تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۵۲۴۹

خیمه ها و نجواها در گفت‌و‌گو با هنرمندان

فرهنگ: تعدادی از هنرمندان شركت‌كننده اجتماع آیینی«خیمه‌ها و نجواها»، پیرامون هنری كه در این همایش عرضه كردند و ارزیابی‌شان از این اجتماع سخن گفتند.

وفایی: به حاشیه رفتن نقاشی قهوه‌خانه‌ای به خاطر تكرار و تقلید است

منصور وفایی گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای سبكی است كه فرهنگ ایرانی را زنده می‌كند، این نوع نقاشی مختص ایران است و چنین ویژگی‌ در هیچ سبك دیگری در نقاشی یافت نمی‌شود.

این هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌ای در حاشیه‌ی اجتماع آیینی «خیمه‌ها و نجواها» كه مشغول خلق اثرش درباره واقعه عاشورا بود، در گفت‌وگویی گفت: به‌ حاشیه‌رفتن نقاشی قهوه‌خانه‌ای به خاطر تكرار و تقلید است.

وی با اشاره به اثرش معتقد است: هیچ نقاشی ایرانی از زمان صفویه تا امروز تابلویی با این موضوع نقاشی نكرده است. من این موضوع را انتخاب كردم، چون عقیده دارم تمام وقایع عاشورا باید به تصویر كشیده شود. علت این‌كه نقاشی قهوه‌خانه‌ای منسوخ یا با ركود مواجه شده است. همین تكرار و تقلیدی است كه در اكثر كارها می‌بینند، اما من این كار را انجام نمی‌دهم و از تكنیك‌های جدید هم در تابلوهایم قهوه‌خانه‌ای استفاده می‌كنم.

وی تصریح كرد: بنابراین اگر می‌خواهیم نقاشی قهوه‌خانه‌ای كه هنر، تاریخ، تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم ما ایرانی‌ها را به تصویر می‌كشد زنده شود، باید متحول شود. بارها گفته‌ام كه این سبك نقاشی باید با رئالیسم و واقع‌گرایی تلفیق شود تا صحنه‌های مختلف و جدیدی نقاشی شود.

این هنرمند، زنده نگه‌داشتن نقاشی قهوه‌خانه‌ای را بسیار لازم دانست و بیان كرد: مانند نقاشی قهوه‌خانه‌ای نقالی نیز در حال منسوخ شدن بود، اما در چند ماه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را جزو میراث معنوی پیشنهاد كرد و سازمان ملل نیز این پیشنهاد را به تصویب رساند. نقاشی قهوه‌خانه‌ای هم در حال رونق گرفتن دوباره است. در همین تابستان گذشته در بنیاد رودكی من به چند شاگرد نیز در این زمینه آموزش‌هایی دادم. وفایی همچنین برگزاری مراسم‌هایی چون «خیمه‌ها و نجواها» در زنده نگه داشتن فرهنگ موثر دانست.

وی همچنین از خریداری ۳۰ پرده بزرگ نقاشی‌اش با موضوع شاهنامه توسط فرهنگستان هنر خبر داد و گفت: این پرده‌ها در مراسم بزرگداشت فردوسی كه ۲۵ اردیبهشت‌ هرسال برگزار می‌شود به نمایش گذاشته شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آنها را در مراسم سال آتی مشاهده كنند.

فراهانی: استقبال مردم از اجتماع «خیمه‌ها و نجواها» خوب بوده است

محمد فراهانی گفت: استقبال مردم از سبك نقاشی قهوه‌خانه‌ای در اجتماع « خیمه‌ها و نجواها» بسیار خوب بوده است و این نشان می‌دهد كه مردم به این سبك علاقه دارند.

این هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌ای هم كه در حاشیه اجتماع آیینی «خیمه‌ها و نجواها» سخن می‌گفت،تصریح كرد: مردم از نقاشی‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ای شنیده‌اند، اما « شنیدن كی بود مانند دیدن» افرادی كه به اجتماع « خیمه‌ها و نجواها» آمدند، از نزدیك با این سبك آشنا شدند.

فراهانی با اشاره به آثار قهوه‌خانه‌ای عرضه شده در این اجتماع ادامه داد: این آثار به نام پروژه‌های درویشی معروف است، مردم به حدی به این پرده‌ها علاقمند بودند كه برخی از آنها می‌آمدند و مریض‌هایشان را زیر این پرده‌ها می‌گذاشتند تا به واسطه صحنه‌هایی كه خلق شده است، حاجت خود را از ائمه بگیرند.

وی برگزاری اجتماع «خیمه‌ها و نجواها» را خوب ارزیابی كرد و گفت: در این اجتماع مردم علاقمندند، از ما درباره تابلوها رنگ‌ها وطرح‌ها سوال كردند و حتی برخی از ما پرسیدند كه در كجا این سبك را آموزش می‌دهند.

محمد فراهانی همچنین گفت: هر سال فرهنگسرای صبا برای چند روز از ما دعوت می‌كند كه بیاییم و در آن مكان تابلویی مذهبی بكشیم. امسال هم از ۱۱ یا ۱۲ محرم به اتفاق چندنفر از دوستان در فرهنگسرای صبا حضور خواهیم داشت.

لرنی: اینگونه اجتماع‌ها باید تداوم داشته باشد

استاد علی اكبر لرنی معتقد است: اگر واقعا به دنبال فرهنگ و هنر هستیم باید مكانی را مشخص كنیم كه حداقل آنچه در دست هنرمندانمان داریم را به اطرافیانشان منتقل كنیم.

این هنرمند نقاش كه در طول برگزاری اجتماع «خیمه‌ها و نجواها» اثری را خلق كرد،گفت: اصولا نقاشی پرده‌ای باید روی دیوار كار شود، اما به دلیل آنكه من دوبار سكته كردم، نمی‌توانم ایستاده كار كنم و باید روی زمین بنیشینم و نقاشی كنم. در اصل كار ما خیالی‌سازی است و هر چه كه در ذهنمان است را به بوم منتقل می‌كنیم.

لرنی توجه پیشكسوتان این عرصه را بسیار ضروری دانست و بیان كرد: برگزاری این اجتماع آیینی كار زیبایی است اما به شرطی كه تداوم پیدا كند. تعداد زیادی استاد در زمینه نقاشی خیالی‌سازی داشتیم اما همه از دنیا رفته‌اند. تنها من و چند نفر دیگر در این عرصه باقی مانده‌ایم. اگر ما هم از دنیا برویم این سبك تمام می‌شود بنابراین حداقل باید مكانی را تعیین كنند كه ما آنچه كه بلد هستیم به اطرافیان وعلاقمندانمان بیاموزیم كه این سبك از بین نرود.

این هنرمند ادامه داد: فرهنگسرا، موزه فلسطین و خانه هنرمندان هرسال تنها در ایام محرم ما را دعوت می‌كنند و ما در ورك‌شاپی كه می‌گذارند یك تابلو را برایشان نقاشی می‌كنیم و می‌روند تا سال آینده، در حالیكه این سفارشات است كه ما را زنده نگه می‌دارد، متاسفانه دلالان هم مزید بر علت هستند. آنها كارها را می‌گیرند و در یك قاب گرانقیمت می‌گذارند و تابلو را به چندین برابر قیمتی كه از ما می‌خرند به فروش می‌رسانند، چرا باید اینگونه باشد؟

میرزاعلی: پرده‌خوانی را به روز می‌خوانم

محسن میرزاعلی ـ نقال و پرده‌خوان ـ گفت: استقبال مردم از پرده‌خوانی و نقالی در اجتماع « خیمه‌ها و نجواها» بسیار عالی بوده است.

این هنرمند در حاشیه اجتماع آیینی «خیمه‌ها و نجواها» به ایسنا گفت: ما در پرده‌خوانی‌هایمان سعی می‌كنیم درس‌های عقیدتی را نیز به مردم انتقال دهیم. من برای خودم شیوه جدیدی در نوع داستان‌ها و نوع كلام‌ها دارم چون مردم امروزه سواد و دید گسترده‌تری دارند. پرده‌خوانی به تنهایی برای زمانی بوده كه مردم بی‌سواد بودند. امروز من متونی مثل « مقتل» را می‌خوانم و احادیث را روایت می‌كنم و در نوع اجرا هم كمی مشكلات روز را با داستان‌هایم ادغام می‌كنم كه مردم مسائل را حس كنند.

میرزاعلی درباره‌ی « اجتماع آیینی خیمه‌ها و نجواها» بیان كرد: استقبال بسیار عالی است و هر شب بهتر از شب گذشته برگزار شد، روز اول فكر نمی‌كردم این مراسم با چنین استقبالی برگزار شود، اما در حال حاضر می‌بینم كه حتی مسوولین این اجتماع هم فكر نمی‌كردند برنامه‌شان اینگونه استقبال شود.

وی در پایان با تشكر از مسوولین اجتماع آیینی « خیمه‌ها و نجواها» گفت: در این زمینه‌ها جای كار بسیاری وجوددارد، اما باید از معاون هنری، مدیریت بنیاد رودكی و رامین حیدری فاروقی مدیر و مجری این طرح تشكر ویژه‌ای شود كه برای اولین بار پروژه‌ای عظیم را تاكنون انجام نشده بود را اجرا كردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما