تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۵۳۰۳

فراکسیون عتبات عالیات در کميسیون فرهنگی مجلس تشکیل شد

فراکسیون عتبات عالیات در کميسیون فرهنگی مجلس تشکیل شد
جامعه: سفر به عتبات عالیات از آن سفرهایی است که همیشه پر بوده از سختی و فراز و نشیب. چه آن قدیم‌‌هاي دور که کاروان‌‌هاي ایرانیان با شتر به زیارت عتبات عالیات مي‌رفتند و در بسیاری مواقع تعمه راهزنان مي‌شدند، چه زمانی که صدام حسین بر صندلی ریاست جمهوری عراق تکیه زده بود و مانع سفر ایرانیان به کربلا مي‌شد و چه این روزها که اگرچه جمهوری اسلامی عراق داعیه‌دار روابط دیپلماتیک مثبت با ایران است؛ اما زائران ایرانی هنوز مورد آزار و اذیت و گاه توهین‌هايي قرار می‌گیرند.

اما قصه این‌بار با قصه‌‌هاي قبل کمی فرق دارد. هدایتخواه نمایندة مجلس معتقد است که بیشترین مشکل زائران ایرانی در مرزهای عراق است، همانجا که نظامیان آمریکایی به بهانة حفاظت از مرزها از زائران ایرانی انگشت‌نگاری می‌کند و آنها را در صف‌‌هاي طولانی معطل می‌کنند و زائران ایرانی برای ردشدن از مرز باید هزار جور استنطاق را جواب پس بدهند. در مرز عراق امکانات کافی با توجه به حجم زائران ایرانی وجود ندارد و از سویی برخی رفتارهای نامناسب و نسنجیده هم با زیاران ایرانی صورت می‌گیرد.

نیک روش، معاون ادارة حج و زیارت استان ایلام هم برخورد ناشایست با زائران ایرانی را در مرزها محسوس می‌داند.
او می‌گوید: «زائران ایرانی در مرز بین المللی مهران معطل نمی‌شوند؛ اما در ورودی عراق به بهانه‌هایی نظیر خرابی کامپیوتر معطل می‌شوند.»

اما این تنها مشکل زائران ایرانی عتبات عالیات نیست. کمبود امکانات بهداشتی بین راهی، امکانات رفاهی محدود هتل‌ها، کمبود محتواهای فرهنگی و زیارتی، برخی بی‌برنامه‌گی‌ها در طول سفر و مشکلات امنیتی از جمله حملات انتحاری و... از جمله مشکلات زائران عتبات عالیات و گاه سوریه است که با وجود وعده‌های پی‌در‌پی نهادهای اجرایی و نظارتی ذی‌ربط برای بررسی و حل مشکلات، همچنان به قوت خود باقی است.

نه‌فقط شیعیان مشتاق ایرانی با همة توهین‌ها و آزار‌ها و مخاطرات حاضر نیستند، از این سفر دست بکشند که سیاستگذاران و مسئولان فرهنگی و اجرایی کشور هم از لغو این سفر‌ها و یا کاهش زائران ابا داشتند و حتی گاه وعدة افزایش فرستادن زائران به این کشور هم به رسانه‌ها مي‌رسد.

تا آنجا که هر از چند گاهی حتی خبر از افزایش فرستادن زائران یا بازگشایی مرزهای جدید
برای ورود زائران بیشتری به کشور عراق هم به گوش مي‌رسد؛ اما بعد از سفر کميسیون فرهنگی مجلس و فرستاندن گروه‌هایی از رؤسای سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات از همان راهی که همه زائران مي‌روند و مشاهدة مشکلاتی که برای زائران عتبات عالیات پیش مي‌آید، تجدیدنظر‌هايي در این امر صورت گرفته است.

مجلس شورای اسلامی فراکسیونی با نام فراکسیون عتبات عالیات تشکیل داده است تا در آن به مشکلات زائران ایرانی عتبات عالیات رسیدگی شود.

در اطلاعیة این فراکسیون که رضا آشتیانی منتشر کرده است، آمده:
«اهميت عراق به لحاظ وجود معصومين سلام الله عليهم اجمعين و عتبات عاليات بر احدی پوشيده نيست. در كنار ملت بزرگ ايران، نمايندگان مجلس تصميم گرفتند برای تعميق تعاملات فرهنگی، سياسی و اجتماعی مردم ايران و عراق و استفاده از ظرفيت‌های مردمی و حكومتی در بازسازی عتبات عاليات و بقاع متبركه ائمة اطهار و كمك به مديريت ميدانی فعال در عراق، فراكسيونی با عنوان «فراكسيون عتبات عاليات» را تشكيل دهند.

مجلس به عنوان نمايندة مردم شريف ايران ظرفيتی است كه می‌تواند در كمك به بازسازی عتبات و به عنوان حلقة واصل نهادهای مردمی و حكومتی تلاش‌های مؤثری داشته باشد.

اميدواريم كلية آحاد مردم بزرگوار، نمايندگان محترم مجلس، دولت محترم، علمای بلاد، مراجع تقليد و كلية دلسوزانی كه دغدغة بازسازی عتبات عاليات و توسعة تعاملات فرهنگی ملت‌های مسلمان را دارند، ما را از ارشادات خود محروم نسازند.»

اما اولین گامی که این فراکسیو ن تازه تأسيس برداشته است، پیشنهاد لغو یا کاهش گسترة فرستادن زائران به عتبات عالیات است؛ پیشنهادی که هنوز شورای عالی امنیت ملی آن را تأیید نکرده است. اگرچه این همان سیاستی بود که سازمان حج و زیارت هم با افت و خیزهایی پی مي‌گرفت. تا آنجا که هر از چند گاهی از تعداد زائران عتبات عالیات کم شده تا طرف عراقی مجبور به بهبود خدمات به زائران شود.

چندی پیش معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفته است که کاهش فرستادن زائران به عتبات در بهبود کیفیت خدمات مؤثر بوده است.

او تأکيد کرده بود: «کاهش ظرفیت فرستادن زائران به عتبات عالیات تا زمانی که عراقی‌ها خدمات خود را افزایش ندهند، همچنان ادامه خواهد داشت.»

حسین اکبری با بیان این مطلب افزوده بود که ثبت نام متمرکز از متقاضیان برای فرستادن
به عتبات عالیات دیگر انجام نمي‌شود و فقط کساني که در گذشته ثبت نام کرده‌اند فرستاده خواهند شد.
بر اساس آمار سازمان حج در گذشته روزانه سه هزار نفر از مردم کشورمان از طریق مرزهای مختلف به عتبات عالیات فرستاده می‌شدند که در حال حاضر تعداد زائران فرستاده‌شده به کمتر از یک سوم قبل رسیده است.

از سویی علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در صدد افزایش تعداد زائران عتبات عالیات است گفته است: «بر اساس توافقنامه میان ایران و عراق، ایران می‌تواند ماهانه پنج هزار زائر به عتبات عالیات بفرستد؛ ولی به دلیل نامناسب بودن اماکن اقامتی و رفاهی فرستادن زائران تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.»

وی گفت: «ایران در صورت بهبود تسهیلات رفاهی و اقامتی در شهرهای کربلا، کاظمین و سامرا اقدام به افزایش تعداد زائران عتبات عالیات می‌کند.»

لیالی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران مي‌تواند در تسریع ساخت و افزایش کیفیت مراکز اقامتی شهرهای زیارتی عراق تاثیر گذار باشد گفت: «سازمان حج و زیارت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران ایرانی را دعوت به ساخت هتل و مراکز تفریحی و اقامتی در شهرهای زیارتی عراق می‌کند.»

این در حالی است که کشور عراق مجازات‌های سختی را هم برای زائران غیرقانونی ایرانی عتبات عالیات در نظر گرفته است؛ تا آنجا که تا کنون ۲۰۰ زائر ایرانی که به صورت غیرقانونی به عراق وارد شده‌اند، در زندان‌های عراق به سر می‌برند.

اگرچه معاون کنسولی و پارلمانی امور ایرانیان وزارت امور خارجه بازداشت طولانی مدت زائران عتبات عالیات را به دور از انصاف دانسته است؛ اما این زائران همچنان در حبس به سر می‌برند.
به گفتة قشقاوی ایران فقط اعمال مجازات‌های مشابه برای اتباع کشور عراق در مورد ورود غیر مجاز به کشور را در نظر گرفته است.
اینها در حالی است که روزانه حداقل سه هزار زائر ایرانی از مرزهای زمینی ایران به عراق می‌روند و بودجة زیادی را وارد این کشور می‌کنند و به جز این ایران در قالب ستادی با عنوان ستاد بازسازی عتبات عالیات تا کنون ۱۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی عتبات عالیات هزینه کرده است.

عراق و سوریه دو کشور شیعه‌نشین هستند که روابط سیاسی حسنه‌ای با ایران دارند و انتظار می‌رود شأن و کرامت زائران ایرانی را با پی‌گیری و جدیت بیشتری حفظ کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما