تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۹۴۵

پرچم سبز ولاء

علی گنج‌کریمی *
پرچم سبز ولاء
فرهنگ: در گرماي تابستان ۱۳۸۴ وقتي هنوز يک فصل تا محرم و صفر فاصله داشتيم در روز معارفه‌ام در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان کرمان جناب آقاي زارع مدير محترم سابق کانون استان پرچم سبزي را که ۱۲ سال بر دوش داشت به دست من سپرد. گويي همة کانون يک طرف و اين پرچم و اين حرکت حسيني در کانون يک طرف و اينک تقريباً يقين دارم که هر کس ديگري نيز در اين جايگاه خدمتگزاري قرار بگيرد کافي است جرعه‌اي در يکي از محافل عاشورايي در محضر معارف عميق عاشورايي در کنار نفس‌هاي پاک کودکان و نوجوانان بنوشد تا توان خود را مصروف اين مهم نمايد که سال ديگر چه کنم تا بر شکوه و غناي اين مراسم و به تعداد استفاده‌کنندگان از اين معارف بيفزايد.

خاصه اينکه از سال ۱۳۷۹ با پذيرش، حضور و همراهي دکتر محمدرضا سنگري به عنوان پژوهشگري آگاه که تکنيک ارتباط مؤثر با کودکان و نوجوانان را به شايستگي مي‌شناسد و با تحريف‌ها و خرافا‌ت اين حوزه به خوبي آشناست و الگويي علمي و عملي با نظم و سخت‌کوشي مثال‌زدني انگيزة برگزارکنندگان را مضاعف ساخته است.

در سال جاري چهاردهمين همايش، ابعاد گسترده‌تري پيدا کرد. همة مربيان فرهنگي استان و کارشناسان آموزش ابتدايي آموزش و پرورش به عنوان متوليان اصلي جهت‌دهندة دانش‌آموزان به سمت فعاليت‌هاي ديني ميهمان محافل فرهنگي همايش بودند، همچنين در جمع ۳۱۳ نفره برگزيدگان همايش، اساتيد فرهيخته‌اي در حوزة تجسمي، شعر و ادب و داستان‌نويسي کودک و نوجوان همراه شدند و ضمن نقد و بررسي آثار خلق‌شده به بيان تجارب و ديدگاه‌هاي خويش در حوزة ادبيات و هنر ديني و گام برداشتن در اين مسير پرداختند.

اينک آنچه مهم است برنامه‌ريزي دقيق‌تر و گسترده‌تر براي پانزدهمين همايش آفرينش‌هاي عاشورايي است؛ اگر در تشکيلات کانون براي مبحث آفرينش‌هاي عاشورايي جايگاه خاص و ويژه‌اي با راه‌اندازي يک دبيرخانة دائمي در پايتخت براي کل کشور يا مجوز آن در استان کرمان که پيشينة لازم را دارد در نظر گرفته شود و رديف اعتباري مشخص و دائمي در بودجة جاري يا موافقت‌نامه‌هاي استاني لحاظ شود مي‌توانيم با يک تقويم زمان‌بندي مشخص هر ساله در يک ايام خاص نسبت به ارسال فراخوان و ... اقدام کنيم و در کوتاه‌ترين زمان ممکن به سمت بين‌المللي شدن همايش گام برداريم. بي‌شک از دل چنين همايشي مردان و زنان بزرگي با بينش صحيح و واقف به نقش وسيع واقعة عاشورا و زواياي مختلف آن در هيئت ديني جوامع مسلمان بارمي‌آيند که بهترين ياوران اسلام نابي که عاشورا براي زنده ماندنش خلق شد قد علم خواهند کرد ... .

در نهايت از مجلة خوب و وزين «خيمه» براي همة خوبي‌هايش که جذابيت مطالبش را از حقانيت مباحثش دارد تشکر مي‌کنم که گوشه‌چشمي به اين حرکت زلال فرهنگي که به عشق آقا ابا عبدالله الحسين (ع) در کوير شکل گرفته و ادامه دارد انداخته است.

*مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما