تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۰۹
۰
کد مطلب : ۵۵۵۱
:: گزارش تصویری ::

حضور عزاداران حسینی برای شرکت در مراسم اربعین کربلا (1)

به کوشش پیمان اسحاقی
به گزارش خیمه، مراسم سوگواری امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت ایشان در کشور عراق و در کنار مرقد مطهر ایشان و شهدای کربلا از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بود.

در این مراسم مردم اکثر نقاط عراق، از شمال تا جنوب شهر کربلا، به طور عمده با پای پیاده مسافت های چند صد کیلومتری را می پیمایند و در کنار مرقد شهدای کربلا حاضر شدند.

این زائران که شامل طبقات مختلف اجتماعی، جنسی و سنی می شوند، روزهای زیادی را در مناطق اکثرا بیابانی عراق پیمودند تا در روز اربعین شهادت امام حسین(ع) در شهر کربلا حاضر باشند.

اوج ورود زائران حسینی در این مراسم، در روز اربعین حسینی بود؛ در مسیر حرکت زائران به سوی کربلا گاه ایستگاه های مردمی توزیع مواد غذائی و خدمات اولیه به زائران وجود داشت که برای پذیرائی از زائرانی که پیاده به کربلا می روند، اختصاص یافته است.

آنچه درباره حضور میلیون سوگواران حسینی، جالب توجه و مایه شگفتی است آنکه کشور عراق حدود 30 ملیون جمعیت دارد که حدود 65 درصد آن راشیعیان تشکیل می دهند.

در صورتی که زائران خارجی و پیروان دیگر ادیان و مذاهب مشارکت کننده در این مراسم را از این جمعیت حذف کنیم، مشخص می گردد که حدود 45 درصد شیعیان عراق در این با پای پیاده وارد کربلا شدند؛ این رقم یکی از بالاترین درصدهای مشارکت مردمی در مراسم مذهبی جهان است.

آنچه بر اهمیت حضور مردمی در این مراسم می افزاید، فقدان ساز و کار اداری - خدماتی لازم برای مدیریت این مراسم و امکانات محدودی است که همواره برای حمایت از زائران روز اربعین درنظر گرفته شده بود.

پیش بینی می شود این سازوکار های در سال های آینده نیز نتواند پاسخگوی شمار عظیم زائران حسینی باشد.

دولت های فرقه گرای عراق از قرن های گذشته، حتی پس از استقلال عراق در اوایل دهه 1920 م. تا سال 2003م، همواره این حضور سراسری را بر نمی تابیده و سعی در مشقت بارتر کردن این حضور داشته است.

تهدید رسمی و غیررسمی زائران از سوی دولت های حاکم بر عراق و نیز برخی فرقه های مذهبی در طول قرن های گذشته، هرگز نتوانسته زائران از روزها و هفته ها راه پیمائی به سوی کربلا و زیارت چند ساعته در این شهر و سپس بازگشت به شهرهای خود باز دارد.

در این تصاویر ، سعی بر این داشته ام که ابعاد و ساحت های مختلف این حضور را با ارجاع به اصلی ترین مولفه های فرهنگی حاکم بر این مراسم نشان دهم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما