تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۵۱۳

شورای هیئت‌هاي مذهبی يگانه مرجع رسمی ساماندهی و تصمیم‌گیری است

گفت‌وگو با دکتر جوادی، دبیر شورای هیئت‌هاي مذهبی
شورای هیئت‌هاي مذهبی يگانه مرجع رسمی ساماندهی و تصمیم‌گیری است
جامعه: شکل‌گیری جامعة ایمانی مشعر را چگونه ارزیابی مي‌کنید؟
طبق دستور مقام معظم رهبري در آيين‌نامة هيئت‌هاي مذهبي کشور مشخص شده که ساماندهي شوراي هيئت‌هاي مذهبي کشور بايد در بستر هيئت‌هاي مردم‌نهاد انجام گيرد و اين وظيفه در سه سطح شهرستان، استان و کشور به عهدة شوراي هيئت‌هاي مذهبي گذاشته شده است.

شوراي هيئت‌هاي مذهبي هم در بطن سازمان تبليغات در حال انجام وظيفه مي‌باشد و داراي آيين‌نامه‌ است. در اين وضعيت هر مجموعه‌اي که بخواهد براي هيئت‌ها تصميم‌گيري کند، بايد در اين قالب فعاليت کند و خارج از آن کارش رسميت ندارد.

نکتة ديگر اينکه مجموعه‌هايي مي‌خواهند به ما مشاوره بدهند، براي اينکه کار پخته‌تر عرضه شود که ما بسيار استقبال مي‌کنيم؛ اما به لحاظ جايگاهي هيچ‌کس نمي‌تواند در مجموعة ساماندهي هيئت‌هاي مذهبي ورود کند.

براي ساماندهي و شناسنامه‌دارکردن هيئت‌هاي مذهبي فقط و فقط شوراي هيئت‌هاي مذهبي وظيفه دارد؛ نه ديگري.

مجموعه‌هايي هم هستند که به صورت جزيره‌اي کار مي‌کنند. ما هم مخالف آنها نيستيم؛ ولي آنها هم تعريف دارند؛ مثلاً اساسنامه به هيئت رزمندگان که شامل تعدادي از هيئت‌هاي خاص در سراسر کشور است، اجازة تصميم‌گيري مي‌دهد؛ نه اينکه قابليت‌هاي بالفعل و بالقوة آن مجموعه، چنين شرايطي را فراهم ‌کند.

مجموعه‌هاي ديگري هم هستند که مي‌خواهند تصميم بگيرند؛ مثلاً هفتة پيش در وزارت کشور با حضور سردار افشار جلسه‌اي بود با شرکت هيئت رزمندگان، جامعة وعاظ و مجموعة مداحان که بخشي از مجموعه‌هاي فرهنگي بي‌اطلاع از وظايف شورا و فعاليت‌هاي شوراي هيئت‌هاي مذهبي هستند! براي همين هرکس ممکن است که در تصور خود به اين اعتقاد برسد که براي هيئت‌هاي مذهبي ديگر تصميم بگيرد!

تا چه حد شکل‌گیری چنین مجموعه‌اي، ناشی از عملکرد شوای هیئت‌هاي مذهبی بوده است؟
شوراي هيئت‌هاي مذهبي تازه شکل گرفته و هنوز کاري انجام نشده است که بخواهد ارزيابي شود؛ يعني از دي‌ماه سال ۱۳۸۵ اين مجموعه منسجم و داراي هيئت رئيسه شده است.

تاکنون کارهاي تشکلي را تدوين کرده‌ايم. هنوز چيزي مشخص نشده؛ ضمن اينکه بودجه‌هاي بسياري بايد در اين زمينه صرف شود؛ به هر حال شوراي هيئت‌هاي مذهبي همکاري و تعامل دوستان را در اين مجموعه به گرمي پذيراست؛ ولي ساماندهي و نظارت و طرح راهکار با مجموعة شوراي هيئت‌هاي مذهبي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما