تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۳۸
۰
کد مطلب : ۱۳۰۴۵
بررسی اقلامی كه برای راه‌اندازی یك هیئت جمع‌وجور لازم است

نیت خالص، همت عالی، بودجه کافی

نیت خالص، همت عالی، بودجه کافی
شنیدن چنین جواب‌هایی و بالا و پایین‌كردن آنها، بسیاری را قانع می‌كند و همین عده نیز وقتی کس دیگری به آنها پیشنهاد تأسیس یك هیئت جدید را می‌دهد، همین جواب‌ها را آن‌چنان بر فرق سر آن بنده خدا می‌كوبند كه دیگر چنین فكرهایی به سرش خطور نكند! و این چرخه همین‌طور ادامه می‌یابد؛ ولی یك لحظه‌ صبر كنید؛ اگر جزو آن دسته از کسانی هستید كه به‌راحتی تسلیم نمی‌شوید و هنوز در آرزوی این هستید كه یك هیئت جمع‌وجور برای خودتان راه بیندازید، این گزارش را دنبال كنید.
ما مهم‌ترین راز و رموز تأسیس یك هیئت جمع‌وجور و روش‌های نگهداری از تجهیزات مورد استفاده در آن را به شما می‌آموزیم.

نیت كه درست باشد، همه‌چیز جور می‌شود
خواننده عزیزی كه به فكر راه‌انداختن یك هیئت هستی، همیشه این موضوع را به یاد داشته باش كه اولین و مهم‌ترین قدم در تأسیس یك هیئت «عشق و نیت» است. بعضی‌ها از یك هیئت قهر می‌كنند و می‌خواهند برای روكم‌كُنی و حفظ غرورشان هیئت جدید تأسیس كنند! بهتر است جزو این دسته نباشیم؛ چون این كار از اساس غلط است و از عشق بی‌بهره!

هر چند این عده ممكن است در ابتدا مردم زیادی را هم دور خود جمع كنند، گذر روزگار ثابت كرده است كه این هیئت‌ها عمر چندانی نمی‌كنند و حتی اسمی نیز از آنها نمی‌ماند. این مسئله را گفتیم تا از همین ابتدا تكلیف خودتان را مشخص كنید.

این هدف را نداشته باشیم كه هیئت‌های دیگر را خالی كنیم، بلكه باید به‌گونه‌ای عمل كنیم تا کسانی را كه به هیئت نمی‌روند، جذب كنیم تا رونق مجالس ابی‌عبدالله (ع) بیشتر شود؛ پس قبل از اینكه به فكر تهیه لوازم موردنیاز و رونق هیئت خود باشید، نیت خودتان را از صافی رد كنید و ببینید هدف شما از راه‌اندازی یك هیئت چیست؟

نباید این هدف را داشته باشید که چون دیگران هیئت دارند، ما هم باید هیئت داشته باشیم. اگر نیت درست باشد، بركت هم می‌آید و همه چیز به‌سادگی جور می‌شود.

هیئت، بزرگ‌تر می‌خواهد

اگر جوان هستید و می‌خواهید یك هیئت راه بیندازید، قبل از شروع كار به فكر پیداكردن یك بزرگ‌تر هم برای هیئت خود باشید. نگویید، ما خواستیم هیئت راه بیندازیم كه از دست بزرگ‌ترها خلاص شویم و هرطور كه دلمان خواست، مجلس بگیریم. هیئت بهتر است كه ریش سفید داشته باشد. چرا؟ به چند دلیل:

دلیل اول: هیئت در عین حال كه وسیله خوبی برای رسیدن به خداست، می‌تواند وسیله‌ای برای به انحراف‌كشیدن جوان‌های كم‌سن و سال نیز باشد. وقتی یك جوان هیئت به راه می‌اندازد و بر سر زبان‌ها می‌افتد، خطر گیر افتادن در دام غرور، همیشه در كمین اوست. در هیئت وقتی بزرگ‌تری حضور داشته باشد، می‌توان خاطرجمع بود كه وقتی اشتباهی می‌كنی، تذكری هم به شما بدهد.

دلیل دوم: با مشورت با یك بزرگ‌تر نه‌تنها می‌توانید، بسیاری از موانع را پشت سر بگذارید، بلكه می‌توانید از اعتبار او نیز استفاده كنید و بسیاری از نیازهایتان را برطرف كنید. بیشتر مردم وقتی ببینند كه بزرگ‌تری در هیئت وجود دارد، راحت‌تر اعتماد می‌كنند و لوازم مورد نیازتان را به شما امانت می‌دهند.

دلیل سوم: وجود یك بزرگ‌تر به هیئت نظم می‌دهد. اگر كمی دقیق نگاه كنید، می‌بینید در بسیاری از هیئت‌های تازه‌تأسیس بی‌نظمی بیداد می‌كند؛ چون همه می‌خواهند كه كاری انجام دهند؛ ولی به دلیل تجربه‌نداشتن دچار اشتباهات فراوان می‌شوند؛ اشتباهاتی كه ممكن است، از همان ابتدا روی مخاطب تأثیر بدی بگذارد و به قول معروف، آنها را پَر بدهد.

هیئت كه بزرگ‌تر داشته باشد، مسئولان آن می‌دانند هر كاری را به چه کسی بسپارند و وقتی مشكلی پیش آمد، چطور آن را رفع و رجوع كنند؛ البته دلیل‌های دیگری نیز وجود دارد كه ما به همین سه دلیل اكتفا می‌كنیم.

نیازهای اولیه هیئت چیست؟

هیئت راه‌انداختن صرف‌نظر از مسائلی كه بدان اشاره كردیم، نیازهای سخت‌‌افزاری هم دارد. هرچند هیئت راه‌انداختن فقط مردم را دور هم جمع‌كردن نیست، وقتی همین مردم دور هم جمع می‌شوند، لازم است به فكر پذیرایی و رفاه آنها نیز باشیم. نمی‌شود مردم تشنه بیایند و گرسنه بروند. نمی‌شود مردم را دعوت كرد؛ ولی مداح و سخنرانی نیاورد تا برای آنها مداحی یا سخنرانی كند. مداح و سخنران كه نمی‌توانند گلوی خود را پاره كنند تا صدای آنها به آخر مجلس برسد. فقط یك شب كه نیست. مداح یا سخنران باید دست‌کم ۱۰ شب، آن‌هم نه فقط در مجلس شما، بلكه در سایر هیئت‌ها نیز مداحی و سخنرانی كنند؛ پس به یك سیستم صوتی مناسب نیاز دارید.

موضوع دیگر اینكه نمی‌شود مردم را روی كف خیابان و زیر سقف آسمان نشاند. باید به فكر فرش، موكت و سقفی برای آنها بود. هول نكنید. اینها را نمی‌گوییم تا بترسید و بی‌خیال شوید. می‌گوییم تا بدانید چه چیزهایی ضروری است و چه چیزهای را هم می‌شود بی‌خیال شد. ما در اینجا بیشتر روی نیازها و لوازم اساسی تمركز می‌كنیم:

فرش

هرچند انتخاب یک فرش عالی مستلزم در نظر گرفتن چند عامل اساسی از قبیل رنگ، اندازه، طرح و بودجه است، به یاد داشته باشید، مردمی كه می‌خواهند پا به درون هیئت شما بگذارند، انتظار ندارند كه فرش دستباف ۷۰۰ شانه یا فرش زمرد مشهد زیر پای آنها پهن كنید.

می‌توانید با توجه به فضایی كه می‌خواهید در آنجا هیئت برگزار كنید، چند فرش ۹ متری تهیه كنید؛ چون حمل‌ونقل و شست‌وشوی آن راحت‌تر است. اگر هم دوست دارید می‌توانید از فرش ۱۲متری استفاده كنید.

این روزها با ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌توان فرش‌های عادی ۹ و ۱۲ متری خرید؛ البته تأكید می‌كنیم، فرش «عادی و معمولی»؛ تازه چانه هم می‌توانید بزنید و به مغازه‌دار بگویید با چه نیتی خرید می‌كنید. اگر قدرت خرید فرش ندارید، می‌توانید آن را از دوستان و آشنایان قرض بگیرید.

مطمئن باشید، بسیاری حاضرند، برای صوابش هم كه شده برای ۱۰ روز فرش خانه‌شان را به شما قرض بدهند. فقط در هنگام پذیرایی احتیاط كنید تا فرش كثیف نشود؛ چون تمیزكردن آن، كار سختی است؛ پس حواستان را جمع كنید و فقط به دنبال بهترین نباشید تا اگر یك وقت پایتان پیچ خورد و سینی چای یا شربت بر روی فرش ریخت، همان‌جا از ترس خشكتان نزند!

این ۷ نكته را هم حتماً به یاد داشته باشید تا بتوانید از فرشی كه خریده‌اید، بیشترین استفاده را بكنید تا خیالتان از خرید فرش برای چند سال آینده راحت باشد.

۱. از قراردادن فرش در مکان مرطوب و نم‌دار و یا در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری كنید.
۲. بهتر است اندازه فرش با مکان مورد استفاده متناسب باشد که در آن تاخوردگی به وجود نیاید.
۳. از گذاشتن اجسام داغ و از اتوکردن البسه روی فرش خودداری كنید.
۴. از قراردادن وسایل گرمازا (مثل بخاری) به صورت مستقیم روی فرش خودداری كنید؛ چراکه باعث می‌شود، سطح فرش زرد شود.
۵. به منظور جلوگیری از سایش موضعی، فرش‌ها را هر چند وقت یک‌بار سر و ته كنید.
۶. هر چند وقت یک‌بار گرد و غبار و ذرات ریز که به مرور زمان داخل پرز فرش شده‌اند، به کمک جارو برقی با قدرت مکش قوی خارج كنید.
۷. هنگام حمل‌ونقل و جابه‌جایی فرش، آن را رول ( لوله) كنید؛ چراکه تا نمودن به فرش آسیب می‌رساند.

موكت

اگر قدرت خرید فرش ندارید و نتوانستید آن را از دوستان و آشنایان قرض بگیرید، می‌توانید از موكت استفاده كنید. موكت را، هم می‌توانید بخرید و هم می‌توانید قرض كنید؛ ولی اگر می‌خواهید آن را بخرید، این نكته را به یاد داشته باشید كه به‌طور معمول در مکان‌های پُررفت‌وآمدی مثل هیئت از کف‌پوش‌های سخت و بادوام استفاده می‌شود؛ پس از خرید کف‌پوش‌های تزیینی پرهیز كنید و به‌دنبال خرید موكت كارخانه‌هایی مثل «ظریف مصور» یا «پالاز موكت» نباشید.

كسی كه آمده است، در هیئت ابی‌عبدالله (ع) شركت كند، از شما انتظار ندارد، موكت صادراتی زیر پای او بیندازید. این نكات را نیز حتماً به یاد داشته باشید تا موكتی كه خریده‌اید یا به امانت گرفته‌اید، آسیب نبیند و به‌زودی از قیافه نیافتد:

۱. خواب پُرزهای همه موکت‌ها باید به یک سمت باشد. هنگام نصب موکت‌ها در کنار یکدیگر حتماً به سمت خواب پُرزها دقت کنید.
۲. از آنجایی كه قرار است، موكت بخش زیادی از فضای هیئت را بپوشاند، باید در هنگام انتخاب موكت، اصول مربوط به رنگ مناسب را نیز در نظر گرفت. این نکته مهم در مورد رنگ موکت وجود دارد که زمانی که پس از خریداری به خانه آورده می‌شود، روشن‌تر از زمانی است که همان موکت در مغازه بوده است.

همیشه رنگی که در مغازه می‌بینید، تیره‌تر از رنگی است که در خانه یا هیئت خواهید دید. این یک نوع خطای دید طبیعی است و شما هنگام انتخاب رنگ موکت باید آن را در نظر بگیرید.

نکته دیگر اینكه باید دقت كنید، رنگ موکت چگونه در مقیاس فضای یك هیئت خودنمایی می‌کند و چه تأثیری بر فضای کل هیئت دارد؛ برای مثال، موکت‌هایی با رنگ روشن، فضای هیئت را بازتر نشان می‌دهد و موکت‌های تیره باعث می‌شود، دیوارها نزدیک‌تر به هم به نظر برسند و یک نوع احساس صمیمیت را در محیط القا می‌کنند. كارشناسان دكوراسیون داخلی معتقدند، رنگ‌های خنثی بهترین گزینه برای رنگ موکت هستند؛ زیرا رنگ‌های خنثی به‌راحتی با رنگ‌های دیگر هماهنگ می‌شود و اگر رنگ موکت هیئت خنثی باشد، راحت‌تر می‌توانید از طیف‌های رنگی متنوع برای رنگ دیگر وسایل استفاده کنید.

۳. مسئله ضمانت پس از فروش یکی از مواردی است که هنگام خرید موکت نباید آن را نادیده گرفت. محصولات مختلف دارای ضمانت فروش و گارانتی‌های گوناگون هستند که شما را در مورد مشکلات احتمالی که ممکن است، پس از خرید موکت با آن روبه‌رو شوید، حمایت می‌کنند. هرچه کیفیت موکت افزایش یابد، حمایت‌های ضمانت پس از فروش آن نیز افزایش می‌یابد.

۴. یکی از مواردی که باید به آن توجه شود و بسیار مهم است، قسمت پشت موکت است که چون دیده نمی‌شود زیاد هم به آن توجه نمی‌شود؛ در صورتی که از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرسازی موکت، قسمتی از موکت است که بین موکت و زمین قرار دارد و تفاوت اصلی یک موکت معمولی و یک موکت عالی در این قسمت مشخص می‌شود. زیرسازی خوب در یک موکت باعث می‌شود، جلوه موکت تا مدت زیادی حفظ شود و هرچه زیرسازی موکت بهتر و باکیفیت‌تر باشد، آن موکت راحت‌تر و نرم‌تر خواهد بود و در برابر فرسودگی مقاوم‌تر است.

داربست و برزنت

اگر برای برپایی هیئت، مكان سرپوشیده مناسبی در اختیار ندارید، لازم نیست قید هیئت را بزنید؛ به‌ویژه اگر ماه‌های محرم و صفر با ماه‌های سرد سال هم‌زمان نیست. وجود خانه یا اتاق دائمی از اهمیت كمتری نیز برخوردار است، هرچند در ماه‌های سرد سال نیز می‌توان با تمهیداتی یك مكان موقت ایجاد كرد.

امروز شركت‌های زیادی وجود دارند كه در زمینه اجاره و نصب داربست فعالیت می‌كنند. فقط كافی است چند روز جلوتر از اینكه می‌خواهید هیئت خود را برپا كنید، سری به نیازمندی‌های روزنامه‌ها به‌ویژه روزنامه همشهری بزنید تا بتوانید نزدیك‌ترین شركت را به محلی كه قصد دارید در آنجا هیئتی برپا كنید، شناسایی كنید.

فقط این نکته را به یاد داشته باشید كه داربست را ماهیانه اجاره می‌دهند؛ نه روزانه؛ یعنی شما چه بخواهید ۱۰ روز داربست اجاره كنید یا ۳۰ روز باید هزینه اجاره یك ماه را كامل پرداخت كنید؛ البته بسیاری از شركت‌های داربست‌زنی برای هیئت‌ها تخفیف ویژه‌ای قائل هستند.

شما باید بیشتر از اینكه نگران قیمت باشید به فكر مكانی باشید كه می‌خواهید هیئت خود را در آنجا برپا كنید. اگر می‌خواهید هیئت را در یك مكان پرتردد برپا كنید، بهتر است این كار را بگذارید برای آخرین روزهای قبل از عزاداری.

همان روزهای آخر هم اگر صبر كنید تا شب شود، بهتر است. در ضمن یادتان باشد، در ورودی را طوری طراحی كنید كه پشت سر مخاطبان باشد تا آنها كه دیرتر می‌آیند، حواس بقیه را پرت نكنند.
نكته آخر درباره داربست اینكه، نصب داربست را به یك روز مانده به شروع كار هیئت موكول نكنید. همیشه چند روز قبل از برپایی هیئت، داربست را نصب كنید تا فرصت كافی برای نصب برزنت و سیاه‌كاری داشته باشید. داربست را كه نصب كردید، باید به فكر پوشش در و دیوار آن نیز باشید. معمولاً برای پوشش داربست از برزنت استفاده می‌كنند؛ ولی در چند سال اخیر مشمع ضدآب ضخیمی نیز به بازار وارد شد كه به «مشمع كانتینری» معروف است. مشمع نسبت به برزنت این مزیت را دارد كه به‌راحتی می‌توانید آن را جمع كنید و تا هیئت سال بعد در انباری بگذارید؛ ولی برزنت چون به‌علت بارش برف و باران خیس می‌شود، باید حتماً آن را خشك كنید و بعد جمع كنید.

ما پیشنهاد می‌کنیم كه برای برای سقف هیئت از مشمعی ضدآب استفاده كنید و برای دیوارهای آن از برزنت. با این روش دیگر نگران خیس‌شدن برزنت سقفی نیستید و برزنت نیز بهتر جلوی نفوذ سرما را از اطراف هیئت می‌گیرد؛ به این ترتیب شما می‌توانید برای سقف هیئت از مشمع درجه یك استفاده كنید و برای دیوارها از برزنت درجه دو.

این‌طور شاید بتوانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی كنید تا بتوانید یك چایخانه و طاق نصرت هم برای هیئت خود برپا كنید. در ضمن مراقب باشید جایی از برزنت سوراخ نباشد تا باران به داخل چكه كند. برزنت را هم محكم ببندید و مراقب باشید شكم نیندازد؛ چون موقع بارندگی آب توی گودی‌ها جمع می‌شود و اگر پاره شود، وای به حال آنهایی كه آب بر سر آنها می‌ریزد. بهتر است حواستان را از همان ابتدا جمع كنید تا مجبور نشوید كلی از آنها عذرخواهی كنید!

راستی مواظب باشید، بخاری را نزدیك برزنت نگذارید. هیئت‌ها و تكایای سوگواری باید از نظر مکانی در موقعیت مناسب و به‌گونه‌ای برپا شوند که امکان دسترسی آتش‌نشانان به‌هنگام حادثه احتمالی امکان‌پذیر باشد و سد معبر و یا مختل کردن رفت‌وآمد خودروها را باعث نشوند.

برپایی تکایا نباید در زیر تیرهای چراغ برق و یا در مجاورت منازل مسکونی باشد؛ زیرا در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی احتمالی، امکان گسترش آتش به منازل مسکونی هم‌جوار وجود دارد. وقتی مشغول نصب داربست می‌شوید، نكاتی كه بدان اشاره شد، حتماً رعایت كنید.

پارچه سیاه، كتیبه و پرچم

پارچه سیاه، نماد رسیدن ماه محرم است. نمی‌توانید آن را قرض بگیرید. باید دست به جیب شوید و بخرید؛ آن‌هم به مقدار زیاد تا رنگ سیاه سرتاسر فضای هیئت شما را فرا بگیرد. خدا را شكر، همه جنسی و با هر قیمتی نیز وجود دارد؛ از متری ۳۰۰ تومان دارد تا چند هزار تومان.

هرچند با آغاز ماه محرم تقاضا برای خرید پارچه‌های مشکی و سبز به‌شدت افزایش می‌یابد و قیمت‌ كمی بالا می‌رود؛ ولی ما پیشنهاد می‌کنیم كه برای پارچه سیاه هزینه كنید و جنس خوب بخرید؛ چون هرچه قیمت ارزان‌تر می‌شود، بافت آن بیشتر شبیه پارچه توری می‌شود تا پارچه مشكی؛ رنگ سیاه آن‌هم چنگی به دل نمی‌زد؛ پس دست‌کم، این یك قلم را خوب انتخاب كنید تا بتوانید برای سال‌های بعد هم از آن استفاده كنید. طوری از پارچه سیاه استفاده كنید كه هم همه‌جا را بپوشاند و هم اسراف نكرده باشید.

بعد از اینكه داربست و برزنت را نصب كردید، با حوصله همه‌جا را اندازه بگیرد و بعد بریدن پارچه را شروع كنید؛ به این ترتیب، هم وقت‌ شما كمتر گرفته می‌شود و هم دیوارهای هیئت پر از وصله‌پینه نمی‌شود.

قشنگی پارچه سیاه به یک‌دست بودن آن است. اگر پارچه را بد برش بزنید و آنها را به هم وصله‌پینه كنید، مخاطب را شاید یاد شلوار «الیور تویست» بیندازید! همین‌طور مهم است كه وقتی محرم تمام شد و جمع‌كردن وسایل را شروع می‌كنید، حواستان باشید كه هر پارچه مال كجا بوده است؛ وگرنه سال بعد گیج می‌زنید و یكجا پارچه زیاد می‌‌آورید و یكجا كم.

اصلاً بهتر است روی پارچه‌ها شماره بزنید تا سال بعد مثل قطعات پازل آنها را به هم وصل كنید. پارچه سیاه را كه به در و دیوار نصب كردید، چند كتیبه بزرگ نیز در قسمت‌های مختلف هیئت آویزان كنید. این‌طوری هیئت بسیار شكیل‌تر می‌شود و بیشتر جلب توجه می‌كند.

امروز با وجود آنكه كتیبه‌های متعدد و رنگارنگی در بازار وجود دارد؛ ولی همان كتیبه‌های قدیمی و سیاه و سفید مثل «باز این چه شورش است...» بیشتر از كتیبه‌های رنگی به دل می‌نشیند. پرچم‌ها را هم جایی نصب كنید كه دیده شوند. یك پرچم خاص را بزنید سر در حسینیه تا علامت مشخصه هیئت شما باشد.

بعدها در جلسات ماهیانه و هفتگی هیئت هم می‌توانید از این پرچم برای نشانی استفاده كنید. سعی كنید پرچم‌هایی را بخرید كه قابلیت شست‌وشو داشته باشند و بعد از بازكردن زیاد چین و چروك نشوند.

سیستم صوتی

سیستم صوتی هم از آن دسته تجهیزاتی است كه الزامی به خرید آن ندارید؛ البته آن را امانت هم نمی‌توان گرفت؛ چون وسیله‌ای نیست كه كسی آن را در ماه محرم امانت بدهد. (خودشان لازم دارند.)

برای انتخاب سیستم صوتی می‌توانید به سراغ نیازمندی‌های روزنامه همشهری بروید یا سری به میدان جمهوری بزنید. بورس چنین تجهیزاتی آنجاست. برای اجاره سیستم صوتی لازم است، چك ضمانت بدهید و مهر هیئت را هم نشان بدهید. دیگر اینكه چه سیستمی انتخاب كنید به عهده خودتان است.

ما نمی‌توانیم به شما بگوییم، از چه سیستمی استفاده كنید؛ هم خارجی دارد و هم ایرانی؛ ولی تو رو به خدا سیستمی اجاره كنید كه هر شب خراب نشود یا دائم خش‌خش نكند. این‌طوری اعصاب مردم به هم می‌ریزد و شما هم باید به این فکر باشید كه به جای رسیدگی به سایر كارها به فكر تعمیر باندها باشید. آخر كار هم می‌بینید كه با هزینه‌ای كه بابت تعمیر كرده‌اید، می‌توانستید، یك سیستم صوتی حرفه‌ای اجاره كنید.

معمولاً برای هیئت‌ها یك جفت باند و یك دستگاه آمپلی‌فایر كفایت می‌كند. اینكه میكروفن، بی‌سیم باشد یا معمولی، دیگر به سلیقه خودتان بستگی دارد. صرف‌نظر از اینكه شما چه سیستمی اجاره می‌كنید، این چند نكته را به‌ یاد داشته باشید:

۱. همیشه یك نفر را كه به كار با میكروفن و سیستم صوتی آشناست، در كنار دستگاه بگذارید تا بتواند صدای سوت، قطع و وصل‌شدن صدا و هر جور مشكل ناگهانی دیگری را به‌سرعت برطرف كند.
۲. سیم‌های ارتباطی را از زیر فرش و موكت رد كنید تا پای كسی به آن گیر نكند و دم و دستگاه صوت بر فرق سر یك بنده خدای از همه‌جا بی‌خبر فرود نیاید. با این حال اگر اتفاقی افتاد و صدا قطع شد، اصلاً دستپاچه نشوید. مشكل را با آرامش برطرف كنید. این جور حادثه‌ها در هر هیئتی اتفاق می‌افتد.
۳. بلندگوها را در دو طرف مجلس بگذارید،‌ طوری كه صدا بپیچد؛ البته آنها را پشت سر مردم نگذارید كه گوششان كَر شود. در ضمن به فكر همسایه‌ها نیز باشید. حواستان باشد كه شما در یك منطقه مسكونی هیئت دارید؛ پس نباید با سر و صدای زیاد همسایه‌ها را اذیت كنید. كاری نكنید همسایه‌ها از اینكه به شما كمك كرده‌اند، پشیمان شوند.

سیستم گرمایی

هیئت را نمی‌توان با شوفاژ گرم كرد. از بخاری برقی هم نمی‌توان استفاده كرد، چون مصرف برقش بالاست و اصلاً كفاف جمعیت را نمی‌كند. بهترین وسیله برای این كار بخاری گازی است. در قدیم بسیاری از هیئت‌ها از بخاری نفتی استفاده می‌كردند؛ ولی این روزها كمتر هیئتی را می‌توان پیدا كرد كه در آن از بخاری نفتی استفاده شود؛ با وجود این هنگامی كه قصد خرید یا اجاره بخاری را دارید، این نكات را از یاد نبرید:‌

۱. یکی از فاکتورهای انتخاب بخاری، در نظر گرفتن متراژ هیئت یا فضایی است که می‌خواهید با بخاری گرمش کنید. برای اینکه بفهمید، عددی که به منزله میزان تولید حرارت روی بخاری نصب شده است، برای فضای شما مناسب است یا نه، می‌توانید این عدد را (که واحدش کالری است) بر عدد ۲۴ تقسیم کنید.
از طرف دیگر، متراژ هیئت را در عدد ۳ ضرب کنید. حاصل‌ضرب این دو عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یا نزدیک به آن باشد؛ برای مثال اگر متراژ فضای هیئت شما ۷۰ متر است، حاصل‌ضرب آن در ۳ می‌شود ۲۱۰.
حالا اگر بخاری‌ای که می‌خواهید بخرید ۴۸۰۰ کیلوکالری گرما تولید می‌کند، حاصل‌تقسیم این عدد بر ۲۴ می‌شود ۲۰۰ که با ۲۱۰ اختلاف چندانی ندارد؛ پس این بخاری مورد مطلوبی برای گرم‌كردن فضای هیئت شماست. اگر متراژ هیئت شما بزرگ‌تر است می‌توانید بخاری‌هایی با برچسب تولید حرارت بیشتر تهیه کنید.

۲. موقع خرید بخاری به جز توان گرمایی آن به رده مصرف انرژی آن نیز حتماً توجه كنید. اصلاح الگوی مصرف فقط مختص به امسال نیست. ثروت ملی را كه نباید بیهوده سوزاند، حتی اگر برای مجلس امام حسین (ع) باشد. رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می‌شود.
روی این برچسب، رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می‌دهند که هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، بازده خالص بخاری بیشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است. رده‌های A و B به ندرت در ایران یافت می‌شوند، پس بهتر است بخاری‌هایی با رده انرژی C,D,E,F,G تهیه کنید. در صورت استفاده از بخاری‌های گازی و پس از نصب بخاری و اطمینان از عملکرد صحیح آنها مراقب باشید که شیر فلکه گاز مخصوص دستگاه در معرض دستکاری بچه‌ها و آسیب‌های فیزیکی قرار نگیرد.

۳. داشتن سیستم ایمنی ترموکوپل که در صورت خاموش شدن بخاری، جریان گاز را به طور اتوماتیک قطع می‌کند، برای تمام تولیدکننده‌های بخاری گازی اجباری است؛ اما دقت کنید که بخاری را حتماً از فروشگاه‌های معتبر بخرید.

از اعتبار مارک بخاری و استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید. چیزی كه در بخاری‌های بدون دودكش اهمیت دارد، به‌كارگیری سیستم ایمنی ODS است. این سیستم به محض اینكه، به هر دلیل، اكسیژن محیط به ۱۸درصد و پایین‌تر برسد، جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می‌كند و تا زمانی كه تركیب هوا مناسب نشده است و روشن‌شدن بخاری خطرناك باشد، حتی برای روشن‌كردن آن‌هم اجازه نمی‌دهد.

اگر هیئت شما در یك مكان بسته برگزار می‌شود، حتماً مراقب باشید كه از چه مدل بخاری‌ای استفاده می‌كنید. درست است كه مردم برای مجلس عزاداری آمده‌اند؛ ولی مراقب باشید تا مراسم، خدای نكرده، به مجلس عزای خودشان تبدیل نشود.

۴. اگر در هیئتتان احیاناً از بخاری نفتی استفاده می‌كنید، آن را حتماً روی سینی مخصوصی قرار دهید تا در صورت نشت احتمالی نفت، محیط آلوده و آماده آتش‌گیری نشود. در ضمن از گازسوزکردن بخاری‌های نفتی و دیگر وسایل گرمازا بدون رعایت دستورات کارخانه سازنده خودداری کنید. مخزن نفت بخاری را هم در زمان روشن‌بودن بخاری پر نکنید.

همچنین در زمان استفاده از بخاری‌های نفتی تمام درها و پنجره‌ها و یا در چادری تکایا را نبندید و مسیری را برای ورود هوای تازه به محیط باز بگذارید تا اکسیژن کافی محیط تأمین شود.

مداح و سخنران

همه این وسایل را كه تهیه كردید، نوبت به آن می‌رسد كه یك مداح و روحانی را نیز به مجلس خود دعوت كنید.

هرچند بسیاری دوست دارند، برای رونق هیئتشان از مداحان و سخنرانان معروف استفاده كنند، همان‌طور كه در شروع مطلب گفتیم، نیت باید خالصانه باشد. اگر هیئت گرفته‌اید تا مداح یا سخنران معروف دعوت كنید و پُزش را بدهید، به بی‌راهه رفته‌اید. حضور فلان مداح یا سخنران معروف، شاید هیئت را شلوغ کند؛ ولی قرار نیست، بركت بیاورد.

خودتان باید دستتان بیاید چه جور جمعی دارید و چند نفرید. برای همین، دنبال مداح و سخنرانی بگردید كه به تیپ هیئت شما بخورد. در ضمن از قبل، حتماً چندین جلسه پای صحبت سخنران و مداحی مداح بنشینید تا بدانید چه وضعیتی دارد. این كار را حتماً باید خودتان كنترل كنید و نمی‌شود روی حرف بقیه حساب كرد. یادتان باشد که مهم‌ترین قسمت كار همین قسمت است.

یك مداح اعصاب خُردكن كه برای درآوردن اشك مردم هزار قصه و افسانه بی‌سند از جیبش در می‌آورد، به تنهایی می‌تواند، همه زحمات‌ شما را خنثی كند.

مداح و سخنران خوب كه انتخاب كردید، به فكر زمان‌بندی هم باشید. اینكه سخنران چه زمانی بالای منبر برود و بعد از او مداح كِی كارش را شروع كند،‌ بسیار مهم است. برای این كار یك ساعت بزرگ را طوری آویزان كنید تا کسی كه روی منبر است، به‌راحتی آن را ببینید و زمانش را تنظیم كند.

ترافیك و احتمال دیرآمدن مداح و سخنران را نیز مدنظر داشته باشید؛ پس یك مداح كمكی و البته محلی دست و پا كنید تا اگر مشكلی برای مداح اصلی پیش آمد و دیر رسید یا اصلاً نرسید، بتواند مجلس را بگرداند. خواندن قرآن یا زیارت عاشورا یا نماز مغرب و عشا، یا همه اینها با هم، می‌تواند نشانه آغاز كار رسمی هیئت باشد و بعد از آنها، سخنرانی شروع شود.

پذیرایی

پذیرایی، آخرین مرحله است؛ ولی شما از همان ابتدای كار باید معلوم كنید، چند روز می‌خواهید غذا بدهید. در قدیم بسیاری از هیئت‌ها آشپز مخصوص داشتند.

هنوز هم همین‌طور است و بسیاری از هیئت‌ها با نذرهایی كه از مردم دریافت می‌كنند، خودشان آشپزی می‌كنند؛ ولی این روزها شركت‌های بسیاری وجود دارند كه با قیمت‌های مناسب، سفارش‌های زیاد را با كیفیتی مناسب انجام می‌دهند؛ تازه اگر سفارش از سوی هیئت باشد، شاید تخفیف‌های خوبی هم بدهند؛ پس می‌توانید از همان ابتدا خیال خودتان را راحت كنید و به ‌جای تلاش برای انتخاب یك آشپز مناسب، با یك شركت قرارداد ببندید تا به این ترتیب دیگر دغدغه تهیه ظرف و ظروف را نیز نداشته باشید و از ظروف یك‌بار مصرف استفاده كنید. انتخاب در این مورد با خودتان است.
این موضوع را فراموش نكنید كه تعداد حاضران در هیئت در شب‌ها یا روزهایی كه اطعام می‌كنید، بیشتر می‌شود. حواستان باشد غذا كم نیاورید؛ چون باید بروید از سر كوچه پیتزا بخرید! به همین علت اول سوراخ و سمبه‌ها را ببندید و بعد بروید سراغ تقسیم غذا، چون اگر توی در و دیوار تكیه، حفره‌ای باشد، نمی‌توانید رفت‌و‌آمد را كنترل كنید و كنترل روند توزیع غذا از دستتان خارج می‌شود.

از این موضوع هم مطمئن شوید كه تقسیم‌كنند‌گان غذا، حرفه‌ای و دقیق عمل كنند تا به همه به یك میزان غذا برسد. هیچ‌چیز به اندازه نگاه‌های نفرات آخر، آدمی را شرمنده نمی‌‌كند.
می‌توانید از غذاهای‌ خورشتی استفاده كنید تا اگر خورشت كم آمد، ملاتش را كنترل كنید تا به همه برسد.

به فكر تهیه چای، قند، استكان و نعلبكی هم باشید. هرچه به روزهای تاسوعا و عاشورا نزدیك شوید، می‌بینید هزینه پذیرایی بالاتر می‌رود. آن‌طور كه چند نفر از مسئولان هیئت‌ها در گفت‌وگو با ما اعلام كرده‌اند، هزینه‌های برپایی هیئت در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است؛‌ پس به فكر مدیریت هزینه‌های هیئت باشید.

همه مواردی كه به آن اشاره شد، نما و شمایی كلی از برپایی یك هیئت به شما می‌دهند و نمی‌توان مدعی شد، تمام فوت‌وفن‌های لازم برای برگزاری یك هیئت را می‌توان در چند صفحه آورد.
در كنار این توضیحات به شما توصیه می‌كنیم از تجربیات و نظریات هیئت‌داران قدیمی كه الحمدالله تعدادشان در جامعه ما كم هم نیست، نهایت استفاده را ببرید.

این استفاده از تجربیات آنها می‌تواند به صورت مستقیم در قالب استفاده از سخنان آنها و یا با حضور در هیئت‌هایشان و توجه به جزئیاتی كه این هیئتی‌های باتجربه در برپایی یك هیئت مدنظر قرار داده‌اند، محقق شود.

در پایان باز هم تأكید می‌كنیم، اگر نیت شما پاك باشد و همتتان عالی، به‌طور قطع در كارتان موفق خواهید شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما