کد مطلب : ۱۳۵۷۶
سهم نظارت سازمان تبلیغات بر مجالس مذهبی بانوان
گفتوگو با حسام سیروس
سیروس در پاسخ به این سؤال که سهم نظارتی سازمان تبلیغات اسلامی به مجالس مذهبی بانوان چقدر است، میگوید: «بر اساس بند ۱۶، ماده ۶ اساسنامه سازمان که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، ساماندهی تشکلهای مذهبی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است که این ساماندهی درباره تشکلهای مذهبی بانوان در حال حاضر در مرحله شناسایی است و آنچه باید گفت این است که بحث نظارت و ورود به آن در مورد مجالس مذهبی بانوان هنوز انجام نشده؛ چراکه در مرحله برنامهریزی است.»
وی ادامه میدهد: «سازمان تبلیغات اسلامی به علت ظرافتهای موجود در این بخش هنوز بخشنامه مدونی تصویب نکرده؛ اما از جمله برنامههای مهمِ امسالِ سازمان این است که این موضوع را بهجد پیگیری و در ستاد ساماندهی شئول فرهنگی در مناسبتهای مذهبی طرح کند. در حال حاضر یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده، این است که در شورای هیئتهای مذهبی استانها، خانمی به عنوان عضو حضور داشته باشد؛ هم برای نظارت بر امور و هم برای ارائه نظر کارشناسی در جلسات شورا.»
سیروس همچنین بیان میکند: «این مسئله را سال گذشته ابلاغ کردیم تا همه شوراهای هیئات مذهبی از آن آگاه شوند و اقدام کنند. به محض اینکه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی در این باره تصمیمی اتخاذ کند، اقدامات لازم را انجام میدهیم.»
میپرسم، چه برنامههایی قرار است، در دستور کار قرار گیرد که معاون اداره کل تشکلهای دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در این مورد میگوید: «قرار است در این ستاد، اقدامات شناسایی تشکلها و آسیبشناسی آنها را دنبال کنیم و در نهایت راهکارهایی هم برای رفع آسیبها به این تشکلها عرضه شود؛ ضمن اینکه نشستهای تخصصی و کارگروههای متعدد هم در دستور کار است.»
در خاتمه سیروس خبر میدهد: «از آنجایی که عملکرد این واحد، نظارت بر مجالس و هیئتهای عزاداری است و مجالسی چون ختم انعام، انواع سفرههای نذری و ... هم به این بخش اختصاص دارند، نظارتی هم بر خانمهای جلسهای که با عنوان مداح و سخنران به مجالس بانوان میروند، خواهیم داشت؛ البته هنوز منتظر تصویب مصوبه هستیم.»