تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۲ ساعت ۰۳:۱۵
۰
کد مطلب : ۸۴۵۸

ستاره، نثار خاك پاى خورشيد ماه

شماره سوم ماهنامه خیمه - ربیع الاول 1424 - اردیبهشت 1382


جشن ازدواج حضرت على(ع) و حضرت فاطمه ى زهرا(س)

وقتى كه خورشيد در كنار ماه نشست، آسمان مدينه، معجزه ى عشق را باور نمود. وقتى كه خورشيد را به خانه ى ماه مى بردند، آسمان مدينه ستاره هايش را به خاك پاى آنان نثار مى كرد.

وقتى كه پيامبر خدا دست زهرا را بر دست على نهاد، ملائك در عرش، جشن برپا نمودند.

دوازدهم ربيع الاول به روايتى، سالروز جشن ازدواج حضرت اميرالمؤمنين(ع) و حضرت صديقه ى طاهره(سلام اللّه عليها) است.

مجمع عاشقان بقيع قم، هر سال در اين روز، جشنى را در تالار طاووس اين شهرستان كه به برگزارى مراسم عقد و عروسى ها اختصاص دارد، برپا مى كند. تالار طاووس هر سال در اين روز باشكوه، مراسم جشن ازدواجى متمايز با تمام جشنهاى ديگر را در خود مى بيند و به خود مى بالد.

مردم مشتاق نيز از صبح زود، نزديك ساعت 30/6 در مجلس حضور مى يابند و طبق يك برنامه ى هر ساله، جهت تبريك به صاحب مجلس، يعنى حضرت صاحب الزمان(عج)، يك شاخه گل گلايل با خود مى آورند.

مجلس ، نزديك ساعت 7صبح، با دعاى عهد، تجديد بيعت با حضرت صاحب الامر(ارواحنا فداه) آغاز مى شود و سپس برنامه ى سخنرانى و در ادامه نيز برنامه ى مولودى و ارجوزه خوانى... امسال نيز در تاريخ 14ربيع الاول برابر با 26اردى بهشت ماه، روز جمعه روز برگزارى جلسات هفتگى مجمع اين جشن باشكوه هر چه تمام تر برگزار خواهد شد.



معرفى قديمى ترين نسخه ى تعزيه خوانى

در تفرش يك نسخه ى قديمى تعزيه خوانى با 304 سال قدمت در شهرستان تفرش وجود دارد؛ كه اهميّت اين هنر مذهبى را در منطقه ى تفرش بيان مى كند. اين نسخه قديمى كاغذى، نزد آقاى عباس ملا اسماعيلى از فرهنگيان شهرستان تفرش نگهدارى مى شود و در صفحات آن اشعارى در وصف مقام و منزلت مولاى متقيان حضرت امام على(ع)، حادثه قيام عاشورا و اشعار تعزيه با استفاده از مركّب و با خط نستعليق به وسيله آقاى مؤمن تفرشى، از فقها و شعراى نامى منطقه ى صفوى به رشته ى تحرير در آمده است.



مستندى درباره ى مراسم سنّتى مردم آذربايجان در روز تاسوعا

محمّد احسانى، فيلم مستندى را درباره ى مراسم «پولكه» كارگردانى كرده است كه در مرحله ى مونتاژ به سر مى برد. مراسم «پولكه»، مراسمى سنّتى است كه در روز تاسوعا در روستاى «شيشوان» در آذربايجان شرقى برگزار مى شود، در اين مراسم، مردم گوى هاى بزرگى از پارچه درست مى كنند و با نفت آن را به آتش كشيده، دور سر مى چرخانند.

خبرگزارى دانشجويان ايران - تهران



مسموميت غذايى عزاداران حسينى در يك هيأت

روز سه شنبه (بيستم اسفند ماه) يك هيأت از عزاداران حسينى در روستاى غنى آباد، واقع در خيابان خاوران، پس از صرف غذا، بشدّت دچار مسموميّت غذايى شدند كه بسرعت به مراكز درمانى انتقال داده شدند.

بنا به گزارش روابط عمومى جمعيت هلال احمر، در هيأت عزادارى مزبور كه بيش از دو هزار نفر از عزاداران شركت داشتند، پس از پايان مراسم سينه زنى و نوحه خوانى، به صرف شام پرداختند كه در ساعت 2بامداد آثار مسموميّت غذايى در آن ها آشكار شد. در يك اقدام فورى جهت كمك به افراد مسموم، جمعيت هلال احمر استان تهران، 33نفر از امداگران را به همراه 12دستگاه آمبولانس و خودروى سبك و سنگين به محل حادثه اعزام كرد، كه پس از انجام كمك هاى اوليّه، بيماران به بيمارستان هاى لقمان الدوله، سينا و شهداى هفت تير منتقل شدند.



مراسم سينه زنى در امّ القصر پس از سالهاى سال

خبرگزارى رويتر از بندر ام القصر عراق گزارش داد: كه گروهى از مردم اين شهر، در جريان تشييع جنازه ى فردى از اهالى شهر، عليه صدام حسين شعار دادند و مراسم سينه زنى برگزار كردند. يكى از ساكنان شهر ام القصر به رويتر گفت: تا پيش از اين ما، نمى توانستيم عزادارى كنيم؛ زيرا در صورت سينه زنى، نيروهاى امنيّتى ما را دستگير و اعدام مى كردند.

همشهرى، 16/1/82



جلوه هايى زيبا از ارادت به اهل بيت(ع)

روز تاسوعاى حسينى مسافر بلوچستان بودم. در مسجد بين راه توقف داشتم؛ مسجدى كه به نام مقدس آقا اباالفضل العباس كه در جاده ى بم ايرانشهر، واقع است. بناى اين مسجد، قبل از انقلاب توسط راننده اى به نام حاج آقا رفيعى گذاشته شده كه با عنايت آقا حضرت اباالفضل از حادثه اى جان سالم بدر برده است.

پس از اينكه ايشان، مسجد را در بيابان برهوت بنا مى كند چاه آبى نيز در كنار آن، حفر مى كند. عده اى از افراد منطقه كم كم در آنجا ساكن مى شوند و اين مكان به يك روستاى آباد تبديل مى شود.

در روز تاسوعاى امسال، «هيأت عزاداران بزمانى» براى عزادارى و سوگوارى به اين مكان مقدس آمدند. وقتى هيأت عزادارى به نزديكى مسجد رسيد، بچه هاى نوجوان روستا، كه از اهل تسنن هستند، با دستنوشته هايى كه از قبل آماده كرده بودند، به استقبال هيأت رفتند و به آنان پيوستند. مردان و زنان روستايى نيز به جمع عزاداران ملحق شدند.

سوگوارى و عزاداى مردم شيعه و سنتى بلوچ در اين روز، جلوه هاى زيبايى از محبت و ارادت مردم به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت آفريده بود.

جالب اين است كه تمامى ساكنان روستاى مسجد حضرت اباالفضل ايرانشهر از اهل تسنن هستند. اينجاست كه معناى اين حديث شريف، كه خداوند متعال محبت آقا امام حسين(ع) را در دلهاى همه ى مردم قرار داده است، روشن مى شود؛ گر چه تبليغات مسموم وهّابيت در سالهاى اخير، موجب كاهش ظهور برنامه هاى عزادارى توسط اهل تسنن شده است، امّا در جاى جاى استان سيستان و بلوچستان و ديگر نقاط كشور و جهان، مى توان شاهد عرض ارادت هاى خالصانه ى برادران و خواهران اهل تسنن، به ساحت مقدس امام حسين(ع) و عترت پاك پيامبر بود.

تراب حسينى

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما