تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۱۵
۰
کد مطلب : ۱۰۰۱۴

علم و کتل

شماره 32-31 - ربیع الاول و ربیع الثانی 1428 - فروردین و اردبیبهشت 1386

استاد فرشچیان ضریح سیدالشهدا را خلق می‌کند

استاد محمود فرشچیان ساخت ضریح حضرت امام حسین (ع) را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش شبکه‌ی خبر و به نقل از ایسنا، این استاد نامی و نگارگر 77 ساله نیمه‌ی خرداد امسال، اجرا، طراحی و ساخت حرم حضرت اباعبدالله الحسین را آغاز می‌کند.

فرشچیان در این باره گفت: به دعوت هیأت امنای ساخت ضریح مقدس امام حسین (ع) این طراحی و اجرا را با کمک هنرمندان صنعتگر اصفهانی عملی خواهد کرد.

فرشچیان با تاکید بر این که تلاش می‌کند در کارهایش احساس روحی و نزدیکی به بارگاه احدیت وجود داشته باشد، گفت، تا هنگامی که عمرم باقی است به این کار ادامه خواهم داد.

این استاد نگارگر، پیش‌تر نیز ضریح امام رضا (ع) را طراحی کرده بود. کار ضریح امام رضا (ع) هفت سال طول کشید و حدود سه سال پیش بهره‌برداری شد.

خرید دو تن شمش نقره‌ برای ساخت ضریح امام حسین (ع)

حاج محمود پارچه‌باف دبیر هیأت امنای ساخت ضریح مطهر امام حسین (ع) اعلام کرد: اولین محموله‌ی شمش نقره‌ای جهت ساخت ضریح مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بالغ بر دو تن با عیار 99.99 در قالب 67 شمش خریداری و در خزانه‌ی بانک ملی قم نگه‌داری می‌شود تا برای ساخت به اصفهان منتقل شود. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: چوب‌های ضریح مطهر از نوع ساج در کارگاه نجاری آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت معصومه (س) برش خورده و برای احداث بنای ضریح آماده‌سازی شده است.

کتاب «از آیین تا درام کربلا، محرم، تعزیه» در ترکیه منتشر شد

کتاب «از آیین تا درام کربلا، محرم، تعزیه» در بررسی ماه محرم، فاجعه‌ی کربلا و تعزیه‌خوانی، نوشته‌ی متین آند در ترکیه منتشر شد. این کتار را انتشارات «یاپی‌ کردی» ترکیه در 340 صفحه منتشر کرده که شامل:

شیعه‌ی دوازده‌امامی و کربلا، محرم، و عاشورا، سنت‌ها و آیین‌ها، محرم در ترکیه، تعزیه چگونه تئاتری است، برخی تعزیه‌ها، قهرمان‌محوری در تعزیه، مقتل یک سبک دراماتیک در ادبیات عثمانی و تعزیه و هنر است. در بخش‌های بعدی، منابع و علائم اختصاری و فهرست‌ها و عکس‌ها جا دارند. متین آند در مقدمه‌ی کتاب نوشته است: موضوع تعزیه و گردآوری آن از مدت‌ها قبل فکر مرا به خود مشغول کرده بود. وی با اشاره به این که در هر سفر به ایران، کتب، مقالات و مطالب فارسی را در این زمینه تهیه و با خود به ترکیه می‌آورده، افزوده است: در سال 1978 میلادی هم‌زمانی عاشورا با یک کنفرانس بین‌المللی در هندوستان و مشاهده‌ی برگزاری مراسم عاشورا در بغداد بیش از پیش مرا برای تهیه‌ی این کتاب علاقه‌مند کرده بود. نویسنده در بخش نخست کتاب به صورت خلاصه برخی از حوادث صدر اسلام از جمله پیمان اخوت مسلمانان، عقد اخوت پیامبر و حضرت علی (ع)، تولد امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، تعیین حضرت علی به جانشینی پیامبر در غدیر خم و تغییر مسیر خلافت بعد از پیامبر تا زمان امام حسین (ع) را به رشته‌ی تحریر درآورده است. وی سپس به سرکوب علویان در دوره‌ی اموی و عباسی اشاره کرده و در این میان سعی دارد بین شباهت‌های عزاداری‌های ماه محرم و مراسم تعزیه برای شخصیت‌های افسانه‌ای ایران مانند سیاوش برقرار کند و چنین آیین‌هایی را برگرفته از سنت‌های قدیم ایران می‌داند. در بخش دوم کتاب، نویسنده به برگزاری عزاداری‌های ماه محرم در اقصی نقاط جهان اسلام از سوماترای اندونزی گرفته تا جامائیکا اشاره کرده و در این بخش نحوه‌ی برگزاری تعزیه نزد گروه‌های مختلف شیعه را بررسی کرده است. در بخش سوم کتاب به برگزاری محرم در مناطق مختلف ترکیه اشاره شده است. به گفته‌ی نویسنده، گروه‌های بکتاشی، علوی، تاج‌تاجی و قزلباش از جمله گروه‌هایی هستند که در ماه محرم و به‌ویژه عاشورا به عزاداری می‌پردازند.

شیعیان کویت خواستار تعطیل رسمی اعلام شدن روز عاشورا در این کشور شدند

حجت‌الاسلام والمسلمین مهری، وکیل مراجع شیعه در کویت در بیانیه‌ای در آستانه‌ی عاشورای امام حسین (ع) اعلام کرد: ما از دولت محترم کویت بار دیگر می‌خواهیم روز عاشورا را به احترام نواده‌ی پیامبر اکرم (ص) تعطیل اعلام کند. شیعیان کویت یک سوم جمعیت این کشور را شامل می‌شوند اما خواسته‌ی آنان درباره‌ی تعطیلی رسمی روز عاشورا تاکنون مورد موافقت دولت کویت قرار نگرفته است. شیعیان کویت آیین‌های دهه‌ی اول محرم را تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌کنند. در همین زمینه روزنامه‌ی کویتی الانبار نوشت: به مناسبت ماه محرم وزارت کشور کویت نیروهای امنیتی این کشور را به حالت آماده‌باش درآورده است.

انعکاس وسیع برپایی مراسم عاشورا در شبکه‌ی رسمی تلویزیون چین

شبکه‌ی cctv چین اعلام کرد: هزاران مسلمان شیعه در سراسر دنیا در روز عاشورا به منظور گرامی‌داشت یاد امام حسین (ع) نوه‌ی پیامبر اسلام (ص) مراسم باشکوهی برپا کردند. این شبکه‌ی تلویزیونی با پخش گزارش‌هایی از مراسم عزاداری روز عاشورا در چند کشور اسلامی آن را مقدس‌ترین روز در تاریخ تشیع خواند. این شبکه با اظهار شگفتی از حضور یکپارچه‌ی مردم عراق در این مراسم اعلام کرد: اقوام مختلف عراقی در خیابان‌های شهر مقدس کربلا گرد هم آمده و به طرز باشکوهی به مداحی و سینه‌زنی پرداختند. شبکه‌ی تلویزیونی cctv هم‌چنین به مراسم عزاداری در شهرهای مختلف ایران پرداخت و ضمن اعلام این مطلب که ایران بزرگ‌ترین کشور شیعی جهان است. برپایی مراسم سینه‌زنی و عزاداری در خیابان‌ها ر اکه با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شد، باشکوه خواند و گفت: مردم تهران نیز با حضور پرشور و سراسری خود در هیأت‌های عزاداری عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) ابراز داشتند. عزاداری و سینه‌زنی باشکوه مردم لبنان که با حضور اعضای جنبش مقاومت حزب‌الله و با نظم خاص در خیابان های شمال بیروت برگزار شد، از دیگر خبرهای مهم این شبکه بود. به نقل از این شبکه در پاکستان نیز با توجه به اتخاذ تدابیر شدید امنیتی ده‌ها هزار مسلمان شیعه در مراسم روز عاشورا شرکت کردند. به طوری که در شهر راولپندی در شمال این کشور بیش از ده هزار نفر برای شرکت در این مراسم گرد هم آمدند.

تولید فیلم انیمیشن عربی درباره‌ی کربلا

در سال‌های اخیر برخی از کارگردانان عرب اقدام به تولید فیلم و سریال‌های مرتبط با شخصیت‌های تاریخی و دینی نموده‌اند. در این زمینه مرکز سینمایی «بیروت الدولی للانتجاج والتوزیع الفنی» نیز سناریوهایی را با موضوع زندگی ائمه، اهل‌بیت (ع) و صحابه‌ی رسول تهیه نموده است. به گزارش سایت رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، تولید فیلم انیمیشن «سرزمین کربلا» که متضمن روایت کامل نهضت امام حسین (ع) در کربلا در سال 61 هجری می‌باشد، از سوی این مرکز سینمایی تهیه و با شروع ماه محرم روی پرده‌ی سینماهای بیروت، صیدا، صور، بعلبک و نبطیه به نمایش گذاشته است. این فیلم اولین فیلم انیمیشن عربی در نوع خود می‌باشد که با استفاده از تکنولوژی جدید انیمیشن زندگی‌نامه‌ی امام حسین (ع) را روایت نموده است. در این فیلم مجموعه‌ای از هنرمندان عرب و مسلمان نقش‌آفرینی کرده‌اند. در این فیلم سفر امام حسین (ع) از مدینه‌ی منوره به کوفه و عدم بیعت با یزید بن معاویه و واقعه‌ی کربلا و شهادت آن حضرت و یاران وفادارش در کربلا به تصویر کشیده شده است.

لازم به ذکر است فکر تولید این فیلم از آن شیخ الیقظان می‌باشد که قبلاً نیز نمایشگاه‌هایی را با موضوع کربلای امام حسین (ع) برگزار نموده بود. تولید این فیلم دو سال و نیم به طول کشیده و در صداگذاری فیلم از هنرمندان لبنانی استفاده شده است. در متن این فیلم استناد به کتاب‌های تاریخی اهل‌سنت به‌ویژه تاریخ طبری شده و به زودی قرار است در سینماهای کشورهای عربی به‌ویژه حوزه‌ی خلیج فارس به نمایش گذاشته شود. هم‌چنین از دیگر برنامه‌های مرکز بین‌المللی سینمایی بیروت تولید سریال 40 قسمتی امام حسین (ع) می‌باشد.

سازماندهی زنان مداح و مرثیه‌خوان خراسان رضوی

فاطمه همتی کارشناس امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: پراکندگی جلسات بانوان و عدم آگاهی و اطلاع کافی برخی از خواهران مرثیه‌خوان از علوم و فنون تبلیغ، عدن دسترسی به منابع و اطلاعات و کتب مفبد در جهت عزاداری‌ها، پراکنده‌گویی و برخی اعتقادات و اخبار سست و بی‌پایه و اساس و خرافه، ما را بر آن داشت تا هر ماه یک برنامه‌ی ویژه مربوط به آسیب‌ها در عزاداری‌های بانوان اجرا نماییم. این طرح با هدف ارتقای سطح آگاهی خواهران استان و در قالب چهار دوره‌ی توجیهی آموزشی با عنوان ساماندهی زنان مرثیه‌خوان برگزار می‌شود. در این طرح بانوان 40 ساعت آموزش‌های لازم در خصوص احکام بانوان، شناخت آسیب‌های عزاداری‌ها و تحلیل آن، روش‌های نوین تبلیغ و بررسی زندگی حضرت فاطمه (س) را فرامی‌گیرند. این طرح در سال 85 به شکلی دیگر و در سال 86 با این کیفیت اجرا شده و می‌شود. در سال 85 جهت تقویت بنیه‌ی فکری و دسترسی به منابع و اطلاعات مفید و مؤثر چهار جلد کتاب به نام‌های نفس‌المهموم، احکام بانوان، آسیب‌شناسی شخصیت و محبوبیت زن و نرم‌افزار احکام و تجربه‌های تبلیغی حاج آقای قرائتی به خواهران اهدا گردید تا با بهره‌گیری از این کتب و نرم‌افزارها شیوه‌های صحیح را در برنامه‌ی خود به کار گیرند و از پرداختن به خرافه‌ها، شبهات و ... بپرهیزند. ضمناً این طرح در سال 86 در کلیه‌ی ادارات و مراکز فرهنگی تبلیغی استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود. تعداد این مراکز پیش‌بینی شده برای اجرای طرح، نه مرکز می‌باشد. تعداد خواهران شرکت کننده در این طرح، سیصد نفر پیش‌بینی شده است. در پایان دوره از هر شهرستان 5 نفر به عنوان برترین‌ها به استان معرفی می‌شوند که کمک هزینه‌ی سفر به مشهد مقدس به این عزیزان اهدا خواهد شد. هم‌چنین در پایان دوره گواهی حضور داده خواهد شد که این گواهی‌نامه‌ها شماره‌گذاری و کدگذاری می‌شود و ما با استفاده از این کدها، بانک اطلاعاتی از خواهران مرثیه‌خوان، مداح و مبلغ استان خویش تهیه می‌نماییم. این اقدام به منظور حفظ حرمت و جایگاه عزاداری‌ها و رشد و بالندگی هرچه بیشتر آن با زمینه‌سازی مناسب انجام میشود. همان‌طور که تعطیلی مجالس عزا ضربه‌ی سهمگینی بر پیکر امت اسلامی وارد می‌سازد، افراط در آن و نفوذ هر نوع رسم و رسومی که با کلیات دین مغایر باشد، آن را متضرر می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما