تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۱۷
۰
کد مطلب : ۱۳۲۴۷
نگاهی به مستند «شعبده شیطان»

سوء‌استفاده شیادان از احساسات مقدس ساده‌لوحان

سوء‌استفاده شیادان از احساسات مقدس ساده‌لوحان
ساناز عرب‌خدری:دست‌اندركاران این مجموعه ۶۵ دقیقه‌ای معتقدند كه تلاش آنها در این مستند، تنها بیان قسمتی از «فتنه‌جویی‌ها» و «شبهه‌افكنی‌ها» در عصر حاضر بوده است و از بین مصاحبه‌ها و فیلم‌های گوناگون گردآوری شده، خلاصه بسیار اندكی را در این مستند به تصویر كشیده‌اند.

تهیه‌كنندگان این مستند می‌گویند که نتیجه‌ای كه از دیدن این فیلم برای عبرت‌گیرندگان حاصل می‌شود، اعتراف گمراهانی است كه به قول قرآن كریم، با سپاه شیطان به دوزخ وارد می‌شوند و با سرافكندگی می‌گویند: «وَ ما اَضلنا إلا المُجرِمُون»؛ «و ما را گمراه نكردند، جز قوم تبهكار بداندیش»
در این فیلم مستند، کسانی نشان داده می‌شوند که به درخت، گوسفند، تصویری از بقایای آب باران روی دیوار یا اشیای دیگر متمسک می‌شوند و از آنها تبرک می‌جویند. در ابتدای این مستند، صحبت‌های کسی را شاهد هستیم كه خود و همسرش را «پدر و مادر تمام ابنای بشر» می‌داند و مدعی پیامبری دوره آخرالزمان است.

در قسمتی دیگر از این مستند، توسل جستن گروه زیادی از مردم به دیواری را شاهد هستیم که ادعا می‌كنند، شبح حضرت عباس (ع) روی آن نقش بسته است. ماجرا از این قرار است كه بر اثر چكه كردن آب ناودان روی دیوار یك منزل، تصویری شبیه یك انسان روی دیوار نقش می‌بندد كه عده‌ای ساده‌لوح شایعه می‌كنند كه این تصویر مبهم مربوط به حضرت قمر بنی هاشم (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر قاسمی، امام جمعه شهر قدس كه این تصویر در منطقه وی دیده شده است، در این زمینه می‌گوید: «نیمه‌های شب چنین مطلبی را اطلاع دادند و ما هم بی‌درنگ چنین موضوعی را تكذیب كردیم. این تصویر كه روی دیواری قرار گرفته است كه پشت آن دست‌شویی و انبار بسیار كثیفی قرار دارد، فقط و فقط از چكه‌كردن آب ناودان روی دیوار ناشی می‌شود.»

در قسمت دیگری از این مستند، زنی در نزدیكی آرامگاهی دیده می‌شود كه می‌گوید که این آرامگاه مربوط به کسی به نام غیب‌ابن‌علی است و او نگهبان این آرامگاه است. این زن مدعی است چند درختِ اطراف این آرامگاه، دختران غیب‌ابن‌علی هستند. جالب اینجاست كه وی بدون اینكه خود كرامتی از این مكان و آن مرد دیده باشد، مدعی است تعداد زیادی از مردم در این مكان شفا گرفته‌اند.

گفت‌وگو با زنی كه به دلیل نقش بستن نوشته‌ای شبیه به نام محمد (ص) روی پوست گوساله‌اش مدعی بود، این حیوان نظركرده است، بررسی ادعاهای كاظمینی بروجردی كه ارتباط با امام زمان (عج) را ادعا می‌کرد، بررسی سخنان کسی كه می‌گفت، كتاب جدیدی در برابر قرآن به نام «ذلك الكتاب» آورده است و به بدعت‌هایی همچون تغییر در آیات قرآن و آزادی انتخاب زبان در نمازخواندن قائل بود و بررسی ادعای دروغین دختری كه شفا یافتن و نیابت امام حسین (ع) را مدعی بود و جمع زیادی را گمراه و زمینه سوءاستفاده شبكه‌های ماهواره‌ای ضد اسلام را فراهم كرده بود، از دیگر بخش‌های این مستند محسوب می‌شود.

یكی از شیادان در این فیلم مدعی تسخیر جن و ارتباط با عالم غیب و امام زمان (عج) بود و حتی توانسته بود یك دكتر را نیز فریب دهد. وی با القائات خود باعث شده بود، کسی منزل مسكونی خود را به ارزش ۱۵ میلیون تومان بفروشد و مبلغ هفت میلیون و ۳۲۸ هزار و ۵۶۰ تومان آن را برای جریمه گناهان خود به این زن دهد و با بقیه آن، خانه‌ای برای زندگی اجاره كند.

این زن به یكی دیگر از فریب‌خوردگان خود می‌گوید که روح پدرش سرگردان است و برای رهایی روح وی از این وضعیت باید یك میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پول بدهد. جالب اینجاست از او مقادیر زیادی جواهرات گران‌قیمت و پول نقد به‌دست آمده است.

در قسمت‌های گوناگون این مستند چند نفر از چهره‌های شاخص دینی از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، استاد حوزه و نماینده مردم تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز به بیان دیدگاه‌های خود درباره این شیادان و مریدان فریب‌خورده آنها می‌پردازند؛ از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی با انتقاد از رواج خرافات در جامعه، شیادان را عامل ترویج آن می‌داند و تصریح می‌كند: «طی سالیان اخیر، مصیبتی كه مكتب تشیع به آن مبتلا شده است، ابتلا به مدعیان دروغینی است كه از احساسات مقدس مردم سوء‌استفاده می‌کنند و برای آنكه به كام دنیایشان برسند، آنچه در توان دارند، دروغ می‌گویند.»

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز با تأكید بر ضرورت برخورد با مطالب خرافی و نادرست در جامعه اظهار می‌دارد: «هرجا میزان سواد كمتر باشد، از جمله در روستاها و حاشیه شهرها، میزان خرافات نیز بیشتر است.»

در قسمتی از این مستند نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی درباره بعضی از ادعیه و اوراد، روایتی از حضرت سجاد (ع) نقل می‌كند كه می‌فرمایند: «مردم را به این دعاها چندان امیدوار نكنید كه اگر آنها آن را انجام دادند و نشد، به ما بدبین نشوند. بسیاری از مواقع، خداوند نمی‌خواهد بدهد و یا نمی‌خواهد [بنا به مصلحت] به دست یک نفرِ خاص بدهد.»

از نكات جالب توجه در این مستند می‌توان به پوشیده بودن چهره بیشتر مدعیان دروغین و مریدان آنها و همچنین ساده‌لوحی فراوان اطرافیان آنها اشاره كرد. بسیاری از این شیادان ابتدا با ادعاهای كوچك، خود را معرفی می‌کردند؛ ولی پس از اینكه ساده‌لوحی بی‌اندازه به‌اصطلاح مریدان خود را می‌دیدند، به گسترش ادعاهای واهی خود می‌پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما