تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۳۷۵۵

گزارشی از برگزاری دومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی

گزارشی از برگزاری دومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی
گروه هنر: این سوگواره را پس از برگزاری اولین دوره در بخش عکس در مشهد در سطح ملی و در سه بخش فیلم، عکس و فیلمنامه برگزار کرد.

نگاه مردم به عاشورا و حماسه حسینی، عزاداری سنتی و عزاداری امروزی، روحانیت و نهضت امام حسینaاز موضوعات این سوگواره بودند.

یافتن استعدادهای نو و تقویت نگاه عكاسانه در زمینه عكاسی آیینی، ثبت دقیق و صحیح لحظه‌های عاشورایی با توجه به فرم و محتوا، ایجاد رابطه هدفمند و تأثیرگذار بین طلاب و هنرمندان عكاس، فراهم‌آوردن زمینه مناسب برای رشد و پشتیبانی طلاب در عرصه عكاسی و ترویج معارف والای عاشورایی از اهداف برگزاری این برنامه اعلام شد.

از تعداد نزدیک به ۵۵۰۰ اثر ارسال‌شده به دبیرخانه این سوگواره، ۵۲۰۵ اثر در بخش عكس از ۴۷۳ عكاس، ۲۰۰ اثر در بخش فیلم از ۱۵۳ فیلمساز و ۵۰ اثر فیلمنامه از ۳۹ فیلمنامه‌نویس بوده است.

بنابر اعلام دبیر سوگواره، پیش از داوری، تعداد ۲ هزار اثر به دلیل هم‌خوان‌نبودن با مقررات سوگواره حذف شد و در نهایت ۳۱۵۰ اثر در بخش عكس (۲۵۰۰ تك عكس و ۹۵ مجموعه عكس (شامل ۶۵۰ عكس))، ۲۰۰ اثر در بخش فیلم و ۵۰ اثر در بخش فیلمنامه به مرحله داوری راه یافتند.

سیدصادق مركبی، سیدكاظم علوی، سعید مستغاثی، حسین مهكام و مسعود زارعیان اعضای هیئت بازبینی آثار هستند كه داوری نهایی آثار انتخاب‌شده در این مرحله را ابراهیم حاتمی‌كیا، سیدرضا میركریمی و مهدی عسگرپور انجام دادند.
حسین ترابی، فرهاد توحیدی و حبیب احمدزاده داوران بخش فیلمنامه سوگواره و سیدعباس میرهاشمی، محمود عبدالحسینی، حمیدرضا گیلانی‌فر، فرامرز عامل بردبار، سیدمجتبی خاتمی داوران بخش عکس بودند.

مسعود زارعیان، دبیر دومین سوگواره سراسری لحظه‌های عاشورایی از انتخاب بهترین فیلم داستانی، مستند، فیلمنامه و انیمیشن به تشخیص هیئت داوران و نیز تجلیل از ۲ اثر در هر رشته تا سقف ۵ میلیون ریال خبر داد؛ همچنین اعلام شد، جایزه ویژه سوگواره لحظه‌های عاشورایی شامل لوح تقدیر، تندیس سوگواره و ۱۰ میلیون ریال به بهترین فیلم با موضوع «روحانیت و نهضت امام حسین (ع)» اهدا می‌شود.

اختتامیه سوگواره لحظه‌های عاشورایی، سی‌ام اردیبهشت ماه، هم‌زمان با شهادت حضرت زهرا(س)در تالار نور مشهد به کار خود پایان داد.

در این مراسم که با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، محمود عبدالحسینی، سعید مستغاثی و حسین مهکام برگزار شد، از تلاش‌های ابراهیم حاتمی‌کیا نویسنده و کارگردان سینمای کشور نیز تقدیر شد؛ همچنین بر اساس نظر هیئت داوران این سوگواره، حسین علی‌زاده، داور علایی، سهیل زندآذر به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بخش عکس را کسب کردند و از جواد عسگر اوغلی، مرتضی رفیع‌خواه، حمید سلطان‌آبادیان، علی علی‌خوان‌لو، سیدمنصور معصومی نیز تقدیر ویژه شد.

در بخش فیلمنامه از «سفرنامه عشاق از کربلا تا شام» اثر مهدی جواهرپور به عنوان بهترین تحقیق فیلم مستند و فیلمنامه «به طعم عشق» اثر مهدی قاسم‌زاده تقدیر شد. فیلمنامه «تربت» اثر اعظم وایانی هم عنوان بهترین فیلمنامه (مطابق با رویکرد سوگواره) را از آن خود کرد.

در بخش فیلم، حسین حاجی‌زاده صفار برای ساخت فیلم «راه رستگاری» و رامین راهبر برای ساخت پویانمایی «ذوالجناح» به ترتیب عنوان بهترین فیلم و بهترین پویانمایی را از آن خود کردند و از مهدی خدایی برای ساخت فیلم «فانوس آفتابی» تقدیر شد؛ همچنین هیئت داوران از فیلم «ماه بر بام» ساخته جهانی‌فر تقدیر ویژه کرد.

در بخش فیلم مستند، شهرام ابراهیمی برای ساخت مستند «نذر من به خدا نزدیک‌تر است» عنوان بهترین کارگردان مستند را از آن خود کرد.بهترین فیلم مستند هم به طور مشترک به ۲ اثر «روز پایان» ساخته نرگس آبیار و «مش ممد» ساخته عباس خسروجردی تعلق گرفت؛ همچنین هیئت داوران از فیلم «اخلع نعلیک» ساخته عقیل نواصر تقدیر ویژه کرد.

جایزه ویژه این سوگواره هم شامل لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به حسین حاجی‌زاده صفار برای مستند «راه رستگاری» درباره روحانیت و نهضت امام حسینaتعلق گرفت.

در حاشیه این سوگواره، نمایشگاه عكس «لحظه‌های عاشورایی» شامل ‌هفتاد قطعه عكس برگزیده (تك و مجموعه عكس) از هنرمندان سراسر كشور درباره عزاداری و شور حسینی مردم در ایام محرم و صفر برپا شد. عكس‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه در قالب سوگواره لحظه‌های عاشورایی در سال گذشته گردآوری شده بود.

برگزاری اردوی عكاسی، نشست تخصصی عكاسی و آیین‌های مذهبی، تشكیل كارگروه عكاسی از بین طلاب علاقه‌مند، چاپ كتاب عكس و برگزاری دومین كارگاه تخصصی فیلمنامه‌نویسی و كارگاه كارگردانی از دیگر برنامه‌های جنبی دومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما