تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۷۴۶۱
آیت الله العظمی جوادی آملی:

چه کسی خون بهای امام حسین(ع) را می‌گیرد؟

چه کسی خون بهای امام حسین(ع) را می‌گیرد؟
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق روز گذشته خود 23 آبان ماه مصادف با روز اول ماه محرم الحرام با تسلیت ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای آن حضرت اظهار داشت: جریان سیّد شهداء(صلوات الله و سلامه علیه) به منزله تفسیر قرآن کریم است; زیرا انسان کاملِ معصوم همتای قرآن کریم است و سیره، سنّت و سریره او به منزله تفسیر آیات قرآن کریم می باشد. وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد از نهضت جهانی سالار شهیدان حسین‌ بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) بهره ببرد راه‌های فراوانی دارد که یکی از آن راه‌ها شرح و تفسیر زیارتنامه‌ها و جمله‌های نورانی مأثور از آن حضرت است. ما در مراسم عرض علاقه به یکدیگر در ایام محرم این شعار رسمی را داریم که «أعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین(علیه السلام) و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره(علیه الصلاة و علیه السلام)»؛ این شعار دو بخش دارد آن بخش اوّلش که درخواست اجر مصیبت‌دیده‌هاست معنایش روشن است بخش دوم دستور پایداری و مقاومت و مبارزه علیه هر دشمنی را می‌دهد برای اینکه در بخش دوم از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم آن توفیق را به ما عطا کند که ما خون‌بهای حسین‌بن‌علی را بگیریم. چه کسی خون بهای امام حسین(ع) را می گیرد؟ معظم له در تفسیر «و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره» بیان داشت: ثار یعنی خون‌بها «و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره» جریان خون‌بها اگر کسی وارث باشد حقّ خون‌بها دارد برای اینکه در قرآن فرمود: (مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً) وارث حقّ خون‌بها دارد. مطلب دیگر اینکه خون‌بها را باید از همان قاتل گرفت, اگر قاتل و همه کسانی که در آن صحنه کربلا بودند رخت بربستند و اکنون وجود ندارند چگونه ما خون‌بهای سالار شهیدان را از او بگیریم؟ این دو سؤال را باید پاسخ داد. پاسخ سؤال اول این است که ما وارثان حسین‌بن‌علی هستیم ان‌شاءالله چرا؟ برای اینکه امام, پدر مأموم است پدر ما را شهید کردند تا روز قیامت هر شیعه‌ای که به دنیا می‌آید فرزند حسین‌بن‌علی است چون وجود مبارک پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) فرمود: «أنا و علیّ أبوا هذه الامّة» فرمود شما یک شناسنامه طبیعی دارید پدرتان معلوم است, مادرتان معلوم است و اسامی اینها در شناسنامه‌های شماست اما یک پدر معنوی هم لازم دارید که آن را خودتان باید انتخاب کنید انسان وقتی بالغ می‌شود برای خود شناسنامه می‌گیرد فرمود ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم بیایید بچه‌های ما بشوید «أنا و علیّ أبوا هذه الامّة» ما هم گفتیم «سمعاً و طاعة» شما را به عنوان پدر معنوی قبول داریم، بنابراین اگر فرزندان علی‌بن‌ابی‌طالب شدیم و مادر ما صدیقه کبرا(سلام الله علیها) بود ما فرزندان حسین‌بن‌علی هستیم چون فرزندان حسین‌بن‌علی هستیم حق داریم بگوییم که ما خون‌بها می‌خواهیم چون پدر ما را شهید کردند. امام حسین(ع) یعنی معیار حق و یزید یعنی معیار باطل وی در ادامه خاطرنشان کرد: حسین‌بن‌علی یعنی معیار حق و یزید یعنی معیار باطل, امروز باطل مشخص است که استکبار و صهیونیسم و آل‌سعود است که روز روشن به این یمن و یمنی مسلمان‌ می‌تازند امروز همان‌ها هستند، این شعار الی یوم القیامه زنده است ما می‌گوییم خدا ما را توفیق جهاد عطا کند که خون‌بها بگیریم. ایشان جریان مقاومت را در امتداد جریان کربلا برشمردند و اذعان داشتند: خون‌بهای حسین‌بن‌علی را امروز حزب الله دارد از اسرائیل می‌گیرد, یمن دارد از آل‌سعود می‌گیرد وظیفه ما این است وگرنه کربلا برای ما امروز چه پیامی دارد؟ این یک بخش از دستورهای دینی است که می‌تواند جریان کربلای سالار شهیدان حسین‌بن‌علی(صلوات الله علیه) را شرح بدهد. پاکی خاک یک سرزمین با خون شهدا آن سرزمین ایشان با بیان این نکته که خون شهیدان یک کشور باعث طهارت و پاکی خاک آن سرزمین می شود اظهار داشتند: ما معتقدیم شهدا خود طیّب و طاهرند و سرزمینی که دفن شده اند آن سرزمین نیز پاک شده است لذا اگر در مملکتی چند هزار شهید آرمیده‌اند یعنی چه؟ یعنی ما موظفیم این را از اختلاس و کم‌کاری و بیکاری و اعتیاد و بی‌حجابی تطهیر کنیم. وی در ادامه بیان داشت: در زیارتنامه آمده است کشوری که شهید در آن کشور آرمیده است آن کشور باید طیّب و طاهر باشد قرآن کریم هم طیّب و طاهر بودن را مشخص کرد و فرمود: (وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ) کشوری که طیّب و طاهر است میوه طیّب و طاهر می‌دهد میوه مملکت, ,دل است, کار است, تولید است, ازدواج به‌وقت است, عفاف و حجاب است اینها میوه مملکت است حالا روشن شد که عاشورا را با خود عاشورا باید شناخت همان‌طوری که قرآن را با قرآن باید تفسیر کرد. وظایف عزاداران حسینی ایشان در فراز پایانی فرمایشات خود وظایف عزاداران حسینی را تبیین و بیان داشت: بنابراین تا آن‌جا که ممکن است همیشه با وضو در مراسم شرکت کنیم و این را معبد و عبادتگاه بدانیم و وقتی که می‌خواهیم ناله بزنیم مثل اینکه می‌خواهیم الله اکبر بگوییم وارد نماز بشویم که ثواب گریه عاطفی نباشد یک گریه عقلی باشد که با همین اشک ، محشور شویم دوم اینکه خود ما این‌چنین باشیم و دیگران را هم راهنمایی کنیم که این کشور را بسازیم تطهیر کنیم پاک کنیم از هر رجسی, از بی‌عفتی, از بی‌حجابی, از تأخیر ازدواج, از نداشتن فرزند، نتیجه همه اینها آلودگی است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما