تاریخ انتشار
شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۰۷
۰
کد مطلب : ۱۳۳۱۷

ضوابط مداحی

گزارشی از اختتامیه چهارمین دوره بسیج مداحان
ضوابط مداحی
گروه هیئت:  «قاسم رضایی» مسئول آموزش و جانشین بسیج مداحان، در اختتامیه چهارمین دوره بسیج مداحان، ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان گفت: «ثبت‌نام دوره چهارم بسیج مداحان به‌صورت اینترنتی ویژه برادران و خواهران تهرانی بود. در این دوره ۳۲۸ نفر در طول دو روز ثبت‌نام کردند و پس از گزینش از ۱۸۳ نفر، ۱۴۵-۱۴۰ نفر قبول شدند.»

به گفته رضایی برای گزینش، حوزه‌های مختلف عقیدتی، تاریخی، تست صدا، احکام و ... مدنظر بوده است. کلاس‌های این دوره از اول ماه مبارک رمضان شروع شده و در نهایت با حدود ۷۰-۶۰ نفر شرکت‌کننده ثابت از برادران به پایان رسیده است. قبولی در همه دروس از جمله آداب دعا خواندن، آداب و اصول مداحی، تست صدا و ... مشروط بر موفقیت در امتحان کتبی یا شفاهی بوده است.

جانشین بسیج مداحان در اختتامیه چهارمین دوره بسیج مداحان گفت: «برای بهتر شدن این کلاس‌ها، یک هیئت علمی، متشکل از: فرمانده نیرو، حاج ‌آقا تائب شیخ‌مهدی تائب، دکتر محمدرضا سنگری یدالله بهتاش، حاج میثم سازگار حاج عباس دلجو، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی محمدحسین احمدوند، سعید حدادیان حاج‌آقا مداحی ریاست سازمان و ... انتخاب کردیم.»

در این دوره آموزش اخلاق و آداب مداحی با حاج آقا بحرینی و حاج‌ ماشاءالله عابدی، تاریخ اسلام با حاج‌آقا تائب، قرآن با آقای صیاف‌زاده و سرهنگ نیرومند، سوگنامه آل‌محمد (ص) با استاد بهتاش، شعر و ادبیات با پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی و اصول و فنون مداحی و شیوه روضه‌خوانی با قاسم رضایی بوده است.

محمدحسین احمدوند، سعید حدادیان رضا بکایی، محسن طاهری، مرتضی طاهری، میثم سازگار، حسین ندایی، تاج لنگرودی، سالاروند و برخی از استادان دانشگاه علامه‌طباطبایی از دیگر استادانی بودند که در این دوره تدریس کرده‌اند.

از جمله برنامه‌های سازمان بسیج مداحان برپایی همایش‌هایی نظیر همایش «پیوند دو حماسه» درباره دفاع مقدس و عاشوراست که با حضور «صادق آهنگران» برگزار شده است.

مسئول آموزش سازمان بسیج مداحان در ادامه توضیحاتش به برگزاری کلاس‌های احکام و علم زندگی علاوه بر سایر دروس تخصصی برای خواهران اشاره کرد این کلاس‌ها به همت واحد عترت خواهران رزمندگان اسلام در مرکز شهر تهران در چهارراه گلوبندک، موسسه مکتب حضرت زینب (س) برگزار می‌شد و به گفته رضایی عموم شرکت‌کنندگان آن، طلبه، مبلغ یا دانشجو بودند.

جانشین بسیج مداحان تصریح کرد: «به امید خدا و به پشتیبانی سازمان بسیج، دوره پنجم این کلاس‌ها را از اول ربیع‌الاول برگزار خواهیم کرد. در این دوره که برای برادران تهرانی در تهران و برای مداحان برجسته هر استان در مشهد مقدس برگزار می‌شود، سطح دروس، تخصصی‌تر می‌شود. در مجموع ۲۴۰ ساعت برای آموزش تخصصی- مقدماتی طراحی شده و بعد از این، در دوره‌های بالاتر دروسی مانند: تفسیر، علم رجال، شاعرشناسی و ... اضافه خواهد شد.»

بعد از سخنان مسئول آموزش، یدالله بهتاش که از پیرغلامان حسینی و جزو هیئت علمی بسیج مداحان است درباره اهمیت رعایت آداب و اصول مداحی سخن گفت. بهتاش تأکید کرد: «آدم ولایتی کسی است که چهار صفت داشته باشد: ۱- اهل بیت (ع) را دوست داشته باشد، ۲- در دین از آنها تبعیت کند، ۳- امر و نهی‌های اهل بیت (ع) را گوش دهد و ۴- در اخلاق و اعمال از آنها تبعیت کند.»
بعد از روضه‌خوانی حاج یدالله بهتاش و پیرغلامان حسینی جوایزی به مداحان برتر چهارمین دوره بسیج مداحان اهدا کردند. در این دوره مهدی عبداللهی با معدل ۴۱/۱۹ علی کریمی با معدل ۸۴/۱۸، صالح مالکی، محمد زوارئیان با معدل ۴۴/۱۸ و جواد سلطان‌فر با معدل ۳۴/۱۸ به ترتیب افراد اول تا پنجم آقایان و عباسی، عبدالله‌پور شکرالهی، نوش‌آبادی و حسینی نفرات اول تا پنجم خانم‌ها شدند.
مراسم اختتامیه چهارمین دوره بسیج مداحان با تقدیر از ۲ تن از استادان این دوره، آقایان محمدحسین احمدوند و بکایی و دعاخوانی حاج یدالله بهتاش پایان یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما