تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۶۰۴

ذكر اهل بيت (ع) با لهجة مسيحي

محمدرضا زائری
امام موسى صدر را در مجلس بزرگداشت «جورج جرداق»
امام موسى صدر را در مجلس بزرگداشت «جورج جرداق»
فرهنگ-اندیشه: دربارة تجربة منحصربه‌فرد و خاص امام موسى صدر در عرصة بين‌المللى بسيار گفته و نوشته‌اند. گرچه هنوز حق اين مطلب ادا نشده و ناگفته بسيار است، شايد بتوان اين تجربه را در اين نكته خلاصه كرد كه هيچ‌يک از عالمان ديني و روحانيان شيعي و مسلمان در دوران معاصر (پس از تجربة سيدجمال‌الدين اسدآبادي در قرن پيش) چنين توفيقي در عرصة بين‌الملل و بين مذاهب و اديان به دست نياورد.

اهميت موضوع از آنجاست كه اين فرزند برومند حوزه و زادة بيت مرجعيتي چندصد ساله، نه از جايگاه يك روشنفكر يا مصلح سياسي و اجتماعي، بلكه از موضع يك عالم ديني و فقيه و مجتهد حوزوي، قم را به مقصد لبنان ترك كرد و پس از آن در كشورهاي مختلف و جوامع گوناگون به عرضه و معرفي تفكر و معارف شيعي در قالب روزگار نو و به صورتي روشن و كارآمد مشغول شد.

يكي از مهم‌ترين ابعاد كار بزرگ آن عالم بزرگ معرفي مكتب اهل بيت (ع) و روح حركت سيدالشهدا (ع) و حقيقت واقعة كربلا براي كساني بود كه از نزديك با آن آشنا نبودند و به زبان و بيان متفاوتي براي درك و فهم اين حقايق نياز داشتند.

گذشته از برخي گفتارهاي پرشور عاشورايي امام صدر كه در كتاب جديد «سائرون في موكب الحسين» منتشر شده، خاطرات و نوشته‌هاي پراكنده از اين ديدگاه گسترده و وسيع حكايت مي‌كند و نشان مي‌دهد كه او در پي عرضة آن مفاهيم ناب براي مخاطبان عام از هر مذهب و دين و زبان و لهجه‌اي بود.

از اين بالاتر او در ادامة حركت بزرگ علامه سيدعبدالحسين شرف‌الدين كوشيد تا اين حقايق را از زبان و قلم نويسندگان و شاعران و متفکران غير مسلمان منتشر سازد و با تشويق و ترغيب آنان خيمة ياد و ذكر اهل بيت (ع) را در مناطق و محيط‌هايي تازه و متفاوت برپا كرد.

گاه با شور و حرارت بر كتاب‌هاي «سليمان كتاني» مقدمه مي‌نوشت يا به هر بهانه‌اي احوالي از او مي‌پرسيد و گاه با وجود مشغلة فراوان ساعت‌ها «بولس سلامه» شاعر بزرگ مسيحي لبنان و صاحب ديوان مشهور «عيد الغدير» را همراهي مي‌كرد.

به همين منظور به برپايي مراسم تكريم و بزرگداشت اين نويسندگان و شاعران نيز همت مي‌گماشت (مانند مجلسي كه در بزرگداشت بولس سلامه برپا شد) و بدين ترتيب ضمن تشويق آنان، ديگران را به چنين اهتماماتي ترغيب مي‌کرد.

عكس منتشرنشدة بالا -كه آن را از استاد جورج جرداق به امانت گرفته‌ام- امام موسى صدر را در مجلس بزرگداشت «جورج جرداق» نويسنده و شاعر نامدار عرب و صاحب شاهكار مشهور «امام علي، صداي عدالت انساني» نشان مي‌دهد. اين بزرگداشت در محل مجلس اسلامي شيعه و با حضور چهره‌هاي برجستة فرهنگي و اجتماعي لبنان برگزار شد و در تصوير، عمر ابوريشه، شاعر سوري (نفر اول از راست) و بولس سلامه (نفر دوم از راست) ديده مي‌شوند.
آثار اين توجه و دغدغة امام صدر امروز در لبنان و جهان ديده مي‌شود. انقلاب اسلامي كه روح آن حماسة حسيني و حزب‌الله كه درون‌مايه‌اش نهضت كربلاست، با اين‌گونه آثار در ميان بسياري مردم غيرمسلمان قابل درک هستند و حقيقت قيام بزرگ امام خميني (ره)‌ كه از مفاهيم عميق معارف شيعي چون فداكاري و عدالت و شهادت و ايثار سرچشمه مي‌گيرد، با اين زبان بهتر فهميده مي‌شود.

سال‌ها از پنهان‌شدن امام صدر به دست رژيم جنايتكار ليبي مي‌گذرد؛ اما هر روز آثار تلاش‌هاي بي‌وقفه و شبانه‌روزي آن بزرگوار بيشتر به چشم مي‌آيد.

گسترش ياد و نام اهل بيت (ع) به زبان‌ها و لهجه‌هاي تازه و متفاوت در فضاهاي تازه و نو، يكي از بركات و آثار آن تلاش‌هاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما