تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ ساعت ۱۱:۰۴
۰
کد مطلب : ۸۴۲۰

محمد علي شيرخاني (ستايشگر)

شماره دوم ماهنامه خیمه - صفر1424 - اسفند 1381

ـ «محمّد علي شيرخاني» معروف به «ستايشگر» در سال 1310 هـ . ش در كرمان متولّد شد. 6 يا 7 سالش بود كه به همراه پدر و مادرش به قم هجرت نمود و تا به حال كه بيش از هفتاد سال از زندگي پربركتش مي‌گذرد، در قم روزگار مي‌گذراند.

خود او درباره‌ي زمان آغاز مدّاحي و دليل گرايش او به اين امر مي‌گويد: «حدوداً 20 ساله بودم و متأهل، كه براي يك سفر زيارتي به مشهد رفتم. در آنجا به همراه يكي از دوستان به يك هيأت رفتيم؛ آنروز همه در هيأت از حضرت مسلم خواندند، مجلس با صفايي بود و مرا تحت تأثير قرار داد. همانجا بود كه مصمّم شدم كه شروع به مداحي اهل‌بيت كنم.

وقتي به قم برگشتم، به همراه چند تن از دوستان ديگر، خدمت استادالمادحين مرحوم «حاج ملّا حسين مولوي» رسيديم و از ايشان خواهش كرديم كه جلسه‌اي را ترتيب دهند تا بتوانيم در خدمت ايشان، تلمّذ كنيم. ايشان در بدو امر نمي‌پذيرفت، اما وقتي كه شور و شوق ما را به اين كار، و عشق ما را به اهل‌بيت عليهم‌السلام ديد، قبول فرمود. خوب است بدانيد كه من تا به حال استادي به كمال ايشان نديده‌ام و نيافته‌ام».

اين جلسه‌ي مداحي، در واقع اولين جلسه‌ي مداحي بود كه در قم تأسيس مي‌شد، كه هنوز هم جمعه‌شبها به مديريت خودِ آقاي ستايشگر ادامه دارد. اين جلسه، در واقع در كنار جلسه شب‌هاي سه‌شنبه‌ي ايشان است كه از سال‌ها پيش تشكيل شده و به قوّت و منظم برپا مي‌شود.

آقاي ستايشگر، عَروُض و تجويد و تفسير را در محضر مرحوم مولوي فرا گرفت و به اين مقدار بسنده نكرد و سنّت حسنه‌ي همنشيني با علما را از استاد خود، مرحوم مولوي فرا گرفت و بيش از 35 سال در زمينه‌ي اخلاق و حديث، از محضر بزرگاني چون: مرحوم حضرت آيت‌الله احمدي ميانجي و مرحوم حضرت آيت‌الله حاج سيد مهدي روحاني فيض برد.

انساني اهل علم و عمل و مصداق بارز «يبيتون لربّهم سجّداً و قياماً». وقتي درباره‌ي ويژگي‌هاي او با دوستان و خواص صحبت كرديم، همگي باتفاق، ويژگي مهم او را پيگيري امور فقرا و رسيدگي به يتيمان بيان مي‌كردند.

از ويژگي‌هاي ايشان در مداحي مي‌توان به دقّت و تأمّل بالا در امر انتخاب شعر خوب و استفاده از احاديث و روايات و قرآن در مديحه‌سرايي اشاره نمود؛ اگر چه برخي از جوانان اين دقت نظر ايشان در شعر و ادبيات، را برنمي‌تابند و تحمل نمي‌كنند و گاه با وجود تذكرات بسيار ايشان، از شعرهاي بي‌اساس و پايه‌اي را استفاده مي‌نمايند. ستايشگر دل پردردي از چنين جواناني دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما