کد مطلب : ۳۰۴۷۱
پاپ شدن نوحه؛ ابزار نرم تقدس زدایی از عزاداری ( تحلیل تقارن محتوای نوحه پاپ)
طالب پور،اکبر؛
علوم اجتماعی :: جامعه شناسی کاربردی :: تابستان 1394 ، سال بیست و ششم - شماره 2 (علمی-پژوهشی) از 197 تا 212
عوامل زيادي در پاپ شدن نوحه دخالت دارند اما دو عامل از ساير عوامل مهم ترند؛ اولين عامل استفاده از موسقي پاپ غربي در اجراي نوحه يعني تغيير ريتم نوحه از ماژور به مينور است؛ اين امر به معناي استفاده از اشعار و آهنگ هايي با ريتمهای تند و ضربي در اجراي نوحه است كه نوحه را هيجاني مي نمايد در حالي كه در نوحه سنتي ايراني ريتم نوحه ماژور بود و از اشعار و آهنگهایی با ريتم كند و آرام استفاده مي شود كه نوحه را دلنشين تر و حزين تر مي نمايد. دومين عامل استفاده از اصطلاحات خاص غير ديني با سبک محاوره اي به مثابه آزادنمودن عزاداري از تقيدات مذهبي است. هر دو عامل مذكور در سال اي اخير با هوشمندي خاصي از طريق قدرت نرم بر عزاداران اعمال شده است و عزاداران بي آنکه خود بدانند در دامن فرهنگ غربي افتاده اند. در مقاله حاضر تأثير موسيقي پاپ به عنوان يکي از نمادهاي قدرت نرم غربي در ميزان پاپ نمودن نوحه و تقدس زدايي از آن بررسي شده است. ۲۲۲ كليپ (فارسي و تركي) كه در فاصله سالهای ۴۹۵۲ تا۴۹۳۲ اجرا شده بودند با استفاده از تکنيک تحليل محتواي كمي بررسي گرديد. اين كليپ ها با استفاده از روش تحليل احتمال وقوع از جنبه تقارن در مفاهيم؛ آموزه هاي ديني، آموزه هاي اخلاقي، آموزه هاي معرفتي، عبارات عاطفي احساسي، عبارات سخيف، عبارات سلطنتي، عبارات موهوم، ريتم نوحه، عبارات مرتبط با تحريف تاريخي بررسي شده، از طريق آزمون خي دو تقارن مفا هيم فوق اندازه گيري شد. نتايج تحقیقات نشان دادند؛ اولاً تقارن معني داري بين مفا هيم مرتبط با نوحه عاري از تقدس در بين نمونه هاي آماري در دو زبان مورد مطالعه وجود دارد كه اين امر نشانگر فاصله گرفتن نوحه از متن مذ هبي و تقدس زدايي از نوحه است. ثانياً همگرايي در بين نوحه هاي فارسي و تركي در زمينه تقدس زدايي مشا هده شد.
عوامل زيادي در پاپ شدن نوحه دخالت دارند اما دو عامل از ساير عوامل مهم ترند؛ اولين عامل استفاده از موسقي پاپ غربي در اجراي نوحه يعني تغيير ريتم نوحه از ماژور به مينور است؛ اين امر به معناي استفاده از اشعار و آهنگ هايي با ريتمهای تند و ضربي در اجراي نوحه است كه نوحه را هيجاني مي نمايد در حالي كه در نوحه سنتي ايراني ريتم نوحه ماژور بود و از اشعار و آهنگهایی با ريتم كند و آرام استفاده مي شود كه نوحه را دلنشين تر و حزين تر مي نمايد. دومين عامل استفاده از اصطلاحات خاص غير ديني با سبک محاوره اي به مثابه آزادنمودن عزاداري از تقيدات مذهبي است. هر دو عامل مذكور در سال اي اخير با هوشمندي خاصي از طريق قدرت نرم بر عزاداران اعمال شده است و عزاداران بي آنکه خود بدانند در دامن فرهنگ غربي افتاده اند. در مقاله حاضر تأثير موسيقي پاپ به عنوان يکي از نمادهاي قدرت نرم غربي در ميزان پاپ نمودن نوحه و تقدس زدايي از آن بررسي شده است. ۲۲۲ كليپ (فارسي و تركي) كه در فاصله سالهای ۴۹۵۲ تا۴۹۳۲ اجرا شده بودند با استفاده از تکنيک تحليل محتواي كمي بررسي گرديد. اين كليپ ها با استفاده از روش تحليل احتمال وقوع از جنبه تقارن در مفاهيم؛ آموزه هاي ديني، آموزه هاي اخلاقي، آموزه هاي معرفتي، عبارات عاطفي احساسي، عبارات سخيف، عبارات سلطنتي، عبارات موهوم، ريتم نوحه، عبارات مرتبط با تحريف تاريخي بررسي شده، از طريق آزمون خي دو تقارن مفا هيم فوق اندازه گيري شد. نتايج تحقیقات نشان دادند؛ اولاً تقارن معني داري بين مفا هيم مرتبط با نوحه عاري از تقدس در بين نمونه هاي آماري در دو زبان مورد مطالعه وجود دارد كه اين امر نشانگر فاصله گرفتن نوحه از متن مذ هبي و تقدس زدايي از نوحه است. ثانياً همگرايي در بين نوحه هاي فارسي و تركي در زمينه تقدس زدايي مشا هده شد.