تاریخ انتشار
شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۲
۰
کد مطلب : ۹۸۶۴

یمن، سرزمین سوخته

یمن، سرزمین سوخته
با گذشت بیش از پنج سال از آغاز درگیری‌ها در یمن، کشتار غیرنظامیان طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و فاجعه انسانی هر روز وخیم‌تر می‌شود.

یمن که از سال ۲۰۰۴ تا کنون درگیر خشونت‌های داخلی میان دولت و شیعیان این کشور است، از ۱۱ اوت سال جاری وارد مرحله جدیدی از این تنش‌ها و حملات شد؛ به طوری که بنا به گزارش سازمان ملل متحد بیش از ۱۵۰ غیرنظامی طی این مدت آواره شده و از آن زمان تا کنون، بسیاری از کودکان و زنان بی‌پناه مناطق شمالی یمن آسیب دیده‌اند.

کمیته صلیب سرخ و هلال احمر یمن با اشاره به نزدیکی فصل زمستان، نسبت به بحران‌های پیش رو در اردوگاه‌های پناهندگان هشدار داده و وضعیت را بحرانی قلمداد کرده است.

از زمان آغاز «عملیات زمین سوخته» که از ماه اوت ۲۰۰۹ توسط ارتش یمن، برنامه‌ریزی شد، عده زیادی از نظامیان ارتش و به تبع آن نیروهای مبارز شیعی کشته و زخمی شده‌اند و این درحالی است که هر دو طرف بر سر مواضع خود تا شکست دیگری باقی مانده‌اند. 

دولت یمن، مبارزان زيدي (الحوثي) را که از سال ۲۰۰۴ در شمال این کشور ناآرامی‌هایی پدید آورده‌اند به اقدام علیه دولت و اعمال اصول و آداب شیعه زیدی در این کشور متهم می‌کنند. در حالی که مبارزان شیعه متقابلا اتهام آزار و اذیت شیعیان را به دولت وارد کرده‌اند.

در شرایطی که جنگجویان الحوثی، عربستان سعودی، همسایه یمن، را به پشتیبانی نظامی از دولت صنعا در عملیات سرکوب جنگجویان در شمال این کشور متهم کرده‌اند؛ همزمان دولت یمن، ایران را به حمایت مالی و نظامی از مبارزان شیعی متهم می‌کند.

برخی خبرها  از توقیف یک قایق ایرانی حامل سلاح در آب‌های یمن خبر داده‌اند. گفته می‌شود پنج تن سرنشین این قایق برای بازجویی به صنعا پایتخت یمن انتقال یافته‌اند.

منابعی نیز از کشف سلاح‌های ارسالی عربستان در ارتش یمن سخن گفته‌اند. تصاویر مربوط به این تسلیحات در سایت نیروهای الحوثی منتشر شده است.

تهران و ریاض، این اتهامات را رد کرده و تا کنون ایران نسبت به توقیف قایق آن کشور در آب‌های یمن واکنشی نشان نداده است.

خاطر نشان می‌شود ماه گذشته نیز یک بیمارستان ایرانی در یمن با حضور نیروهای انتظامی محاصره و تعطیل شد. برخی خبرها حاکی از حمایت پرسنل ایرانی این بیمارستان نسبت به شیعیان الحوثی است و برخی دیگر بدهی مالی بیمارستان را دلیل تعطیلی آن دانسته‌اند.  

با این حال قرار بود متکی برای بررسی و رسیدگی به مسائل پیش آمده و حل اختلافات در یمن به صنعا سفر کند که به طور غیرمترقبه این سفر از سوی دولت یمن کنسل و به آینده موکل شد.

علت تعویق سفر متکی، وزیر امور خارجه ایران آن هم به طور ناگهانی و از سوی دولت یمن به درستی مشخص نیست اما، مقامات یمنی مشغله دولت یمن را دلیل این اقدام دانسته‌اند. 
 
با این حال برخی منابع از رد و بدل  شدن پیغام‌های پنهانی میان عربستان و یمن پیش از به تعویق افتادن سفر متکی به صنعا خبر داده‌اند.

آخرین خبرها از یمن، انفجار یک خمپاره در اردوگاه آوارگان سازمان ملل را تایید کرده اما آمار دیقیقی از تعداد کشته و زخمی شده‌ها ارائه نشده است. با این حال برخی منابع از کشته و زخمی شدن عده زیادی از غیر نظامیان به ویژه کودکان و زنان خبر داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما