تاریخ انتشار
جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰
۰
کد مطلب : ۳۰۳۳۶

شرایط همسان شدن زیارت امام حسین(ع) و حضرت عبدالعظیم(ع)

شرایط همسان شدن زیارت امام حسین(ع) و حضرت عبدالعظیم(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقدیری، معاون امور روحانیان و حوزه‌های علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در پاسخ به این سؤال که با توجه به سخنان امام هادی(ع) که فرمودند: «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی(ع) را زیارت کرده باشد» آیا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) از دور(بدون حضور در حرم حضرت) هم ثواب زیارت حضوری را دارد؟ اظهار کرد: امام هادی(ع) این سخن را خطاب به فردی فرمودند که از سفر کربلا بازگشته بود. در زمان حیات این امام بزرگوار، متوکل عباسی حکومت می‌کرد که با زیارت بارگاه امام حسین(ع) عناد و دشمنی فراوانی داشت. به طوری که متوکل دست کسانی که به زیارت سیدالشهدا می‌رفتند را قطع می‌کرد، همچنین قبر امام حسین(ع) را تخریب کرد و به آب بست.

حجت‌الاسلام تقدیری ادامه داد: یکی از علل بیان این موضوع از سوی امام هادی(ع) بدین جهت بود که در آن زمان خفقان، اگر کسی از ری به کربلا می‌رفت، باید مشکلات زیادی را متحمل می‌شد و حتی جان شیعیان به خطر می‌افتاد، از این رو امام مردم را دعوت به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌کردند.

وی از دیگر علل احتمالی بیان این سخنان از سوی امام هادی(ع) را شناخت کم آن مرد از حضرت عبدالعظیم(ع) خواند و گفت: شاید امام تصور می‌کردند که شناخت آن مرد از محدث والامقام حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) کم بوده و ایشان را دعوت به شناخت کمالات این مرد بزرگ که از نوادگان امام حسن(ع) بوده کرده است.

وی از دیگر علل احتمالی را پایگاه‌سازی برای شیعه در ری ارزیابی و عنوان کرد: کربلا به محل تجمع شیعه تبدیل شده بود، اما در این راه آسیب‌های زیادی شیعیان را تهدید می‌کرد، بدین جهت امام هادی(ع) با بیان یکسان بودن ثواب زیارت امام حسین(ع) و حضرت عبدالعظیم(ع) درصدد ایجاد پایگاهی برای تجمع شیعه در ری برآمدند.
وی با توجه به نکات بیان شده نتیجه گرفت که قصد امام هادی(ع) از بیان این سخن زیارت حضوری و گرد آمدن مردم در ری بوده است، بنابراین زیارت حضوری می‌تواند این خاصیت را داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی از امام جواد(ع) پرسید که زیارت امام حسین(ع) بالاتر است یا زیارت امام رضا(ع): امام فرمودند: زیارت پدرم امام رضا(ع) افضل‌تر است، چرا که از همه نقاط به زیارت سیدالشهدا(ع) می‌روند، اما پدرم در مشهد غریب است. انشعابات به وجود آمده در شیعه باعث شده بود که زیارت کنندگان امام رضا(ع) کمتر شوند.

معاون امور روحانیان و حوزه‌های علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان یادآور شد: این روایت نیز نشان دهنده اهمیت زیارت حضوری است.


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما