تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۵۳۰۴

به نام زیارت به کام سیاست

به نام زیارت به کام سیاست
جامعه: مجلس ۱۴ کميسیون دارد و هرکدام از این کميسیون‌ها ده‌ها و صدها فراکسیون را در دل خود تشکیل داده‌اند تا به صورت تخصصی و جزئی به همة امور کشور نظارت کنند.

یکی از همین فراکسیون‌ها هم که از دل گپ و گفت‌های نماینده‌های کيمسیون فرهنگی در آمده است، فراکسیون عتبات عالیات است؛ فراکسیونی که قرار است به بررسی مشکلات زائران ایرانی عتبات عالیات بپردازد.

به سراغ علی طاهری رفتیم تا از او دربارة اهداف و برنامه‌‌هاي این فراکسیون گفت‌وگو کنیم؛ اما او حتی مطمئن نبود که آیا عضو این فراکسیون هست یا نه!

علی طاهری با اشاره به تعداد زیاد فراکسیون‌‌هاي تشکیل شده در کميسيون فرهنگی گفت: «احتمالاً من در این فراکسیون عضو هستم.»

او با اشاره به گروهی از نمایندگان کميسيون فرهنگی و امنیت ملی که برای بررسی وضعیت زائران ایرانی در عتبات عالیت به عراق سفر کردند گفت: «کميسيون فرهنگی مجدانه در پی بررسی وضعیت زائران ایرانی در عراق بوده و هست و تشکیل چنین کميسيونی هم برای ارتقاي خدمات‌رسانی به زائران ایرانی و دفاع از شأن وکرامت آنهاست.»

طاهری ادامه می‌دهد که کميسيون فرهنگی پس از بازگشت نمايندگان فرستادة خود از عراق گزارش مبسوطی از مشکلات زائران ایرانی در عراق را تنظیم کرد و جلساتی را با مسئولان مربوط ترتیب داد.

او با اشاره به اینکه نتیجة این جلسات امیدوارکننده بوده است، گفت: «کميسيون فرهنگی به پی‌گیری‌های خود برای رسیدگی به وضعیت زائران تا حل مشکلات آنها ادامه خواهد داد.»

او مهم‌ترین مشکل زائران ایرانی در عراق را مشکلات امنیتی و معطلی‌ها و گاه بی‌احترامی‌‌هاي مأموران عنوان کرد و دلیل همة اینها را بی‌ثباتی در وضعیت سیاسی عراق دانست.

این نمایندة مجلس با اشاره به اینکه هنوز چند ماهی بیشتر از انتخابات عراق نگذشته است، این موضوع را یکی از دلایل مهم بی‌ثباتی در عراق معرفی کرد.

اما او حضور اشغالگران در عراق را هم عامل دیگری برای فشار بر زائران ایرانی مي‌داند. آمریکایی‌هايي که به بهانة مقابله با بمب‌‌هاي هسته‌اي وارد عراق شدند و دیکتاتوری صدام حسین را سرنگون کردند؛ اما با وجود مخالفت‌‌هاي اوباما رئیس جمهوری آمریکا همچنان در عراق جا خوش کرده‌اند. این گروه از نظامیان آمریکایی به زائران ایرانی به دیده تردید مي‌نگرند و به بهانة مسائل امنیتی معطلی‌ها و مزاحمت‌هايي را برای زائران ایرانی به‌ويژه بر سر مرزها به وجود می‌آورند.

اما طاهری راه چاره برای همه این مشکلات و معطلی‌ها را زمان مي‌داند. او می‌گوید: «من معتقدم زمان همة مشکلات در عراق را حل می‌کند.»

او در ادامه از پیشنهاد کميسيون فرهنگی مبنی بر تقلیل حضور زائران ایران در عراق هم دفاع می‌کند و می‌گوید: «اگر مدتی رفت و آمد زائران ایرانی به عراق تقلیل پیدا کند، مسئولان عراقی مجبور مي‌شوند به زائران ایرانی توجه بیشتری نشان دهند.»

طاهری با اشاره به اینکه در آمد اقتصادی عراق وابستگی زیادی به حضور زائران ایرانی در عراق دارد تأکيد می‌کند این کاهش اعزام‌ها بادی با تدابیر ویژهای صورت بگیرد تا طرف عراقی فقط تحت فشار قرار بگیرد تا شأن و کرامت زائران ایرانی را به رسمیت بشناسد و اصلاً نباید به قطع روابط ایران و عراق منجر شود.»

اما علی طاهری معتقد است باید همة نهاد‌‌هاي مرتبط تصمیمی جامع با کمترين ضرر و زیان برای زائران ایرانی و روابط دیپلماتیک بگیرند؛ تصمیمي که به گفتة او از دست مجلس شورای اسلامی خارج است.

او با اشاره به مرزهای جدیدی که توان انتقال زائران ایرانی به عراق را دارد می‌گوید: «این مرزهای جدید هم باید با تکیه بر تدابیر نظام بازگشایی شود و باید همة منافع سیاسی و فرهنگی یاران در فرستادن یا نفرستادن زائران به عتبات عالیات بررسی شود.

او در پاسخ به اینکه در صورت عملیاتی‌‌شدن چنین تصمیمی چه واکنشي از سوی شهروندان ایرانی مشتاق برای زیارت عتبات عالیات پیش‌بینی شده است، می‌گوید: «مي‌دانیم که در صورت اجراکردن چنین تصمیمی ممکن است سفرهای قاچاق به عتبات عالیات گسترش پیدا کند؛ اما باید با اطلاع‌رسانی صحیح به زائران ایرانی و ارائة هشدارهایی مانند اینکه تا کنون چه تعداد ایرانی به علت سفر قاچاق به عراق در زندان‌‌هاي این کشور به سر می‌برند مردم را نیز با خود همراه کنیم.»

او تأکيد می‌کند که این تصمیم به منظور منافع زائران حرم مطهر حسینی و علوی گرفته شده است و در صورت تأیید از سوی شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهاد‌‌هاي مسئول نفع کامل زائران را به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر ۲۵۵ زائر ایرانی به علت ورود غیر قانونی به عراق در زندان‌‌هاي این کشور به سر می‌برند و دولت عراق هم براي آزادکردن این گروه با مسئولان ایرانی همکاری نمی‌کند.

‌‌‌بر اساس قوانین عراق، ورود غیرقانونی به این كشور احكام سنگین زندان را به دنبال دارد و برخی از هم‌وطنان ‌بدون اطلاع از این موضوع به منظور زیارت اتباع متبركه به صورت غیرقانونی وارد عراق شده و با برخورد و ‌بازداشت از سوی پلیس عراق روبه‌رو می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما