تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۰۳
۰
کد مطلب : ۱۳۱۹۹
نقش هیئت‌های مذهبی در شکوفایی روحیه حقیقت‌طلبی و تحریف‌ستیزی

هیئت و حقیقت

هیئت و حقیقت
منصور مجدالاشرافی: هیئت‌های مذهبی با دریافتی از شریعت اسلام ناب محمدی، سیره نبوی شهامت و اقتدار علوی، طهارت و پاکی و معنویت فاطمی، درایت و تدبیر مجتبوی، رشادت و ستم‌ستیزی حسینی و عنایت معصومین (ع) آموزه‌های دینی را در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و مذهبی با ایجاد پیوندی مناسب بین ارکان هیئت، برنامه‌ها و مخاطبان دنبال کردند.

حضور جمعی و بدون تکلف علاقه‌مندان به فرهنگ حسینی و توانمندی و سازماندهی عناصر اجرایی هیئت، نقش مؤثری را برای احیاء و استمرار و تبیین اهداف عاشورایی با ارائه مطالب عمیق مستند و مستدل ایجاد می‌کند و دو رکن اساسی حقیقت‌جویی و تحریف‌ستیزی از جمله مسائلی است که همواره در قالب برنامه‌های هیئت در وعظ خطابه و سخنرانی، مداحی و تعزیه و آرایه‌ها و مناسک دینی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم القاء شده است و این القاء مستمر روحیه حقیقت‌جویی و تحریف‌ستیزی، مخاطب را آماده برای تشخیص درست از نادرست و راه از چاه و انطباق آن با زمان و مکان می‌کند.

برآیند موارد فوق و انسجام و پیوند هیئت و مخاطب، نه‌تنها از ورود و نفوذ هرگونه آسیب و تحریف در بدنه فرهنگ عاشورا جلوگیری می‌کند، بلکه وحدت خوبی نیز برای تحریف‌ستیزی و آسیب‌شناسی در سطوح گوناگون جامعه ایجاد می‌کند و منشأ بسیاری از تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌شود.

نمونه بارز این هماهنگی و انطباق در چند سال اخیر حضور و نقش هیئات مذهبی از آغاز نهضت اسلامی ایران در سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی‌، حضور در هشت سال دفاع مقدس پشتیبانی و حمایت از مردم خسارت‌دیده در سوانح گوناگون و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله، ایجاد مراکز امدادی و حمایتی است که همه نشان از شناخت دقیق و آگاهانه و نگرش روزآمد و مناسب اعضای هیئت‌های مذهبی و نقش این نهاد دینی در آگاه‌سازی مخاطب و جامعه دارد.

در شماره ۵۴ ماهنامه خیمه در بخش «رجب در گذر تاریخ» ذیل مطلب تولد امام علی (ع) در آنجایی‌که به ذکر نام فرزندان آن حضرت پرداخته شده بود، به اعتماد مطلبی که در دو سایت معتبر درج شده بود، عمروعاص، یکی از فرزندان ایشان معرفی شد و نام حضرت عباس (ع) از قلم افتاده بود. ضمن عذرخواهی از خوانندگان محترم در یکی از شماره‌های آتی به مناسبت تصحیح سهو صورت گرفته و آشنایی کامل‌تر با فرزندان امام علی (ع) تحقیقی درباره این موضوع به استحضار خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما