تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ ساعت ۰۹:۱۴
۰
کد مطلب : ۸۵۱۱

بوي سيب و حسين غريب

نگاهي به نوحه ي «بوي سيب» محمدحسین حدادیان
شماره چهاردهم ماهنامه خیمه - جمادی الاولی- تیرماه 1383
 
اشاره:

محرمي که گذشت، آشنايي جامعه با يک مداح نوجوان را به همراه داشت چهره ي نو، سبک تازه و شعري ساده باعث شد تا تک مضراب هاي «بوي سيب» در کوچه و خيابان بر سر زبان ها بيفتد. بر آن شديم تا با شاعران و مداحان صاحب نظر، در اين باره گفت و گو کنيم. بسياري از عزيزان به دلايل شخصي و مشخص (!) از گفت و گو با خيمه خودداري ورزيدند؛ برخي نيز بنا به احساس تکليف مطالبي را بيان کردند که از نظرتان خواهد گذشت.



نوجوان ها بايد هدايت شوند.

عباس حيدر زاده (مداح)

نفس کار ايرادي ندارد، چون نوجوان ها بايد در اين وادي کار کنند، هدايت نوجوانان مهم است، اگر از پايه درست هدايت نشوند، چه بسا در آينده دچار انحرافات بيش تري شوند. اين ها بايد به صورت ريشه اي و از ابتدا با اشعار خوب و با درون مايه ي محکم تربيت شوند، نه اين که با محتواهاي سخيف کار کنند، چون مورد سوء استفاده قرار مي گيرد. در شور و اخلاص اين مداح شکي نيست، اما تربيت کنندگان ايشان بايد فکر اساسي بکنند که اين نوجوان، که در آينده مي خواهد مداح قابلي شود، آيا با اين سياق مي تواند به هدف برسد يا خير؟ امانتي به صورت سالم از گذشتگان به دست مارسيده است و ما بايد مواظب باشيم که خداي ناکرده با رفتارمان و سوء تربيتمان، در اين امانت خيانت نکنيم.



بايد با ادب همراه باشد.

رضا انصاريان (مداح)

ايشان يک نوجوان است و با سوز کودکانه خوانده است، حالا يک شعري به او داده اند و گفته اند: بخوان! بايد ايشان را براي مداحي تربيت کرد. من خودم در يکي از شهرها ديدم که بچه مدرسه اي ها شعر را عوض کرده بودند. کارهايي با اين سبک و سياق ابتذال زيادي را در پي خواهد داشت. آثاري که ممکن است به طنز بينجامد، بايد آقايان مراقب باشند، ولي آن مداح به دليل نوجواني گناهي ندارد. کاري که به آل عصمت (ع) ربط دارد، بايد با «ادب» همراه باشد. خدا به حق اميرالمؤمنين (ع) دست شما را بگيرد، که مي سوزيد و در اين وانفسا زحمت مي کشيد، ان شاء اللّه اثر هم دارد. چون مبنا اخلاص است، خداوند هم، ان شاء اللّه، دستتان را مي گيرد.



چون سر زبان ها افتاده، خوب است.

مصطفي محدثي خراساني (شاعر - سردبير مجله ي شعر)

پراکنده شنيده ام و کامل نشنيده ام، فکر مي کنم خوب است، بالأخره همين که سر زبان ها افتاده، معلوم است که تأثير گذار بوده.



پيام ندارد.

مهدي سماواتي (مداح)

پيامي من از شعر اين اثر متوجه نشدم و به مخاطب معرفتي اضافه نمي کند و تأثير خوبي نداشته است و چون پيام ندارد، تعريف خاصي هم نمي توان از کار ارائه داد.



مخاطبان تنزل کرده اند!

سيد مهدي حسيني (شاعر - نويسنده)

به جاي نقد نوار «بوي سيب» و خواننده و شاعر شعر آن، بايد اول اين پرسش را طرح نمود و جوابي براي آن يافت که: چه شده است که سطح نياز و خواسته ي مستمعان و مخاطبان محافل مذهبي تا بدين حد پايين آمده که چنين نوارها و سبک هايي که بيش تر نوجوان پسند است، اقبال عمومي يافته است؟ به راستي تا چه ميزان بايستي به نوع سبک و سطح شعر در مداحي توجه کرد و آيا افراط در آن به قيمت فراموشي بايدهاي مهم تر در مداحي و محافل مذهبي تمام نمي شود؟! اين که امثال چنين نواري، حتي برخي خواص را به نوعي اقناع مي رساند، آيا نوعي زنگ خطر به حساب نمي آيد و هشدار اين امر افراطي نيست که بسياري از مخاطبان محافل مذهبي از نيازهاي اصلي خود - که همان جست و جوي معرفت در قالب هنر مداحي است - دور و يا غافل شده اند؟!



نياز به کارشناسي دارد.

سيد احمد شمس (مداح)

ما بايد يک تعريفي از مسائل اهل بيت (ع) داشته باشيم. ممکن است برخي خوششان بيايد، ولي نخبگان جامعه روي آن صحه نمي گذارند. من با اين نوع کارها موافق نيستم. اين نوع کارها نه پيام دارد، نه ماندگار است. اين کار اصلا هنري نيست. هدف ما که مثل اروپايي ها سرگرم کردن مردم نيست، عاشورا پيام دارد و ما وظيفه داريم پيام عاشورا را منتقل کنيم. ما نبايد از انتقاد کردن و مورد نقد واقع شدن بترسيم. اهل قلم جرأت نمي کنند وارد اين مسائل بشوند، چون از بازتاب آن مي ترسند، در حالي که هر کس بايد تکليف خود راانجام بدهد. ممکن است که جامعه با اين گونه آثار به سمتي برود که عاشورا از آن هدف عالي و غايي خود تنزل پيدا کند. اين بحث ها، نياز به کارشناسي دارد و بايد يک جمع کارشناس اين مسأله را ريشه يابي کند. از طرفي انتشار نوارهاي مداحي نيز بايد بر اساس مجوز باشد و هر اثر قبل از انتشار در يک تشکيلات اختصاصي بررسي گردد.



بايد به محتوا توجه کرد.

علي مالکي نژاد (مدّاح)

من اين نوار را به طور کامل گوش نکرده ام؛ اما در مجموع بايد بگويم بايد به محتوا توجه کرد. در برخي شهرهاي دور از مرکز، مشاهده شده است که صرف نو بودن يک نوار يا سبک، سنت هاي خود را فراموش مي کنند و به تقليد از روش هاي تصنعي و بي محتوا رو مي آورند. نبايد فقط با انگيزه ي سبک نو و نوار جديد، محتوا را فراموش کرد.



زبان نو و پيام غير مستقيم

(يکي از مديران فرهنگي و هنري کشور - مدّاح)

از اين جهت که در نشان دادن غير مستقيم مظلوميت اهل بيت (ع) زبان نو به کار گرفته شده، خوب است. از طرفي چون مدّاح نوجوان است، مخاطب را به لحاظ عاطفي، بيش تر درگير مي کند، امّا نمادهاي به کار رفته در شعر، يا نامأنوس است و يا به کلي غلط است و کلماتي مثل «بيچاره» نيز وهن اهل بيت (ع) است.



من راضي نبودم

حاج سعيد حداديان

در خبرها آمده بود که حاج سعيد حداديان در ميان دوستانش گفته است: «من خودم راضي به تکثير نوار «بوي سيب» نبودم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما