تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ ساعت ۱۱:۰۷
۰
کد مطلب : ۸۴۲۸

راه‌هاي به دست آوردن يك شعر تحفه و ناب!

شماره دوم ماهنامه خیمه - صفر1424 - اسفند 1381

برای یافتن شعرهای تاپ این شیوه ها را امتحان کنید:

مداحان عزيز!

مي‌دانيد كه مهم‌ترين خرج كارهاي شما در مداحي ـ براي جلب نظر مستمعان خود ـ علي‌الخصوص جوانان پرشور و احساساتي ـ يكي داشتن روضه‌هاي ناب و آتشين است، يكي هم شعر خوب و جديد... اين مورد آخري ـ يعني شعر ـ خيلي خيلي مهم و اثرگذار است؛ بنابراين پيشنهاد ما به شما اين است كه براي يافتن شعرهاي «تاپ»! اين شيوه‌ها را امتحان كنيد:

1ـ بعضي همكاران شما ـ كه تعدادشان خيلي خيلي معدود و انگشت‌شمار و كم است ـ خيلي خسيس تشريف دارند و شعرهاي خوب را براي فقط خودشان مي‌خواهند از اين جهت براي كم‌تجربه‌ها بهترين راه اين است كه به هر ترتيبي شده در هنگام خوانده شدن شعر توسط آن مداح، شعر را ـ حتي شده در تاريكي! ـ بنويسيد. مطمئناً جبران مافات مي‌شود.

2ـ به شما عزيزاني كه به خود سختي مي‌دهيد و روضه‌هاي ناب و جديد را از نوارها مي‌شنويد و ياد مي‌گيريد، پيشنهاد مي‌كنيم قدر شعرها را هم بدانيد و آن‌ها را يادداشت كنيد. اصلاً هم نگران اين نباشيد كه ممكن است بعضي كلمات شعر، برايتان نامفهوم باشد؛ شما مي‌توانيد مثل همان مداح با شگردهايي خاص، جوري بخوانيد تا هيچ كس متوجه نشود كه مفهوم شعر را نمي‌دانيد يا نسخه كامل شعر را نداريد. مستمعان شما هم كه سواد درست و حسابي ندارند عيب كارتان را بفهمند!. اگر هم روزي شاعر شعر را شناختيد، نيازي به شرمندگي نيست، چون اگر شعرش را اشتباه خوانده‌ايد يا نام و تخلصش را نگفتيد، اجرش كه پيش اهل‌بيت محفوظ است. از اين جهت خيالتان راحت باشد!

3ـ پس از مدتي كه كارتان در مداحي حسابي گرفت، ممكن است احساس كنيد مستمعان سينه‌چاك خود را داريد از دست مي‌دهيد؛ مطمئناً دليل اصلي آن، به شعرهاي شما برمي‌گردد. بايد به دنبال شعرهاي ناب و بكر باشيد، بنابراين فوراً به فكر باشيد و يك شاعر خوب براي خود دست و پا كنيد! شاعري كه حداقل اين ويژگي‌ها را داشته باشد.

ـ دائم نگران مجلس شما باشد و دلواپس آبروي شما...

ـ طبع رواني داشته باشد، تا بتواند في‌المجلس براي شما چند خط سر هم كند!

ـ آدم بي‌توقعي باشد و بداند كه بايد مزدش را از اهل‌بيت بگيرد.

ـ تعصب نداشته باشد و به هر سبك كه شما گفتيد، برايتان نوحه و سرود بسازد.

ـ مخاطب‌شناس باشد و بداند چه چيزهايي را بايد در شعر بياورد كه مستمعان بپسندند و نهايتاً راضي از مجلس شما بيرون بروند.

ـ وظيفه‌ي خود بداند كه شعر خود را در اسرع وقت به دست شما برساند.

4ـ تهيه‌ي بعضي مجموعه‌هاي شعري كه توسط مداحان دلسوز آماده و چاپ شده، خيلي مفيد است. مقصود از «تهيه» را هم حتماً فهميديد. به هر حال وقتي قرار است كلي پول تكثير نوار و فيلم بدهيد، به صلاح شماست كه كتابهايتان را به شيوه‌اي سودمند تهيه كنيد: يا هديه بگيريد يا امانت... چون «كتاب» كاربرد چنداني در كار شما نداشته و ندارد!



در پايان سفارش ما به شما آن است كه اگر راه‌هاي پيشنهادي ما در رشد كار شما اثر داشت و مفيد فايده واقع شد، براي «باقيات و صالحات»‌ هم كه شده، نوحه‌ها و شعرهاي جمع‌آوري شده در طول هر سالتان را در قالب كتابي چاپ كنيد؛ با اين كار ضمن معرفي شاعران، هم خدمتي به آنها كرده‌ايد و هم خرج كاري براي مجالس دهگي مداحان جوان آماده نموده‌ايد. مسلّماً هر مداحي كه در كتاب‌هاي شما، شعري پيدا كرد و خواند و مجلسش لنگ نشد، لطف شما را تحسين خواهد كرد...

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما