين و رسانه، از همگرايي تا واگرايي
ـ دين، رسانه و منابع شناخت و باور
ـ زبان دين و زبان رسانه
۲) دين و كاركردهاي رسانه
ـ دين و آموزش در رسانه
ـ دين و اطلاعرساني در رسانه
ـ دين و تفريح و سرگرمي در رسانه
ـ دين و تبليغات رسانه اي
ـ دين و همگرايي اجتماعي در رسانه
ـ دين در ساختارهاي مختلف برنامهاي
۳) دين، رسانه و مطالعات فرهنگي
ـ دين، رسانه و هويت فردي و اجتماعي
ـ دين، رسانه و روابط خانوادگي جديد
ـ دين، رسانه و مسئله جنسيت
ـ دين، رسانه و اوقات فراغت
ـ دين، رسانه و فرهنگ مصرف
۴) دين، رسانه و جهاني شدن
ـ رسانه و مذهب جهاني
ـ رسانه، دين و صلح جهاني
ـ رسانه، دين و آينده جهان
ـ رسانه و تكثر اديان
ـ نقش رسانه در شکلگيري ايدئولوژيها، هويتها و نهضتهاي ديني فرا ملي
محور دوم: دين در رسانه
۱) رسانه و مجازي شدن دين
ـ رسانه و سطح دينداري
ـ رسانه و فرو كاستن دين
ـ رسانههاي ديني سنتي در رسانه
۲) رسانه و معارف ديني
ـ رسانه و عقايد ديني
ـ رسانه و مفاهيم ديني(ايمان، تقوا، گناه و ...)
ـ رسانه و اخلاق ديني
ـ رسانه و فقه
ـ رسانه و تجربه ديني
ـ رسانه و شعائر و مناسك ديني
۳) رسانه و قداست
ـ ماهيت امر قدسي در رسانه
ـ رسانه و بازنمايي نمادها و تمثالهاي مقدس
ـ رسانه و متون مقدس
ـ رسانه، زمانها و مکانهای مقدس
ـ رسانه و نهادهاي ديني
۴) مطالعات موردي
ـ بررسي و آسيب شناسي موردي شبکههاي ديني نظير God.TV،Islam Channel و...
ـ بررسي و آسيب شناسي موردي فيلمها و سريالهاي با مضامين ديني
ـ بررسي و آسيب شناسي موردي برنامه هاي راديويي يا تلويزيوني مختص مناسبتهاي مذهبي
هیات علمی همایش دین و رسانه:
اساتیدی چون حسن بشير، محمدرضا جوادي يگانه، دكتر سيد حسن حسيني، حسن خجسته، هادي صادقي، لين کلارک، پيتر هورسفيلد و استوارت هوور هیات علمی و داوران ارزیابی مقالات این همایش هستند.
سایت همایش به آدرس http://www.religion-media.ir قابل دسترسی عموم است.