تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۱۳۷۵۶

گزارشی از اجرای نمایش‌های مذهبی

گزارشی از اجرای نمایش‌های مذهبی
گروه هنر: نمایش‌های «سر بر سریر صبح»، «به خواب من هم بیا»، «بانوی بی‌نشان»، «ندای یاس» و «خورشید جاودان» با محوریت زندگانی و کرامات حضرت زهرا(س)در ایام فاطمیه اجرا شد.

سر بر سریر صبح

نمایش «سر بر سریر صبح» نوشته محسن میرمحمد صادقی با دراماتورژی مهدی کوشکی و کارگردانی صادق داوری‌فر در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در این نمایش سعید چنگیزیان، رضا آفتابی و مسعود رحیم‌پور بازی کردند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده بود: «حضرت علی(ع)برای گرفتن حق خود به همراه حضرت فاطمه زهرا(س)به در خانه بزرگان مدینه می‌رود تا غدیر و بیعت را تذکر دهد. ابوعبیده یکی از بزرگان شهر است که باید جواب دهد، آیا به بیعت خود وفادار است یا نه؟ او بعد از درگیری بین فرزندانش که مخالف همراهی او با حضرت علی(ع)هستند، سرانجام تصمیم می‌گیرد نماز صبح را با علی(ع)بخواند، سر تراشیده و شمشیر به کمر به همراه ۴۰ نفر دیگر با حضرت علی(ع)همراه می‌شود، اما ...»

داوری‌فر درباره «سر بر سریر صبح» گفت: «گرچه این نمایش مذهبی است، قصد روضه‌خوانی نداریم و سعی کرده‌ایم، با ایجاد تغییرات در متن، آن را برای تماشاگر جذاب‌ کنیم.»

او توضیح داد: «در این نمایش پنج صحنه داریم که آن را روایت می‌کنیم. همه بازیگران را در سه نفر ادغام کردیم و در واقع از صدا برای صحنه بهره بردیم؛ مثلاً برای نشان‌دادن سپاه از فضاسازی صوتی استفاده کردیم.»

به خواب من هم بیا


نمایش «به خواب من هم بیا» به نویسندگی بابک رفاهی و کارگردانی محمدرضا مداحیان در تالار وحدت اجرا شد.
داستان این نمایش، بازسازی‌شده نسخه تعزیه‌ای به نام «عباس هندو» است که در آن پسری از خانواده اقلیت‌، اتفاقی، اجرای مجلس تعزیه را می‌بیند و می‌خواهد که نقش عباس(ع)را در آن مجلس بازی کند؛ اما از جانب خانواده طرد می‌شود. حضرت زهرا(س)به خواب تک‌تک اعضای این خانواده می‌آید که در نهایت ضمن اینکه آن پسر، نقش عباس(ع)را می‌خواند، آن خانواده نیز مسلمان می‌شوند.

در این نمایش، اسدالله بابایی، فرهاد بشارتی، ابوالفضل فیاضی، حسین میرزاییان،‌ وحید کریمی و پژمان کاشفی، ایفای نقش کردند.

مداحیان، نمایش «به خواب من هم بیا» را نقطه عطفی در حوزه نمایش‌های مذهبی عنوان کرد و گفت: «برخلاف بیشتر نمایش‌های این حوزه، داستان این نمایش اصلاً روایت مستقیم تاریخی ندارد و به نوعی می‌توان آن را اثری تبلیغی-مذهبی دانست.»

وی درباره فرم و قالب این نمایش توضیح داد: «بیشتر نمایش‌های مذهبی‌ای که در این سال‌ها روی صحنه رفته،‌ داستان چندانی ندارد و بیشتر نقل تاریخی است؛ اما ما سعی کردیم، در این نمایش کاملاً یک تئاتر داشته باشیم که دارای ابتدا و انتهای نمایشی است و البته باید این نکته را نیز درنظر داشت، از آنجاکه این تئاتر در مناسبت مذهبی ایام فاطمیه روی صحنه می‌رود، مخاطب انتظار دارد، کار مذهبی ببیند و نباید انتظار او را بی‌پاسخ گذاشت.»

نمایش «به خواب من هم بیا» از تولیدات گروه «تراب» بود و مداحیان در این اجرا از ویدئو پروجکشن و فیلم نیز استفاده کرد.

بانوی بی‌نشان

نمایش «بانوی بی‌نشان» كاری از گروه تئاتر آیین به نویسندگی سیدحسین فدایی‌حسین و کارگردانی کوروش زارعی در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه رفت.

این نمایش روایتی از فرازهای زندگی حضرت فاطمه(س)همچون تولد، تهیه جهیزیه، ازدواج، فوت پیامبرsآتش‌زدن درب منزل و بی‌حرمتی، بیماری و مقایسه آن با زندگی
امروزی بود.

بانوی بی‌نشان با هدف خلق و تولید اندیشه و هنر دینی، همچنین گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی با موضوع تبیین ارزش‌ها و ابعاد وجودی شخصیت و مصایب حضرت صدیقه طاهره(س)شکل گرفت كه با بهره‌گیری از ابزار هنر نمایش با خلق صحنه‌هایی به بازسازی وقایع تاریخی زندگانی ایشان می‌پردازد.

این نمایش که دوازدهمین سال تولید و اجرای خود را پشت سر می‌گذاشت، با بازی كاظم نظری، علی فرحناك، محمدرضا آزاد، مجید امیری و حسن اردستانی به روی صحنه رفت.

نمایش «بانوی بی‌نشان» همچنین در شهر بندرعباس اجرا شد.

ندای یاس

نمایش «ندای یاس» كاری از گروه «منظر» به نویسندگی پریسا مشكانی و كارگردانی سیدمصطفی رضوی نیز در ایام فاطمیه در فرهنگسرای بهمن اجرا شد.
هدف از اجرای این نمایش، شناخت حضرت فاطمه زهرا اعلام و در آن سعی شد تا شخصیت ایشان و جلوه‌گاه کامل شخصیت ایشان در اخلاق و رفتار زن ایرانی نمایان شود.

بازیگران این نمایش، پریسا مشكانی، سمیه شقفی، شادی واحدی، ندا نوری، كاظم عین‌علی، ابراهیم مهدی و سعید فرد بودند.

خورشید جاودان

نمایش مذهبی دیگر ایام فاطمیه، «خورشید جاودان» نوشته و کار علیرضا غنچی بود که در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا شد.

«خورشید جاودان» داستان پدر و دختر نقالی است که از چشمه کرامات حضرت زهرا(س)نصیب برده‌اند و برای ادای احترام و عرض ارادت به ساحت حضرت زهرا(س)نقل امروزشان را به روایت آینده، ماجرای اهدای گردنبند مطهر حضرت فاطمه(س)به آن پیرمرد سائل، اختصاص می‌دهند.

علیرضا غنچی درباره «خورشید جاودان» گفت: «از آنجا که ما شیعیان عمیقاً باور داریم که اهل بیت(ع)همواره زنده و سرچشمه لطف و محبت خداوند به بندگان هستند، در این نمایش نسبت به امروز و دیروز چنین رویکردی داریم.» در این نمایش امیر آتشانی و مهسا هراتی بازی کردند.

مركز هنرهای نمایشی با هدف ارج‌نهادن به آثار فاخر مذهبی ضمن اهدای تقدیرنامه‌ مكتوب به پنج نمایش از اجرای آنها حمایت معنوی كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما